Elak kaxig kattunge *långt*

Megs

Trådstartare
Min vackra Molly har ju omplacerats till ett nytt hem då hon inte trivdes varken som gårdskatt eller ihop med andra katter, var rädd för det mesta och ganska ”mesig”, efter ett tag resulterade hennes missnöje även i kisseri runt om i huset och på skor etc, vi hittade en ny familj till henne med ett par i 30årsåldern samt den ena av parternas äldre mor boende i huset. Enl uppdatering så trivs Molly som fisken i vattnet och hon och den äldre modern fann varandra direkt. :bow:

Hursomhelst – efter Mollys flytt kändes det lite tomt i huset med ”bara” 4 katter kvar så jag bestämde mig för att leta efter en liten orangeröd kattunge som jag alltid velat ha. Trillade istället över en annons om en svart/vit hona som vi nu fick hem igår. Hon är enl sin tidigare familj 12 veckor gammal nu men de har redan haft henne i minst 6 veckor (!?) :eek:
De i sin tur fick henne av en kompis som bestämt hävdade att det var dags för ungen att tas från sin mamma redan då (enl kvinnan som vi talade med åt ungen inte ens ”riktig mat” när de fick henne).:mad::mad:
Efter att ha haft kattungen bara dessa veckorna kom de på att det inte funkade då kattungen var riktigt elak mot deras ny lilla bebis.
Varför man skaffar katt i samma veva man får barn vet jag dock inte, min teori är att katten skaffades åt den äldre sonen på ca 7 år för att han inte skulle bli ”sotis” på bebisen…. Dessutom bodde de i en 2a i stan så det var ont om plats i lägenheten med två vuxna, ett äldre barn, en bebis, vagnar osv… :crazy:

Mitt problem är att kattungen är riktigt stygg! Hon bits, rivs och fräser på det mesta, går på högvarv hela tiden och verkar inte slappna av för en sekund. Enl kvinnan som vi fick ungen av så har de bråkat mycket med den pga av den gick på bebisen och de har jagat henne och skällt på henne hela tiden. Om det är detta eller om det är en 7åring pojkes (kanske) hårdhänta lekar som framkallat kattens beteende vet jag inte, kan t.o.m vara både och. :(

Hon funkar ganska OK med våra andra katter, det var såklart en del gruff och fräs men så är det alltid, imorse lekte hon med vår 4månaders unge så att det stod härliga till. Två av mina tidigare katter är vuxna (2,5 resp 18 år) så jag hoppas att de tar henne till sig och uppfostrar henne till att vara katt på riktigt.

Hur löser vi nu detta? Ska vi hantera ungen och ”tillrättavisa” när hon är stygg eller ska vi helt enkelt låta henne vara och ignorera henne tills hon kommer till oss på ett avslappnat vis?

Bild på otyget, söt som socker! :love:
IMG_4515.jpg
 
Sv: Elak kaxig kattunge *långt*

Jag tror att ni skall hoppas på att "kattflocken" kan lära hennne att bli katt !Och utrusta er med MYCKET tålamod.
 
Sv: Elak kaxig kattunge *långt*

Jo, tack, tålamod har jag ganska gott om när det kommer till djur.:D
2 av mina tidigare katter är "räddade", 18åringen adoperade vi från ett katthem och 4månadersungen är en svanslös vildkatt vi tog in i höstas efter att han hittats/fångats på ett trädgårdscenter intill en motorväg, det är fortfarande en del jobb kvar på den svanslösa men vi är på G.

Lillan nu är ju en frisk, kry o vaken liten sötsak (trots sitt attitydproblem) så jag tycker nog att hon förtjänar en extra chans efter sin ganska dåliga start på livet...
 
Sv: Elak kaxig kattunge *långt*

Ingen bra ide att tillrättavisa en kattunge ffa inte med den bakgrunden du beskriver. Om du ger henne tid och du har ett bra förhållande till dina andra katter så kommer hon att börja ta efter dem när hon lugnat ner sig och känner sig trygg.

Jag har en princip som jag brukar hålla mig till när det gäller mina djur och det är att de får komma till mig för kel och gos jag brukar aldrig hämta dem.
Och jag fick min belöning igår när min honkatt på drygt 6mån kom till mig och hoppade upp i knät. :) Hon har tidigare bara gått till min hund för att få gos medan hankatten kommit till mig direkt för att få sitta i knät.
(hämtar dem givetvis när klorna ska klippas eller de behöver kammas behandlas eller liknande) :)
 
Sv: Elak kaxig kattunge *långt*

Ingen bra ide att tillrättavisa en kattunge ffa inte med den bakgrunden du beskriver. Om du ger henne tid och du har ett bra förhållande till dina andra katter så kommer hon att börja ta efter dem när hon lugnat ner sig och känner sig trygg.

Ja, det verkar ga battre o battre med de andra katterna, just nu far hon o den andra katttungen runt som jehun har hemma, leker, jagar varandra, smyger upp pa varandra och brottas o har sig :D :p

Jo precis, nar jag tog in "den vilda svanslosa" sa gick det ju inte att komma nara honom, han har varit har i ca 2 manader nu och borjar nu komma krypandes for kel o gos nar man sitter i soffan.

Vi far val ge henne den tid hon behover....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 957
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 581
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Vi har 3 katter. En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad. Sedan har vi...
Svar
1
· Visningar
1 147
Senast: Mia_R
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 305
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp