Elitambitioner - hur göra?

Lea_2

Trådstartare
(Vet inte om detta är rätt tråd, men provar)



Hej!

Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i dressyr och jobba med detta seriöst. Jag har mer eller mindre jobbat/praktiserat i stall med olika inriktning sedan jag var 12-13 år gammal. Under ett par år var jag en stor del i ett (dressyr) tävlingsstall med väl kända och duktiga hästmänniskor där jag arbetade och lärde mig det mesta inom häst och ridning. Där fick jag även möjlighet att göra mina första tävlingar med goda resultat och fick goda lovord från min tränare. Jag gick från att kunna rida knappt lätt c till att träna msv c under dessa år. Jag är självklart inte fullärd, men jag tycker ändå att jag är ganska duktig på häst och ridning.

Jag har dock två stora akilleshälar, och det är ekonomin samt att jag är extremt blyg.
Jag har haft turen att ha extremt stöttande föräldrar (det är dom fortfarande!) trots att det inte finns något hästintresse från deras sida och trots att deras ekonomi inte varit den starkaste. Jag har kunnat haft två foderhästar under tonåren. Men sen brast deras ekonomi och jag har heller ingen möjlighet själv att varken köpa eller hålla häst som det ser ut just nu. Ekonomin var väl lite den anledning också varför samarbetet med tidigare nämnt stall inte fortsatte, för vi hade inte råd att betala för att få rida bra hästar eller bekosta tävling. Jag har även fått avstå/tacka nej till erbjudanden om ytterligare foderhästar då jag inte har råd helt enkelt.

Jag har väl haft tanken att jag borde försöka ge mig ut igen till något stall för att arbeta/praktisera, för någon skola/utbildning har jag inte möjlighet att gå pga betyg. Men flera klossar bidrar till att jag tvekar. Jag är extremt blyg och för mig är det ett stort steg att flytta hemifrån. Jag har också fått min blyghet påpekad på ett negativt sätt i flera stall samt fått ett sämre bemötande/behandling just för att jag bara är en vanlig tjej från en vanlig familj utan en massa pengar. Detta trots att jag är väldigt flitig på att arbeta, att ta hand om hästarna och jag är heller inte så dum på att rida. Det tär såklart lite på min självkänsla och gör så att jag tvekar på att ”prova mina vingar” igen. Jag har fått erbjudande om att få komma och praktik arbeta i ett väletablerat tävlingsstall, men dum som jag var tackade jag nej. Helt enkelt för att jag inte riktigt vågade eller litade på att det kunde gå bra pga tidigare erfarenheter.

Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, kanske behövde ventilera mig lite. Men kanske någon här har några goda råd på hur jag ska ta mig vidare, kanske ska jag bara ge mig själv en spark där bak och ge mig ut? Kanske någon har gjort någon liknande ”resa”? För jag står helt förvirrad och vet inte vem eller vart jag ska vända mig, vart jag ska ta vägen eller göra. Hur ska jag hitta en bra stall att arbeta i när jag inte har kontakter eller är särskilt känd? Jag vill verkligen inte ta den ”vanliga” och mina ögon den tråkiga vägen där jag skaffar mig ett helt vanligt jobb, sparar pengar och köper en halvdan häst som jag trimmar på hemma i skymundan. Jag vill verkligen ta mig till toppen, jag har ägnat hela mitt liv åt hästar, gett upp en massa saker under tonåren för hästarnas skull och ett liv där jag inte arbetar med hästar på heltid mot tävling och mål skulle vara ett väldigt tomt liv för mig.
 
Varför köpa en halvdan häst för att du skulle skaffa vanligt jobb?

Ja du måste jobba med din externa blyghet.

För att öka chansen kan kanse beridarutblidningen vara något och en kurs i tyska.
 
Det verkar som att det största problemet är att du är blyg och inte törs ta för dig, jag tror att du måste börja där, ta hjälp av någon med det.
Patrik Kittel och Therese Nilshagen är väl utmärkta exempel på att det går att ta sig till toppen utan en massa pengar, de har arbetat sig fram, efter vad jag läst om dem.
 
En möjlighet är ju att hitta en privatperson med ett par hästar som du kan få rida hos några gånger i veckan och som har någon häst du kan träna och tävla lite med.

Jag har visserligen inga superfina hästar men hade gärna haft någon ambitös medryttare som fått rida gratis i utbyte mot lite stallhjälp. Tränings-/tävlingsbiten hade säkert gått att lösa också.
 
De vägar som finns är att visa framfötterna på något vis så någon annan betalar eller att betala själv. Vill du inte "skaffa pengar och en halvdan häst" så är det tidigare som gäller, att motivera någon annan att spendera pengarna på dig. Det är en tuff och svår väg, det krävs tur och skicklighet.

Att jobba i ett tävlingstall eller bli hästskötare/medryttare hos någon med hästmaterial, är väl de vägar du kan gå om du inte ska betala själv. Risken är att du blir utnyttjad och får jobba häcken av dig för småsmulor.
 
Jag skulle säga att snabbaste vägen till toppen om man själv inte har ekonomin är att jobba som dressyrelev i något bra stall nere i tex Tyskland. I kombination med hårt arbete och massa tur. Man måste visa framfötterna och våga ta för sig.

Tyvärr känns inte detta som ett alternativ för just dig. Att flytta hemifrån är stort, att samtidigt flytta utomlands på samma gång blir nog lite för mycket. Men jobba med din blyghet, det är något som kommer bli bättre med åren och när du själv mognat mer. Kanske KBT terapi skulle kunna hjälpa dig på traven?

Att jobba med det mentala är extremt viktigt som ryttare. Hur är din blyghet när du rider? Är den som bortblåst då? Eller känner du dig blyg även på hästryggen?
 
I vissa fall så kan man ha en himla tur som medryttare, att få rida fina hästar och lägga sina pengar på träning. Dock blir det ju svårt att komma till eliten.

Jag tycker du ska försöka få tag på en plats utomlands, det kommer göra under för ditt självförtroende, du kommer växa och bli mer självständig. Känner du själv att du behöver hjälp, så finns det även möjlighet i vissa fall att göra det via nätet.

Jag har själv haft svårt med blyghet och gått i terapi för det, men har aldrig låtit det hindra mig från att göra det jag vill. Trots andras påpekande o.s.v. I många fall låter det hårt, men det är ju ofta till för att hjälpa en.

Har du en tränare idag så hör med hens kontakter, eller kontakta dina gamla stall/ tränare och hör dig för. Känner de dig så kan de hjälpa dig att komma till ett ställe där du kommer platsa.
Har du tur så får du en bra mentor som kan hjälpa dig övervinna en hel del hinder, samtidigt som du blir en bättre hästmänniska. :)
 
(Vet inte om detta är rätt tråd, men provar)



Hej!

Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i dressyr och jobba med detta seriöst. Jag har mer eller mindre jobbat/praktiserat i stall med olika inriktning sedan jag var 12-13 år gammal. Under ett par år var jag en stor del i ett (dressyr) tävlingsstall med väl kända och duktiga hästmänniskor där jag arbetade och lärde mig det mesta inom häst och ridning. Där fick jag även möjlighet att göra mina första tävlingar med goda resultat och fick goda lovord från min tränare. Jag gick från att kunna rida knappt lätt c till att träna msv c under dessa år. Jag är självklart inte fullärd, men jag tycker ändå att jag är ganska duktig på häst och ridning.

Jag har dock två stora akilleshälar, och det är ekonomin samt att jag är extremt blyg.
Jag har haft turen att ha extremt stöttande föräldrar (det är dom fortfarande!) trots att det inte finns något hästintresse från deras sida och trots att deras ekonomi inte varit den starkaste. Jag har kunnat haft två foderhästar under tonåren. Men sen brast deras ekonomi och jag har heller ingen möjlighet själv att varken köpa eller hålla häst som det ser ut just nu. Ekonomin var väl lite den anledning också varför samarbetet med tidigare nämnt stall inte fortsatte, för vi hade inte råd att betala för att få rida bra hästar eller bekosta tävling. Jag har även fått avstå/tacka nej till erbjudanden om ytterligare foderhästar då jag inte har råd helt enkelt.

Jag har väl haft tanken att jag borde försöka ge mig ut igen till något stall för att arbeta/praktisera, för någon skola/utbildning har jag inte möjlighet att gå pga betyg. Men flera klossar bidrar till att jag tvekar. Jag är extremt blyg och för mig är det ett stort steg att flytta hemifrån. Jag har också fått min blyghet påpekad på ett negativt sätt i flera stall samt fått ett sämre bemötande/behandling just för att jag bara är en vanlig tjej från en vanlig familj utan en massa pengar. Detta trots att jag är väldigt flitig på att arbeta, att ta hand om hästarna och jag är heller inte så dum på att rida. Det tär såklart lite på min självkänsla och gör så att jag tvekar på att ”prova mina vingar” igen. Jag har fått erbjudande om att få komma och praktik arbeta i ett väletablerat tävlingsstall, men dum som jag var tackade jag nej. Helt enkelt för att jag inte riktigt vågade eller litade på att det kunde gå bra pga tidigare erfarenheter.

Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, kanske behövde ventilera mig lite. Men kanske någon här har några goda råd på hur jag ska ta mig vidare, kanske ska jag bara ge mig själv en spark där bak och ge mig ut? Kanske någon har gjort någon liknande ”resa”? För jag står helt förvirrad och vet inte vem eller vart jag ska vända mig, vart jag ska ta vägen eller göra. Hur ska jag hitta en bra stall att arbeta i när jag inte har kontakter eller är särskilt känd? Jag vill verkligen inte ta den ”vanliga” och mina ögon den tråkiga vägen där jag skaffar mig ett helt vanligt jobb, sparar pengar och köper en halvdan häst som jag trimmar på hemma i skymundan. Jag vill verkligen ta mig till toppen, jag har ägnat hela mitt liv åt hästar, gett upp en massa saker under tonåren för hästarnas skull och ett liv där jag inte arbetar med hästar på heltid mot tävling och mål skulle vara ett väldigt tomt liv för mig.

Kan du inte bli börsmäklare eller liknande, tjäna sjuka mängder pengar och istället för att köpa en Tesla eller ett 5 miljonershus köpa en häst istället?

Tryggat ekonomin + får ha dyr häst.
 
Som flera påpekat så är det mycket hårt jobb, och man måste våga för att vinna.

Du är 19 år så ta det i etaper, steg ett skulle kunna vara att få bli medryttare på en häst i närheten. Steg två, ett vanligt jobb för att börja tjäna egna pengar till träning på bra hästar. Steg tre, flytta hemifrån och klara dig själv i Sverige. Steg fyra, leta efter ett bra stall, i Sverige eller utomlands, för att börja resan mot att bli en så bra ryttare som möjligt.

Ibland måste man göra ”tråkiga, vanliga” saker och känna att man klarar det innan man ger sig i kast med de riktiga utmaningarna.
 
(Vet inte om detta är rätt tråd, men provar)



Hej!

Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i dressyr och jobba med detta seriöst. Jag har mer eller mindre jobbat/praktiserat i stall med olika inriktning sedan jag var 12-13 år gammal. Under ett par år var jag en stor del i ett (dressyr) tävlingsstall med väl kända och duktiga hästmänniskor där jag arbetade och lärde mig det mesta inom häst och ridning. Där fick jag även möjlighet att göra mina första tävlingar med goda resultat och fick goda lovord från min tränare. Jag gick från att kunna rida knappt lätt c till att träna msv c under dessa år. Jag är självklart inte fullärd, men jag tycker ändå att jag är ganska duktig på häst och ridning.

Jag har dock två stora akilleshälar, och det är ekonomin samt att jag är extremt blyg.
Jag har haft turen att ha extremt stöttande föräldrar (det är dom fortfarande!) trots att det inte finns något hästintresse från deras sida och trots att deras ekonomi inte varit den starkaste. Jag har kunnat haft två foderhästar under tonåren. Men sen brast deras ekonomi och jag har heller ingen möjlighet själv att varken köpa eller hålla häst som det ser ut just nu. Ekonomin var väl lite den anledning också varför samarbetet med tidigare nämnt stall inte fortsatte, för vi hade inte råd att betala för att få rida bra hästar eller bekosta tävling. Jag har även fått avstå/tacka nej till erbjudanden om ytterligare foderhästar då jag inte har råd helt enkelt.

Jag har väl haft tanken att jag borde försöka ge mig ut igen till något stall för att arbeta/praktisera, för någon skola/utbildning har jag inte möjlighet att gå pga betyg. Men flera klossar bidrar till att jag tvekar. Jag är extremt blyg och för mig är det ett stort steg att flytta hemifrån. Jag har också fått min blyghet påpekad på ett negativt sätt i flera stall samt fått ett sämre bemötande/behandling just för att jag bara är en vanlig tjej från en vanlig familj utan en massa pengar. Detta trots att jag är väldigt flitig på att arbeta, att ta hand om hästarna och jag är heller inte så dum på att rida. Det tär såklart lite på min självkänsla och gör så att jag tvekar på att ”prova mina vingar” igen. Jag har fått erbjudande om att få komma och praktik arbeta i ett väletablerat tävlingsstall, men dum som jag var tackade jag nej. Helt enkelt för att jag inte riktigt vågade eller litade på att det kunde gå bra pga tidigare erfarenheter.

Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, kanske behövde ventilera mig lite. Men kanske någon här har några goda råd på hur jag ska ta mig vidare, kanske ska jag bara ge mig själv en spark där bak och ge mig ut? Kanske någon har gjort någon liknande ”resa”? För jag står helt förvirrad och vet inte vem eller vart jag ska vända mig, vart jag ska ta vägen eller göra. Hur ska jag hitta en bra stall att arbeta i när jag inte har kontakter eller är särskilt känd? Jag vill verkligen inte ta den ”vanliga” och mina ögon den tråkiga vägen där jag skaffar mig ett helt vanligt jobb, sparar pengar och köper en halvdan häst som jag trimmar på hemma i skymundan. Jag vill verkligen ta mig till toppen, jag har ägnat hela mitt liv åt hästar, gett upp en massa saker under tonåren för hästarnas skull och ett liv där jag inte arbetar med hästar på heltid mot tävling och mål skulle vara ett väldigt tomt liv för mig.
Tyvärr är nog det tråkiga sättet det enda sättet för dom flesta, skaffa ett jobb och ta ett lån och köp en häst med kapacitet för större klasser och träna på. Skaffa så småningom sponsorer när du fått tillräckligt med meriter så att någon vill satsa på dig.

Har vänner som jobbat hela livet och som inte haft tur att träffa rätt personer och som fastnat som beridare och motionsryttare åt eliten men inte fått tillfälle att tävla och därför heller inte fått några meriter. Dom har tillslut gett upp och skaffat ett jobb och köpt egen häst helt enkelt.

När det gäller blygheten så kan jag nästan lova dig att det blir bättre att bara kasta sig ut, gärna en bit hemifrån så att du måste ta tag i det mycket själv. Det är bästa sättet att komma över blyghet, det är mycket svårare att komma över den när man har föräldrarna som kan ta den mesta kontakten.

Så bara se dig runt i världen efter hästjobb som verkar givande, det som är en trygghet och bra med just hästjobb är att nästan alla stall världen över fungerar mer eller mindre på samma sätt. Språket lär man sig hyfsat fort när man måste och om inte annat kan man alltid hacka sig fram på engelska.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp