El och vatten i nytt stall

L

Linnéa

Stallbygget fortskrider... Börjar nu att fundera på el och vatten. Vad ska jag tänka på? Elvattenkoppar är jag inne på men tycker det blir dyrt med tanke på att det är ganska många boxar. Går det att ha "sommarvattenkoppar" fast med elslinga i? "Står man ut" med att bära/slanga vatten eller ska man bita i det sura äpplet och skaffa elvattenkoppar på en gång?

Elen i stallet då; vet nån av er reglerna för vad som ska finnas i ett stall? Funderar på 220V-uttag; får man ha det inne i stalldelen el endast i tex sadelkammaren? Behöver man ens ha 220V-uttag? Kan en veterinär el hovslagare kanske vara hjälpt av att ha det, måste jag fundera på placering. Ni som klipper hästarna, krånglar ni med förlängningssladdar?

Känner att jag har massor med frågor, och man vill ju att det skall bli rätt från början. Det är ju nog dyrt ändå det här, utan att man ska behöva göra om det. Det här "Säkert stall" (försäkringsgrej?) - vad gäller då?

Jättetacksam om någon med bra/dåliga erfarenheter ville tipsa mig!
 
Sv: El och vatten i nytt stall

Vi har nyss satt vattenhinkar men med vattenledningnar till varje box och isofixtapp (tror jag det heter) för att kunna hålla koll på hur mycket de dricker...
Vi har valt att sätta uttag i stallet (vanliga godkända för utomhusbruksådana där men "lock" på) det är alltid bra till radio klippmaskin ev skruvdragare om du vill skruva upp nåt eller vad som helst egentligen...vi har satt dem på ca 1.80 men det blev naturligt för träväggen börjar där (murat under) Nära ytterdörren och ljusknappar!!
 
Senast ändrad:
Sv: El och vatten i nytt stall

Jag håller med om att vattenkopparna är dyra. Man kan ju har vatten med elslinga i draget fram till varje box och skippa vattenkopparna och i stället ha en kran. Då kan man ha en hink som du fyller på utan att behöva bära den. Jag rekommenderar ändå ´de uppvärmda vattenkopparna men det beror ju på hur många boxar det gäller. Det kan kanske funka med sommarvattenkoppar om det inte är extremt kallt.
Eluttag behövs till klippmaskin, laserbehandling av häst mm. Har du jordfelsbrytare så är det inga problem med att ha 220 volt i stallet. Tror i och för sig inte att det är ett krav men det känns ju rätt tryggt.
 
Sv: El och vatten i nytt stall

"Står man ut" med att bära/slanga vatten eller ska man bita i det sura äpplet och skaffa elvattenkoppar på en gång?

Vi har vattenhinkar, och vattnet finns i sadelkammaren (där det finns element så att det inte fryser). Vi har en sådan slang som rullar upp sig automatiskt, fungerar jättebra.

Det här "Säkert stall" (försäkringsgrej?) - vad gäller då?

Jag rekommenderar sig att ta kontakt med Länsförsäkringar, om det är Säker hästverksamhet du menar. Bl a krävs att man går en endagskurs i deras/Agrias/LRF:s regi, att man har brandsläckare och jordfelsbrytare i stallet, att hästarna är försäkrade i Agria, samt att alla elinstallationer görs av en behörig elektriker

Immer
 
Sv: El och vatten i nytt stall

Tack för svar hittills! Ja, låter som en bra idé att höra av sig till Länsförsäkringar.
Mera erfarenheter hitåt!
 
Sv: El och vatten i nytt stall

Jag har sommarvattenkopp där jag står nu, alltså ingen värme eller något sådant. Hästarna värmer ju upp stallet och detta är tillräckligt isolerat för att behålla plusgraderna till kvällen. Vattnet har aldrig frusit sålänge som jag stått där iaf. Fast det där med hink och en slang till varje box låter ju ännu bättre! Så man ser vad dom dricker!
 
Sv: El och vatten i nytt stall

Vad gäller el så tänk på att göra som verkligen är godkännt för stall, kontakta Länsförsäkringar eller Lantbrukets-Brandskydds-Kommite(LBK).
Kontakta brandförsvarsföreningen så kan du skaffa en bok som heter "Elektriska installationer i lantbruk" som behandlar hur elen ska göras, dom har även material från LBK om hur du skyddar din gård mot bränder.

Tänk på att även om du lejer in en elektriker så är det inte säkert att denne verkligen vet vad som gäller för djurstallar och för lantbruksbyggnader, du måste veta vad du ska beställa av elektrikern och kunna se när elektrikern har gjort uppåt väggarna fel :smirk:

Brister i elen är den i särklass vanligaste brandorsaken i lantbruksbyggnader...

Se till att varje byggnad har minst ett 16 ampere 3-fas uttag för att kunna driva värmefläkt eller kompressor vid ommålning av stallet eller diverse framtida renoveringar, höelevator m.m.
Det skadar inte om man fler 16A 3-fas uttag och gärna ett 32A 3-fas uttag men det är lite överkurs.

Uttag kan man ha i stallet om dessa är utförda i lägst kapslingsklass IP 54, vanliga uttag för att ha utomhus är inte godkännda.

Lampor/lysrör ska ha ip 54 D eller bättre.

Om du har vattenkoppar så dra inte kopparrör, dom håller inte för "rörmokande" hästar och spricker lätt om ledningarna fryser.
Använd helst galvade stålrör med gängade kopplingar alternativt plaströr med kopplingar i metall.

Väggar i boxar ska vara av minst 45 mm tjockt trä, vanliga golvplank går sönder väldigt lätt vid en hästspark.
Sibirisk lärk är skitdåligt trä som går sönder jättelätt så om du har detta trä i väggarna så behöver du ha ännu tjockare plank.

Brandsektionera stallet, utan en fungerande brandsektionering behöver du inte bry dig om att ringa brandkåren om det brinner... åtminstone inte för hästarnas skull för dom är döda långt innan brandkåren är på plats !
Brandsektionering krävs mer eller mindre av djurskyddslagen och kan dessutom ge billigare försäkring.

Lycka till och hoppas att det går bra med byggandet.
 
Senast ändrad:
Sv: El och vatten i nytt stall

Tack för alla dina synpunkter. De ska jag ta med mig!
 
Sv: El och vatten i nytt stall

Tack, det verkar vara en del matnyttigt...
 
Sv: El och vatten i nytt stall

*kl*

de är otroligt svårt tycker jag att veta vad som gäller för häst respektive nötstall... de är juh inte samma regler.. eller ?? att bygga stall är ett helt företag.. att bara planera tar en evighet...

i ett redan befintligt stall hur gör man med eldragningen själva lysrörena?? måste sådant bytas ut ??
 
Sv: El och vatten i nytt stall

Jag skulle faktiskt rekommendera vattenkopp av flottörmodell, det är otroligt drygt att bära vatten och stor tidsåtgång att stå och passa ev. kran. Bättre göra det så lätt för sig som det bara går. Uppvärmd vattenkopp i hagen (vi har en i varje hage, köpt på nordpost) kan också varmt rekommenderas, fantastiskt bra.
 
Sv: El och vatten i nytt stall

sen är juh frågan om man kommer upp i de flöde som man ska ha??!! och får hästarna i sig tillräckigt ?? jag skulle hellre ta den tid de tar att fylla upp.. vi har löst de så att de alltid står en hink eller en vattkanna utanför varje box som ägaren ser till att fylla. enkelt för den som ger morgon att fylla på.. de som har vattkannna behöver man itne ens öppna boxen utan heller utifrån..
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 183
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 892
Senast: Polibek
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 116
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp