Elak? Bortskämd? HJÄLP!!

A

Aeternum

Jag är skötare på en 11-årig palominovalack.
Slotshus Pierrot. "Pirro"
Han har alltid varit besvärlig att borsta, kittlig osv.
Han har haft sina ryck i hagen. Vänt rumpan till och varnat.
Då har jag viftat med grimskaftet och sagt ett skarpt nej.
Då han börjar springa ifrån mig så har jag ställt mig i mitten av hagen. (små järnhagar) och drivit honom tills jag bestämt att han går framåt. Rätt eller fel?
Jag har nu, nästan alltid haft en godsak med mig ut i hagen för att få honom sluta med dumheterna och "vilja" komma in. Så nu när jag visslar så kommer han fram till grinden med spetsade öron och väntar på mig :love:
Men så.. en helg för inte så länge sedan så skulle jag ta in hans hagkompis. (provridning)
När jag då puttade honom lite lätt på bogen för att han skulle flytta sig från ginden. (jag var inne i hagen) så lägger han öronen platt bakåt och hugger efter mig när jag går förbi.
Jag ryter ett skarpt NEJ och fortsätter mot den andra hästen.
Då börjar Pirro jaga honom så att jag inte kunde ta honom.
Då börjar jag driva pirro runt igen med grimskaftet. (har inte behövt göra detta på ett år) och så när jag ska gå fram och ta Travis (den andra hästen) så vänder han mot mig (pirro) och sparkar. Hovarna var en halvmeter från mitt huvud.
Jag kastar mig undan och då kommer han mot mig med bakåtstrukna öron så jag viftar med grimskaftet. Tar travis och skyndar mig ut.

I stallet så när jag borstar honom.
Förut har bara magen/sadelgjordstaden/sidorna varit problem.
Nu kan jag knappt borsta halsen utan att han hugger fram i luften och vänder huvudet mot mig med bakåtstrukna öron och hotar.
Jag har provat att stå och stryka honom på halsen och prata lugnt alt. sjunger då jag har en lugn och mjuk melodisk stämma. Men ingenting hjälper. Han surar och ibland hotar han med bakbenet när jag går ut. (står i spilta)

Och nu har även Travis börjar visa sura miner vid borstning.

Hjälp mig!
Ridningen fungerar utmärkt på båda hästar.
Hjälp!? :confused:

Kan tillägga att om jag inte har ngt godis när jag går in i spiltan så lägger han öronen bakåt och hotar med att hugga direkt.
Har inte med mig godis till hagen längre utan klappar och berömmer med positivt betonade ord när jag knäppt fast honom och tagit ut honom från hagen. Och pratar glatt och positivt med honom hela vägen in i stallet.
 
Sv: Elak? Bortskämd? HJÄLP!!

Det traditionella Buke-svaret;

Mår hästen bra?
Kan han ha ont, eller på något annat sätt vara otillfreds med sin situation?
Vad säger ägaren, har h*n samma problem?

Tyvärr så är ju en häst som väljer att slå, livsfarlig.
Ta hjälp innan det händer en allvarlig olycka.
 
Sv: Elak? Bortskämd? HJÄLP!!

Det traditionella Buke-svaret;

Mår hästen bra? I övrigt ja, står ju dock på ridskola.
Kan han ha ont, eller på något annat sätt vara otillfreds med sin situation? Ont har han inte, han är genomkollad. Masserad och strecthad regelbundet.
Vad säger ägaren, har h*n samma problem? Han lägger öronen bakåt och tjurar och hugger i luften när hon som jobbar borstar. men hon bryr sig inte.

Tyvärr så är ju en häst som väljer att slå, livsfarlig.
Ta hjälp innan det händer en allvarlig olycka.
 
Sv: Elak? Bortskämd? HJÄLP!!

Hej ! Trist att alltid läsa, ont smärta, genomgången !!??? Måste det vara trad. svar?? Alla hästar älskar inte att borstas o.s.v Har nyligen fått hem våran nya häst och han är inte nämnvärt intresserad av att borstas, man får ta det värsta helt enkelt och han är definitivt inte sjuk eller har ont någonstans !! Man måste tänka säkerhet, borstar o gör i ordning honom uppbunden i stallgången, får förstås tillsägelser när han tjurar/hotar, men är han kittlig så......
Det som trad kan prövas är väll att ge B-vitamin, men det är ju inte säkert att det hjälper ! :smirk:
 
Sv: Elak? Bortskämd? HJÄLP!!

gabbis12 skrev:
Hej ! Trist att alltid läsa, ont smärta, genomgången !!??? Måste det vara trad. svar?? Alla hästar älskar inte att borstas o.s.v Har nyligen fått hem våran nya häst och han är inte nämnvärt intresserad av att borstas, man får ta det värsta helt enkelt och han är definitivt inte sjuk eller har ont någonstans !! Man måste tänka säkerhet, borstar o gör i ordning honom uppbunden i stallgången, får förstås tillsägelser när han tjurar/hotar, men är han kittlig så......
Det som trad kan prövas är väll att ge B-vitamin, men det är ju inte säkert att det hjälper ! :smirk:


Nej, han är helt genomgången och ingenting..
Nej, jag vet att inte vissa gillar det. Men va F'N han måste ju bli ren åtminstonde. Annars får han ju skav? :confused:
B-vitamin? Why? Han är ju inte såhär BARA när han fäller..
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 028
Senast: Magnum
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp