K

Klovis

Hej! Håller på att fixa med nya hagar till pållarna. Vilken elstyrka har ni i trådarna (det finns ju olika ohm-styrka), vilken bredd har de och vilka isolatorer använder ni er av? Vad är bäst, enligt er?! Det finns ju en hel uppsjö med grejer, man vill ju att det håller, men inte att hästen skadar sig om den går igenom. :smirk: :bow:

Sv: Elhagar

A och o är jordningen av agregatet, kolla på lantmännen de har bra brochyrer om detta.

Jag mäter vårt i volt på tråden. Mätinstrumentet vi har går "bara" till 6000 volt men vi har mer ut. Försöker hålla 6000 volt som lägsta effekt.

Jag mäter också i volt på tråden. Mätte till 6,8 kV igår! Har 8 mm elrep med rostfria ledare som sitter på trästolpar med ringisolatorer av plast med metallkärna. Har haft detta staket i 10 talet år nu och tycker att det funkar toppen! Hästarna har tagit sig igenom någon gång men har aldrig skadat sig mer än mindre skrubbsår.

Sommarhagarna: Impregnerade trästolp med två trådar: järntråd av den typen som är lättböjd/lätt går av vid tryck och ringisolatorer. Rejält elaggregat och ordentliga jordspett.

Vinterhagarna: Impregnerade trästolp med två trådar: Eltråd med god ledningsförmåga (svartvit tråd av den dyrare modellen) och ringisolatorer. Samma elaggregat.

Anledningen till olika trådval är dels för att järntråden leder strömmen bättre och klarar av mer undervegetation (har enorma sommarhagar med skog/sly) och dels för att eltråden är lättare att återanvända då vi tar ner och flyttar runt vintehagarna. Mitt tips är att tänka på att ha ordentliga skarvar och gjordning, annars spelar det ingen roll hur bra tråd man än köper!

man vill ju att det håller, men inte att hästen skadar sig om den går igenom. :smirk: :bow:

Finns trådar om du söker angående järntråd vs. elrep/elband. Jag föredrar i princip järntråd då denna går av lättare än elrep, men många tycker tvärt om...

Vilken elstyrka har ni i trådarna (det finns ju olika ohm-styrka)
Fysikläraren i mig får allergiska utslag! Så här hänger det ihop med volt, Joule och ohm.

Aggregatet ger en kort elpuls. Energin mäts i Joule (= Ws). Högt värde innebär att man klarar att driva långa staket eller trådar med högt motstånd. Nu är det inte enkelt att mäta energi så man mäter istället spänningen (Volt) mellan plus och minus på aggregatet. Vanligt är mellan 4000 och 6000 volt.

Ohm talar om motståndet i tråden. Lågt värde är bättre. Ofta har de dyrare elrepen och banden ett mycket lägre motstånd som ger marginal mot åldring.

Bra jordning (flera jordspett, gärna på ett fuktigt ställe) är viktigt.

Alltså: Stort aggregat (högt Joulevärde), lågt ohm-värde på tråden och många jordspett.

Senast ändrad:

Jag vet inte ohm, men jag har ett rätt kraftigt aggregat. Det bästa är att ha grova ledare och rejäla isolatorer, typ ring isolatorer. Den enklare typen av isolatorer typ grisknorr fungerar inte bra med ett kraftigt aggregat då de strömmen går igenom och jordar, särskilt om det regnar. Jag har ståltråd i mitt staket och det leder ström bra och är lätt att felsöka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 485
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 962
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka