Eldträning

Sammet

Trådstartare
Nyss hemkommen från stallet. Vi har eldtränat Max och en till häst och det gick jättebra.

En rolig detalj var att så fort han blev osäker tittade han på mig eller sökte skydd hos mig, han lyssnade dock på när jag bad honom gå tillbaka till sin plats framför killen som jonglerade med stavar och facklor.

Det var väldigt intressant att se Max reaktion. Först var det döläskigt men han vande sig snabbt och det var nästan så han skulle fram och sätta mulen i elden på staven... :crazy: Som tur var lyssnade han på mig och backade när jag bad om det...

Nästa gång ska vi blåsa eld förhoppningsvis. Och sedan börjar det lite mer avancerade arbetet i stil med att kunna blåsa från ryggen (fast inte än på ett tag som sagt) och att jonglera med facklor runt om honom...

Ska bli skoj att se hur han reagerar! :)

Det hästarna reagerade mest över var ljudet när han snurrade facklorna/stavarna och kastade upp dom i luften.
Samt röken när någon ända av staven eller en fackla slocknade. Men det vande de sig som sagt vid fort.

Jag rekommenderar dock att ni inte provar på att hålla på med eld om ni inte vet vad ni gör, att hålla i hästen är en sak, om den är tränad, men att snurra och kasta och röra sig med en stav/fackla kan bli farligt om man inte vet vad man gör!

Tyvär blev inga bilder tagna idag men kanske nästa gång!

:bow: :bow: :bow: :bow:

vad mer för roligt gör du tillsammans med din häst??

:love: tacksam för förslag

mvh rymdentusiasten :bump:

Förutom att jag rider akademiskt så ska vi sätta igång med att träna inför framtida (på lång sikt) tornerspel.
Arbetar även från backen ibland med att tex. släpa omkring på presseningar (hästen har den över ryggen och ner bakom rumpan), gå över dom, under dom, kliva upp på pallar, traktorskopor, terrasser (fast det var mer hästen som missförstog mig och klev upp när jag skickade fram honom för att titta på den! :crazy:) *tänker* Ja...en massa skoj gör vi. Rider för tillfället barbacka och i repgrimma på honom, han är hingst.

Tja, det var väll allt just nu, vi har inte hunnit med så mkt. nytt nu under vintern... :smirk:

:bow:

:love: du låter som en påhittig och openminded filur!

:confused: :confused:

vad har du för planer framåt med din häst?

har du utvecklat egna övningar ?

:o ursäkta om jag är lite nyfiken.

mvh rymdentusiasten :bump:

MEN HERREGUD!! Är du helt knäpp!?!? Hålla på med eld runt hästen!? Jag ska FAN anmäla dig för djurplågeri!!! :mad: :mad: :mad:

:cool: :D

Du är häftig ;)

/Jenny - som totalt feberyrar

*s* Tur man känner dig lite...annars hade jag kanske trott du var allvarlig! :D

Detvarjätteintressant och nyttigt för Max.

Min hingst ska bli uppvisningshäst. Vi ska på tre medeltidsveckor denna sommar och rida.

Vi får se vad annat som kommer upp på det.

Sen ska jag börja träna tornerspel med hingsten men det är på lång sikt. :)

Nja, inga nya övningar så där direkt. Vill man få inspiration rekommenderar jag att man far på ett läger för min instruktör (se min hemsida för namn då man inte får skriva ut det egentligen här.)

Ursäkta för alla ihopskrivningar men mellanslag är något tangentbordet har lite svårt för... :crazy: (gammalt).

Haha...du får kanske ta och lära Maxen att bära facklorna inför uppvisning, han tyckte ju dom var såå coola

"Den inte fullt så modige röde" han var riktigt duktig han med, och Max steg ännu några snäpp på "den rödes" beundrar lista :D

Det man inte ser det finns inte sa "den röde" och stoppade ner näsan i sanden, huvudet bakom mattes rygg eller så kan man titta på elden med det modiga ögat :crazy: :angel:

Nä jag får nog ta ock skärpa upp mig och släpa ut "den röde" på lite upptåg så han har blivit modigare till nästa gång :o

*s* Stackars lilla Röde... :crazy: Han varju riktigt modig...inte dumt att gömma sig bakom matte och hoppas på att elden tar henne först! ;) Fast det gick ju bra mot slutet! Han reagerade ju mest på röken då! :smirk:

Hur tränar du han med eld?

Min häst blir totalt låst och panikslagen av eld, även röken gör henne tokspänd.

Svårt att vänja de vid tycker jag eftersom det är liiite svårt att styra elden.

Jag har för det första NH "tränat" honom. Så han ser mig som sin trygga ledare och när jag är med är allt ok. Blir han orolig vänder han sig till mig för vägledning.

Jag har en killkompis som är gycklare (och jätteduktig sådan) så har jag tagit honom till hjälp på eldsidan. Han är otroligt skicklig och har koll på elden.

Först vande vi hästarna vid åsynen av eld. Därefter vid ljudet, han snurrade en stav fort så det lät om elden, sedan började den slockna och då vande vi dom vid röken. Vi gjorde "ridåer" av röken som vi skickade hästarna igenom.

Eftersom Max kan bli skickad tack vare NH "träningen" så skickade jag honom fram till elden några gånger. Detta rekommenderar jag inte om man inte har koll eftersom hästen kan missförstå och då kan bränna sig.

Sist av allt jonglerade han med brinnande facklor, först var även det läskigt men de vande sig även vid detta till slut. :)

Som sagt, ni ska veta vad ni gör om ni ska eldträna, eller ha med er någon som vet vad man gör!

Och den som ska hantera elden ska abslout ha 100% koll!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 288
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 442
Senast: Sirap
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 487
Senast: Sezziyanen
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare... 2 3
Svar
51
· Visningar
7 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka