Elhalsband?!?!?

det är ju inte så långt att dom inte kan ta sig dit, men då ska dom över bron över älva också :D :D....och 190 farten har nog lanat innan dom är framme :angel:

*martha som har en maratonlöpare som sambo, som gärna tar med sig hunden på träningsturer* :D
 
Vi har funderat på staket till min dobermann, men det känns säkrare med löplina...Trots att hon redan har rykt sönder den ganska tjocka linan en gång. det blir så jobbigt med staket och grindar som man ska öppna och stänga varje gång man ska in på gården. Skulle någon glömma en gång kan hon komma iväg och jaga grannens kor och så kan de sparka ihjäl henne.Eller blir hon påkörd av grannarnas traktorer eftersom hon jagar sånna...Visst är det synd att ha henne kopplad kan tyckas men hon når nästan hela gårdsplanen och trädgården ändå.
Usch, jag vet inte vilket som är bäst, vad tycker ni?
 
Jag tycker att det halsbandet inte är bättre än dem med el, det är synd om hunden att behöva ha ett sånt halsband. Jag är inte så förtjust själv över att känna otrevliga dofter...
Dessutom tror jag inte att det fungerar, tror att hunden vänjer sig och snart tycker att det är värt att jaga harar ändå. Det skulle min hund göra.
 
Beror ju på om man hur man anväder halsbandet och om man använder det på rätt sätt. Det är väl bättre hunden får en obehglig dusch utav vatten som luktar blä än få elstöt geonom kroppen :confused:?
 
Jag gillar inte löplina heller men ibland har man inget val... Hemma går våran hund lös, utan staket granne med riksvägen... Han är fyra år och har varit ute på vägen två gånger, båda som valp och sista gången stod jag och lurpassade på honom och gav honom en skrämselhicka så han aldrig mer går i från gården. Största problemet har varit att lära grannen att inte kalla på honom när de fikar... ;)
Vid våran sommarstuga brukar vi få ha honom i löplina ibland för annars ligger han i sjön hela dagarna... Han är mer fisk än hund! ;)
 
Sista utvägen må vara avlivning eller omplacering eller möjligtvis en flytt!
 
Måste det vara svart eller vitt???
Även om det inte är att rekomendera så tror jag att i rätt händer har den en viss funktion att fylla. Det handlar, vad jag förstår, inte om någon ström á la elektriska stolen och knappast något som skadar utan mer är obehagligt.
Jag rekomenderar inte det, men som regel är saker inte BARA dåliga eller BARA bra.
 
Nej, det behöver inte vara sista utvägen.

Har du provat ett elhalsband? Det har jag. Och jag kan lova dig att det gör 100 ggr mer ont när man får stötar av exempelvis ett elstaket för hästar.
Det är mer.. Hur ska man beskriva det? Väldigt obehagligt. Men det gör inte ONT, faktiskt. Och ja, det var ett riktigt elhalsband jag testade på mig, inte något som bara ger en hård vibrering.
 
Grundproblemet med elhalsband är att man har så små marginaler.
En ovan användare har ingen kontroll o framförhållning när det gäller att trycka på knappen. Även för en van användare kan det dyka upp störningar under de tiondelar det tar från det man bestämt sig för att trycka till dess hunden får stöten o det kan bli väldigt fel.
Jag var med på den tiden det var tillåtet att träna på ren med folk som hade utbildning. Jag blev inte särskilt imponerad.
PL
 
Men detta elhalsband som beskrivs har ju inget med att trycka på en knapp att göra, det sköter ju sig automatiskt.... Slingan som ligger nergrävd vid tomtgränsen "utlöser" en stöt om hunden försöker gå över, allså ingen mänsklig faktor som kan trycka vid feltidpunkt.

Observera att jag inte tycker att dessa halsband är nåt som nån ska ha till sin hund, speciellt dessa där matte/husse ska trycka på knappen.....

Men för att inte ljuga så har man väl hett önskat sig ett "underhalsband" en och annan gång när hagelbössan även varit varit ett tänkbart alternativ :devil:

För att nu vända upp- och ner på tillvaron måste jag fråga vad som egentligen är skillnaden med att ha elstaket till hästarna och till hunden? VILL INTE ATT FOLK SKA TRO ATT JAG ÄR FÖR ELHALSBAND TILL HUNDAR, VILL BARA HA UPP DEBATTEN

Alla som har hund OCH hästar har väl varit med om att hundstackaren fått en kyss av hästarnas staket. Otroligt effektivt, den går aldrig i närheten av staketet igen= bara en kyss i hela livet och den håller sig garanterat ifrån staketet. Borde inte ett sådant där halsband hjälpa till att förklara tomtgränsen enkelt och effektivt (dessutom med mycket mindre strömstyrka än häststaket om jag fattat rätt)? Jämför med att ha en vansinnig matte i nackskinnet med jämna mellanrum för att man gått över gränsen (har sett alldeles för många sådana).

Ja, hörrni, vad säger ni? Jag måste bara belysa detta för jag har fått frågan från en som tycker att elslingan är bra, hon undrar vad skillnaden är mellan att ha el till hästarna och jag hade inte några superbra svar, några bra argument på lager?
 
Intressant faktiskt!
Jag är inte för elhalsband till hundar för att jag tycker att det känns oärligt mot hunden. Som någon skrev; där finns ju inget staket som visar hunden vart gränsen går. Det är så lätt att hunden glömmer sig och frestas av att jaga tex en hare och så är det kört.

Min första tanke här var också varför det är en så stor skillnad för folk angående elhalsband till hund och staket till hästar. Skillnaden är nog att hästar visst lockas av saker på andra sidan av staketet, men en hund frestas mycket mer. Det är naturligt för de flesta hundar att ta upp jakten på en hare, men så känner inte hästarna.

Visst är ett elstaket till häst effektivt även mot hund! Fast jag hade en hund som trotsa staketet och ändå jagade hästar. Hon hann jaga en hingst 3 gånger innan den sparkade ut 2 tänder på henne den fjärde gången. Jag har också haft en hund som fick EN rejäl stöt och som sedan höll sig en bit bort från staketet.

Sedan är frågan, skulle ett elhalsband stoppa den hunden jag har nu från att jaga andra djur? Svår fråga, men svaret blir nog nej. Strömmen är inte tillräckligt stark så hon kommer att trotsa och tycka att det är värt obehaget för att få en katt till middag!
Och vilken funktion fyller det då? Tycker nog inte att ett elshalsband är bättre än ett staket runt trädgården.
 
efter va jag har fattat så sätter man ut "flaggor" där man har grävt ner slingan så att hunden lär sej att där går tomtgränsen
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 305
Senast: Stollan
·
Hundhälsa Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos...
Svar
3
· Visningar
3 010
Senast: Milosari
·
Övr. Hund min kära storesyster ska bli med valp! detta är så otroligt gigantiskt då hon har varit djurallergisk hela livet, mot hundar, hästar...
Svar
9
· Visningar
1 812
Senast: Gravinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp