Elitbrodd?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har sedan ponnytiden kvar broddar som är lite 'specella' men SUVERÄNA. Har hållit i tio jäkla år nu :love: Dock har jag bara 8 st, och har ju kikat och kikat efter de där broddarna men inte hittat.

Idag säger hovslagaren 'Ah, men det där är ju elitbrodd'.

Jag är VÄLDIGT angelägen om att få tag i fler sådana brodd (och jags kiter i om de är dyra, de håller ju fan längre än hästen nästan). Sökt på nätet och lillhästen i stav har elitbrodd.

Men, finns det bara en sort som heter så? De har ingen bild så jag vill vara säker.

De broddarna jag har ser ut som vanliga brodd ungefär, men delen som är emot skon när brodden är iskruvad har som en liten 'platta' eller kant eller vad man ska kalla det.

Någon som fatta vad jag menar?

Sv: Elitbrodd?

Hittar inte längre elitbrodden på deras hemsida?
Finns de i 5/12 också?

Cowabunga skrev:
Lillhästen har till BRA pris!!

Jo, där (och tungelstaboden) jag hittade dem och Lillhästen var ju bra mycket billigare.

Jag ringde dem nyss, och det är den brodden jag söker. Så nu ska de väga så de vet vad frakten går på, ska ringa tillbaka om 15 min och få priset inkl allt.

Till den som frågade: De finns i 5/16 också.

Här hittar du dem hos Lillhästen: http://www.lillhastenistav.se/tom2.htm

Tungelstaboden tog 250 kr för 50 st 3/8" (som jag ska ha). Lillhästen tar 215 kr för 50 st..

ecssory skrev:
Hittar inte längre elitbrodden på deras hemsida?
Finns de i 5/12 också?

Du menar väl 5/16????

det finns de i, se länk i mitt tidigare inlägg.

Men 5/12 finns ju inte, men det finns ju inte som dimension alls, utan det är ju 3/8" och 5/16" man använder.

(och för de som inte vet är 3/8" normalstorlek, men ponnyskor och travskor KAN ha 5/16" hål..Finns storhästskor med 5/16 med, så man får kolla..)

Hej Alexandra!
G-gården i min stad hade dom igår när jag var där! Kostade 8:- st istället för 5:- styck som de "vanliga", så inte så jättefarligt, har hört att de ska vara super dyra, men är det inte värre så..... :p

Jag får alltid elitbrodd när vi vinterskor här... tror dom kostar 5 kr + moms...
Hilmer Haglunds Hovslageri i Karlstad..ring o prata med dom där....

martha skrev:
Jag får alltid elitbrodd när vi vinterskor här... tror dom kostar 5 kr + moms...
Hilmer Haglunds Hovslageri i Karlstad..ring o prata med dom där....

4.30 kr/st inkl moms från Lillhästen om man köper 50 st. (Köper man lösa blir det 4.50 kr/st). Slår jag på frakten (broddar är ju tunga) blir det 5.50 kr/st.

Fortfarande MINDRE än Vad Odal tar för vanlig brodd här =)

Så jag tar dem via Lillhäsen, verkar vara billigast alla kategorier. Där är elitbrodden BILLIGARE än vanlig brodd! :love:

mackan skrev:
Hej Alexandra!
G-gården i min stad hade dom igår när jag var där! Kostade 8:- st istället för 5:- styck som de "vanliga", så inte så jättefarligt, har hört att de ska vara super dyra, men är det inte värre så..... :p

Jo, hovis sa också att 'de där är suveräna men DYRA' så jag hade förväntat mig nåt i stil med 10 - 12 kr/st. och så visar det sig att det, även med frakten från Lillhästen, blir BILLIGARE än vanliga brodd. Jag klagar inte =)

kollade på fakturan..4.40 + moms, men jag vet inte om hovis tar bet för att skruva idom på det priset...dom brukar ta bet för sånt, annars får man göra själv (martha VILL INTE göra det)

har inte läst igenom allas men , jag köper dem på granngården :P vet inte hur dom mkt dom kostar, (pappa köper ;) ) men bra är dom!

solvalla har elitbrodd,, väldigt bra brodd !!!! om hästen blir sparkad av en häst med elitbrodd så har jag hört att elitbroddarna skonar mkt och inte lika farliga

Jag vet inget om "andra" brodd egentligen...bara att smedjan hos oss köpte in billigare brodd ett år (för läääänge sen) och vilken skit....för det först hll dom inte och se så var det fel på var o varannan gänga, så dom var omöjliga att gänga in....

martha skrev:
kollade på fakturan..4.40 + moms, men jag vet inte om hovis tar bet för att skruva idom på det priset...dom brukar ta bet för sånt, annars får man göra själv (martha VILL INTE göra det)

Hehe, min skruvar id em åt mig OM han får låna mitt fina broddverktyg ;) Jag ledsnade på skiftnycklar och broddnycklar och trasiga knogar. Så jag la en hundralapp på att på Biltema köpa ett spärrskaft och en broddhylsa (gjord för 3/8" hästbrodd speciellt). Således krävs det INGEN handkraft för att skruva i/lossa brodd och men behöver aldrig 'snurra' verktyget runt utan drar bara spärrskaftet fram och tillbaka. :love:

Och får hovis låna det så skruvar han i brodden innan han riktar skon - innan fick jag göra det själv ;)

Det jag vill ha elitbrodd för är för att den HÅLLER i evinnerlighet. De 8 st jag har kvar sen ponnyerna har suttit X vintrar på ponnyerna, och sen FEM vintrar på Vision. De är inte nedslitna, gängorna är som nya och de har inte tappat kärnan.

'Vanlig' brodd tappar endera kärnan eller slits ner på en pisskvart (och blir gärna snedslitna).

nanni skrev:
solvalla har elitbrodd,, väldigt bra brodd !!!! om hästen blir sparkad av en häst med elitbrodd så har jag hört att elitbroddarna skonar mkt och inte lika farliga

Ingen aning, men elitbrodd är 'rundare' än vanlig brodd som är mer fyrkantig. GREPPET är dock likvärdigt mellan elitbrodd och lagom sliten vanlig brodd. (Osliten vanlig brodd är kass, de måste slita ner hörnen så de rundas av först innan det blir bra)

menar du att hovslagaren som skruvar i brodd på hästar dagligen skruvar i de med skiftnyckel?? herregud, en sådan där från biltema kostar ju inte mkt. tänkte har man det som yrke borde man ju ha en sådan, jag skulle iaf ha det! :D

*har oxå biltemas spärrskaft som är suveränt, det är ju inget jobbigt att skruva i brodd*

men min låtsaspappa som är hovslagare skor ju hästen min och skruvar i brodden åt mig, just nu har han 6 brodd på varje hov = 24 brodd och det gjorde han snällt ;) :). vanliga fall har jag guldskor men han hade inga i 1or så det blidde vanliga med 6 hål.

beauspirit skrev:
menar du att hovslagaren som skruvar i brodd på hästar dagligen skruvar i de med skiftnyckel?? herregud, en sådan där från biltema kostar ju inte mkt. tänkte har man det som yrke borde man ju ha en sådan, jag skulle iaf ha det! :D

*har oxå biltemas spärrskaft som är suveränt, det är ju inget jobbigt att skruva i brodd*

men min låtsaspappa som är hovslagare skor ju hästen min och skruvar i brodden åt mig, just nu har han 6 brodd på varje hov = 24 brodd och det gjorde han snällt ;) :). vanliga fall har jag guldskor men han hade inga i 1or så det blidde vanliga med 6 hål.

Han har en sådan där 'broddnyckel'. Dvs hylsa, fast metallskaft som är lite uppböjt i änden för att skydda knogarna.

MEN, hans kruvar inte i och ur brodd hela dagarna, det är HÄSTÄGARNAS jobb. Så han beh ingen Biltemalösning. Men han skruvar i åt MIG (jag är VIP-kund på en massa sätt) om jag ger honom biltemagrejen.

Men normalt får hästägarna skruva i och ur själva, det är inte hovslagarens problem ;)

Jag har också en med spärrskaft...min hovis med...men om man vill ha broddarna iskruvade så tror jag man betalar extra för det..och då kostar mina brodd 4.40 inkl fastsättning..hade jag bara en häst som skulle broddas kunde jag väl gjort det själv, men när det skall vinterskos så är det ju 6-7 hästar och det orkar jag bara inte med :angel:
och det blir mycket knövligare att brodda när skorna är på plats.....

min hovis riktar INNAN ha sätter på brodden

martha skrev:
min hovis riktar INNAN ha sätter på brodden

Hur går det med broddhålen? Även om jag inte vill ha brodd i just då, så broddar hovis TÅN innan han riktar, eftersom man kan få sömhålen att bli paja annars (om du slår ihop skon lite i tån kan broddhålen bli aniiiingens ovala och det kommer man svära vilt över sen)

nemas problemas.....isåfall hade han inte gjort så..dessutom är det svårare att rikta när brodden sitter i....OM hålet blir förstört, så kan man ju gänga ett nytt....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka