Elpriserna - Del 2

Det var ungefär det här jag lyssnade på på P1 (möjligtvis är artikeln låst). Med reservation för att jag inte ens vet om det var samma person som intervjuades på radion som intervjuas i den här artikeln. Men jag tror att det var det eftersom svaren är så lika.

https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-satter-press-pa-myndigheterna-att-spara-el/

På torsdagen ger regeringen ett formellt uppdrag till 198 myndigheter att uppge hur mycket el köpt senaste månaden och redovisa sparplaner inför en vinter där det spås rekordhöga priser.

– Det finns en stor potential här, men jag kan inte ge någon siffra. Tanken är att detta ska ge snar effekt och det finns mycket enkla saker att göra - energisnålare lampor, att styra ventilationen och värme etc, säger energi- och digitaliseringiminister Khashayar Farmanbar (S) till DN.

Den från i fjol visar att myndigheterna använde 2,6 terawattimmar energi. Det motsvarar en tredjedel av årsproduktionen i Forsmark 1 eller förbrukningen i 100 000 eluppvärmda normalvillor. Mer än tredjedel går att till värma myndighetslokalerna.


I programmet kom också frågan om hushållen och då var svaret något i stil med att man räknar med att alla gör så gott de kan. Och det kommer nog folk att göra, annars finns det ingen möjlighet att betala sin elräkning i vinter.

Det betonades också att det inte finns några planer på att t.ex. stänga simhallar eller släcka ner en massa belysning i städer som görs t.ex. i Tyskland. På frågan om varför var svaret att vi inte har stå stora problem som de har på kontinenten. Vilket jag tyckte var ett väldigt märkligt svar. Vi är väl i allra högsta grad insyltade med dem, tänker jag...
Tack för förtydligande.

Jag tänker att det finns lite samma effekt som med pandemirestriktionerna att det blir skevt om man gör jämförelser med kontinenten som fokuserar allt för mycket på enskildheter som plockas ur sitt sammanhang. Att det handlar om olika principer för hur ledning och styrning av samhället fungerar - både juridiskt och kulturellt. Så man inte kan jämföra rakt av om centrala detaljbeslut är mest effektiva och ändamålsenliga sättet att i det större perspektivet nå bästa energisituationen.

Angående insyltningen så ser jag inte direkt någon motsättning i att man både kan säga att vi delar problemen och att de har en värre situation.
 
Det var ungefär det här jag lyssnade på på P1 (möjligtvis är artikeln låst). Med reservation för att jag inte ens vet om det var samma person som intervjuades på radion som intervjuas i den här artikeln. Men jag tror att det var det eftersom svaren är så lika.

https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-satter-press-pa-myndigheterna-att-spara-el/

På torsdagen ger regeringen ett formellt uppdrag till 198 myndigheter att uppge hur mycket el köpt senaste månaden och redovisa sparplaner inför en vinter där det spås rekordhöga priser.

– Det finns en stor potential här, men jag kan inte ge någon siffra. Tanken är att detta ska ge snar effekt och det finns mycket enkla saker att göra - energisnålare lampor, att styra ventilationen och värme etc, säger energi- och digitaliseringiminister Khashayar Farmanbar (S) till DN.

Den från i fjol visar att myndigheterna använde 2,6 terawattimmar energi. Det motsvarar en tredjedel av årsproduktionen i Forsmark 1 eller förbrukningen i 100 000 eluppvärmda normalvillor. Mer än tredjedel går att till värma myndighetslokalerna.


I programmet kom också frågan om hushållen och då var svaret något i stil med att man räknar med att alla gör så gott de kan. Och det kommer nog folk att göra, annars finns det ingen möjlighet att betala sin elräkning i vinter.

Det betonades också att det inte finns några planer på att t.ex. stänga simhallar eller släcka ner en massa belysning i städer som görs t.ex. i Tyskland. På frågan om varför var svaret att vi inte har stå stora problem som de har på kontinenten. Vilket jag tyckte var ett väldigt märkligt svar. Vi är väl i allra högsta grad insyltade med dem, tänker jag...

Inget av det där säger ju att det bara är myndigheter som ska spara el. Att staten ger sparuppdrag till sina egna verksamheter är ju dels för att man kan spara massa el, och dels för att se om sitt eget hus och föregå med gott exempel. Innan man börjar uppmana andra att spara en massa menar jag
 
Regeringen ordnar en "elräkningsakut"; genom att stå för likviditet hos elbolagen så att de i sin tur kan erbjuda sina kunder avbetalning. Ska vara på plats senast för novembers elräkning och kan då även täcka upp för de som behöver stöd fram tills att högkostnadsskyddet börjar fungera.
 
Jag trodde aldrig att min sjukdom som gör mig allergisk mot sol, värme och starkt ljus skulle vara så bra för elsparandet som det är.
Jag har endast små lampor tända, vill aldrig ha mer än max 19 grader inomhus och älskar att sitta under en filt med värmeljus tända under kvällarna.
 
Vilka elproducenter rör det sig om?

Ett annat förslag syftar till att motverka att företag gör jättevinster på elkrisen, säger Farmanbar.

– Ett förslag är ett tak på intäkter för elproducenter som producerar el till låg kostnad och därför har mycket höga inkomster som inte alls motsvarar produktionskostnader. Dessa pengar ska återföras till hushåll och företag.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRb5GQ/uppgifter-genombrott-i-eu-forhandlingar-om-elpriset
 
Vilka elproducenter rör det sig om?

Ett annat förslag syftar till att motverka att företag gör jättevinster på elkrisen, säger Farmanbar.

– Ett förslag är ett tak på intäkter för elproducenter som producerar el till låg kostnad och därför har mycket höga inkomster som inte alls motsvarar produktionskostnader. Dessa pengar ska återföras till hushåll och företag.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRb5GQ/uppgifter-genombrott-i-eu-forhandlingar-om-elpriset
Samma innehåll finns också hos DN, och man blir ju lite nyfiken.....

Han nämner specifikt att minska förbrukningen, införa pristak på gas samt att tillfälligt föra över bolagens övervinster till konsumenterna. Det sistnämnda finns det bred enighet för i medlemskretsen. Många energibolag, vars produktionskostnader inte har påverkats av krisen, gör enorma vinster när marknadspriserna ligger på rekordnivåer.
 
Vilka elproducenter rör det sig om?

Ett annat förslag syftar till att motverka att företag gör jättevinster på elkrisen, säger Farmanbar.

– Ett förslag är ett tak på intäkter för elproducenter som producerar el till låg kostnad och därför har mycket höga inkomster som inte alls motsvarar produktionskostnader. Dessa pengar ska återföras till hushåll och företag.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRb5GQ/uppgifter-genombrott-i-eu-forhandlingar-om-elpriset
De elproducenter i Europa som inte producerar gas.
 
Kollade upp snabbt och min BR har bergvärme med tillskott av fjärrvärme vid behov. Så förhoppningsvis kommer de inte behöva öka avgiften för att täcka upp elpriserna.

Edit: Mitt källarförråd rök och jag fick ett mycket mindre och sämre men jag offrar mig för majoritetens bästa.
 
Borde inte Svenska Kraftnät lägga de här planerna helt på is innan de fått till acceptabel överföringskapacitet mellan våra elområden inom landet?

”tatliga Svenska Kraftnät äger alla exportkablar utom den till Tyskland, som ägs av norgeägda Baltic Cable AB. Nu har Svenska Kraftnät planer på en egen kabel till Tyskland, utöver Baltic Cable. Det skulle mer än fördubbla Sveriges exportmöjlighet till Tyskland, men det skulle också öka möjligheten till elimport till Sydsverige under kalla vindstilla dagar när Sverige behöver el utifrån.” SVT.se
 
Inte så konstigt att elmarknaden är svår (omöjlig) att förstå sig på....
https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-varfor-rusar-svenska-elpriser/
Screenshot (292).png
 
Har vi sådana i Sverige?
Det har vi. Det gäller alla elproducenter i Europa som använder annan "råvara" än naturgas för att producera el; dvs förnybart, kärnkraft och kol. Gasen är dyrast och sätter nu priset på alla el. Så de elproducenter som har betydligt lägre produktionskostnader, som tex vindkraft som ger billig el, säljer för samma pris som de som använder gas och tjänar nu enorma summor när Putin stryper gasen till Europa och gaspriset skenar.

Tanken nu är att frikoppla gasen ifrån prissättningen och därigenom få ner elpriserna. Går det igenom så beräknas det innebära halverade elpriser i södra Sverige.
 
Om en ska byta till timpris, spelar det roll vilket bolag?

Utifrån vilket timpris du får, nej det sätts av Nordpool. Sen har samtliga lite påslag för elcertifikat, överföring mm som man inte kommer ifrån. Samtliga har fast månadsavgift som verkar vara väldigt lika.

Tibber och Greenely är de bolag som enbart erbjuder timpris. Skillnaden dem emellan ligger nog främst i hur deras app är utformad och hur du får infon där osv. Greenelys app kan man ladda ner och använda för infohämtning itan att ha elavtal hos dem. Tibber får man en bra uppfattning om i Tibber/Eease-facebookgruppen.
 
Utifrån vilket timpris du får, nej det sätts av Nordpool. Sen har samtliga lite påslag för elcertifikat, överföring mm som man inte kommer ifrån. Samtliga har fast månadsavgift som verkar vara väldigt lika.

Tibber och Greenely är de bolag som enbart erbjuder timpris. Skillnaden dem emellan ligger nog främst i hur deras app är utformad och hur du får infon där osv. Greenelys app kan man ladda ner och använda för infohämtning itan att ha elavtal hos dem. Tibber får man en bra uppfattning om i Tibber/Eease-facebookgruppen.
Känner mig inte jätteintresserad av appar och info (timpriset kan jag ju se ändå). Vill mest bara välja det billigaste alternativet. Försökt googla efter jämförelse men antingen är jag blind eller så finns det inte prisjämförelser på avgifterna kring:confused:
 
Om man vill stötta utveckling av svensk kärnkraft genom sitt elavtal, vad har ni för tips då? Funderar på kärnkraft.se där man kan köpa enbart svensk kärnkraft men samtidigt så tror jag att jag är för statlig energiförsörjning, då borde jag väl kolla på vattenfall?

Jag vill kunna välja helt bort gas/kol/olja osv men gynna svensk kärnkraft, vet inte om jag vill ha rörligt eller timpris och kostnaden i sig är inte superviktig eftersom jag bor i lägenhet. Symbolvärdet i mitt val med avseende på Sveriges inhemska elproduktion är viktigare. Jag bor i område 4 och anser vi slarvat bort viktig reglerkraft här nere och är tex för små modulära reaktorer också.
 
Om man vill stötta utveckling av svensk kärnkraft genom sitt elavtal, vad har ni för tips då? Funderar på kärnkraft.se där man kan köpa enbart svensk kärnkraft men samtidigt så tror jag att jag är för statlig energiförsörjning, då borde jag väl kolla på vattenfall?

Jag vill kunna välja helt bort gas/kol/olja osv men gynna svensk kärnkraft, vet inte om jag vill ha rörligt eller timpris och kostnaden i sig är inte superviktig eftersom jag bor i lägenhet. Symbolvärdet i mitt val med avseende på Sveriges inhemska elproduktion är viktigare. Jag bor i område 4 och anser vi slarvat bort viktig reglerkraft här nere och är tex för små modulära reaktorer också.
Jag tycker det hela känns lite oseriöst, hur kan de garantera att det är just kärnkraftsel du får? De köper sin el på Nordpool som alla andra så det är en mix av allt som köps. Fortum, Uniper och Vattenfall äger den kärnkraft som finns kvar och jag har för mig att det snackas om statliga garantier för en utbyggnad men det har inget med de här att göra. Känns mest som bondfångeri.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp