Elpriserna - Del 2

Har du någon länk till information om "megabatterierna".

Om sådana verkligen finns, så vore det en revolution för energilagring.
Kanske det här,

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Megapack

Problemet är dels att storskalighet är relativt (3 MWh är bra men inte tillräckligt att bygga lösningar av i stor skala) och dels att det kostar enorma mängder mineraler att bygga batterier på det sättet . Men det är säkert en del av en lösning på att balansera den enorma mängd vindkraft som ska upp, särskilt för länder med begränsade möjligheter till vattenkraft.
 
Kanske det här,

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Megapack

Problemet är dels att storskalighet är relativt (3 MWh är bra men inte tillräckligt att bygga lösningar av i stor skala) och dels att det kostar enorma mängder mineraler att bygga batterier på det sättet . Men det är säkert en del av en lösning på att balansera den enorma mängd vindkraft som ska upp, särskilt för länder med begränsade möjligheter till vattenkraft.
Kruxet är väl var man ska få tag på mineralet. Kina har slavarbetare i olagliga gruvor i militärjuntans Myanmar. :(
 
I Värnamo vet jag att de börjat stänga av gatubelysningen.
Vet andra ställen där det är normalt så att belysningen är släckt under vissa timmar på dygnet. Här har gatubelysning varit släckt annat än några timmar på kvällen under sommaren vid universitetsområdet under många år. Antagligen för att det förutsätts att det inte borde finnas så mycket folk där under somrarna. Att det ligger flera företag längs samma gata verkar inte spela någon roll.
 
Nedsläckning av gatubelysning har väl pågått i alla fall i 20 år?
Inklusive dispyter mellan kommun, trafikverket och lokala aktörer om vem som ska betala, vilka tider av året och vilka tider på dygnet det ska lysa, hur många lampor som ska finnas och var de ska placeras...
 
De håller tydligen på at testa det på flera orter. Tre gatlyktor som tänds när någon passerar till fots, på cykel eller i bil.

Gäller bara att man inte på elljusspåret springer in i skogen för att uträtta något behov och sedan blir det kompaktmörkt och ingen chans att hitta tillbaka. Man får väl vänta på nästa motionär och snabbt springa ut ur skogen och in bakom när ljuset kommer, men det kan nog också väcka vissa typer av reaktioner. :)
 
Gäller bara att man inte på elljusspåret springer in i skogen för att uträtta något behov och sedan blir det kompaktmörkt och ingen chans att hitta tillbaka. Man får väl vänta på nästa motionär och snabbt springa ut ur skogen och in bakom när ljuset kommer, men det kan nog också väcka vissa typer av reaktioner. :)
Det gäller nog inte elljusspår så då får man använda sig av egen ljussättning. ;)
 
Vet andra ställen där det är normalt så att belysningen är släckt under vissa timmar på dygnet. Här har gatubelysning varit släckt annat än några timmar på kvällen under sommaren vid universitetsområdet under många år. Antagligen för att det förutsätts att det inte borde finnas så mycket folk där under somrarna. Att det ligger flera företag längs samma gata verkar inte spela någon roll.
Möjligt att det är annorlunda i olika kommuner.
Just i Värnamo är det unikt då det annars alltid är tänt. Men det verkar inte va all gatubelysning.

Någon jag pratade med föreslog smart gatubelysning som är släckt och när det kommer en bil/gående osv så tända typ 3 stolpar framåt och släcks när den passerat en stolpe eller något.
Förvisso ser jag att den lösningen skulle kosta massa pengar innan det fungerar, men på lång sikt kanske det inte hade varit en dum idé att gradvis gå åt det hållet. 🤷🏼‍♀️
 
Det slog mig precis att det finns ytterligare en fördel med timprisavtal och det är om situationen går helt bananas i vinter. Eftersom priset på vanligt rörligt (volymvägt) bestäms först i efterhand så kan man drabbas av extremt pris för el man förbrukat innan man visste om att det skulle bli extremt pris. Låt säga att sista veckan i en månad så blir priset 100 kr per kWh,
från att ha legat på 3-4 kr innan. Då spelar det ingen roll att jag drar huvudströmbrytaren på söndagen innan priset går iväg, jag får ändå betala premium dollar för den el jag förbrukade flera veckor INNAN någon visste att det skulle gå bananas. (Så länge inte alla drar strömbrytaren kollektivt )

Med timprisavtal så betyder huvudströmbrytaren att jag slipper vartenda uns av extremprisets påverkan.

Har säkert alla redan räknat ut, men jag hade inte tänkt tanken förut…
 
Senast ändrad:
Det slog mig precis att det finns ytterligare en fördel med timprisavtal och det är om situationen går helt bananas i vinter. Eftersom priset på vanligt rörligt (volymvägt) bestäms först i efterhand så kan man drabbas av extremt pris för el man förbrukat innan man visste om att det skulle bli extremt pris. Låt säga att sista veckan i en månad så blir priset 100 kr per kWh,
från att ha legat på 3-4 kr innan. Då spelar det ingen roll att jag drar huvudströmbrytaren på söndagen innan priset går iväg, jag får ändå betala premium dollar för den el jag förbrukade flera veckor INNAN någon visste att det skulle gå bananas. (Så länge inte alla drar strömbrytaren kollektivt )

Med timprisavtal så betyder huvudströmbrytaren att jag slipper vartenda uns av extremprisets påverkan.

Har säkert alla redan räknat ut, men jag hade inte tänkt tanken förut…

Jag har mest tänkt på motsatsen, dvs att man (med timpris) kan ångra sin tidigare snålhet om det bara blir dyrare och dyrare 😅

Det version ska jag fokusera mer på nu :p
 
Hittade något intressant på P1 häromdagen när jag mockade åt hästarna.

https://sverigesradio.se/artikel/sa-delades-sverige-in-i-elomraden

Ska vi anmäla Tyskland? :idea:

Jag tycker vi anmäler Danmark först, inte bara för att de var så hysteriska att vi stängde ner Barsebäck utan även för deras hot att dra Sverige inför EU domstolen.

https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade

År 2006 anmäldes Svenska kraftnät till EU-kommissionen av Dansk Energi. Det är Svenska kraftnät som driver det svenska stamnätet.

I sin anmälan protesterade Dansk Energi mot att Svenska kraftnät periodvis begränsat exporten av el till Danmark. Begränsningarna hade Svenska kraftnät bland annat gjort under kalla vinterdagar då det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el från norra till södra Sverige och vidare till de europeiska länder som är anslutna till södra Sverige. Att begränsa exporten var ett sätt att undvika elbrist i landets södra delar.

EU-kommissionen krävde under våren 2010 att Svenska kraftnät måste hantera överföringsbegränsningar i det svenska stamnätet på ett annat sätt för att inte diskriminera användare i andra delar av Europa. Det resulterade i att Svenska kraftnät den 1 november 2011 delade in Sverige i fyra elområden.
 
Kan vi dela in Finland i ett nordligt och ett nordligare Finland? Vi exporterar 17% av deras totala elförbrukning, jag tror det är 17 Terrawatt.
 
Kan vi dela in Finland i ett nordligt och ett nordligare Finland? Vi exporterar 17% av deras totala elförbrukning, jag tror det är 17 Terrawatt.
Spelar ingen roll, en indelning skulle inte påverka något då de inte har några överföringsproblem som tyskarna har.
 
Imorgon mellan 23-00 gäller det att förbruka så mycket det bara går! Då är timpriset -0,21 öre 😎

(Blir såklart inte minus i slutänden med skatt och påslag och elcert och gud vet vad. Men smått intressant att ett pris kan vara negativt.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp