Elstängsel. Jord? Aggregat styrka? osv.

Spook

Trådstartare
Har lite funderingar kring det här med elstängsel. Har haft hästar i några år men får aldrig till riktigt bra ström på hagarna.

Hagarna är ungefär 1000 m runt om och två trådar. Försöker koppla bort delar av hagarna när de inte används osv.

Hur starkt aggregat behöver man till detta och hur räknar man ut det??

Hur mycket jordspett behövs ? Hur vet man hur mycket man behöver?

Kan något göra att strömmen slås ut helt? ex. brått på tråden.?

Hur noga måste man vara med undervegitationen? är det ok om det är gräs här och var som sticker upp? förstår själv att det måste vara hyfsat nedröjt.

Har två mini shetland som då och då kryper ut, vad skulle ni rekomendera för typ av tråd/stängsel. Vågar man sätta ex. ståltråd som leder bättre så långt ner när det även går stora hästar i hagen??
 
Sv: Elstängsel. Jord? Aggregat styrka? osv.

Om du tittar på Boles eller Nordposts hemsidor kan du se hur stora hagar respektive aggregat är lämpade för. Där brukar det även anges hur många jorspett som behövs, samt hur djupt de måste ner i marken.
Gräs och annan vegetation som rör tråden, leder till att strömmen går ner i marken. Detta sker även via dåliga isolatorer eller om tråden går väldigt nära trä- eller metallstolpar.
Alla stängseltrådar, förutom ståltråden, leder sämre och sämre med tiden, allt efter de små ledarna brister på olika ställen.
Jag hade tidigare problem med att hästarna tryckte sig ut, speciellt vintertid. Satte därför ett ordentligt aggregat som klarar tio mil staket, stark vegetation, långhåriga djur och kräver 8 jordspett. Sedan dess känner hästarna strömmen genom dubbla täcken vintertid, även när det är fruset!
 
Sv: Elstängsel. Jord? Aggregat styrka? osv.

Vi har ca 6 ha med hagar, och hemligheten med att få ut strömmen ordentligt är rejäl jordning (under förutsättningar att tråd/isolatorer är OK och att markvegetation är hyfsat undanröjd). Vi kör kanske 3-4 km tråd samtidigt, och har jordat med hela 15 jordspett. Vi får full styrka ut överallt tack vare denna jordning. Tidigare hade vi bara 3 jordspett och strömstyrkan varierade kraftigt beroende på hur vått det var i marken mm. Den var heller inte i närheten av den stabila, höga spänning vi nu får ut.
 
Sv: Elstängsel. Jord? Aggregat styrka? osv.

Vad har du för motstånd på trådarna? (mäts i Ohm Ω)


Ju högre motstånd, desto mindre ström (enkelt uttryckt), vill du att strömmen ska gå runt hagen är det bäst att använda tråd med 0,1-0,2 Ω. Många trådar som finns i butikerna har alldeles för högt motstånd för att bli effektiva.
 
Sv: Elstängsel. Jord? Aggregat styrka? osv.

Man lär sig mycket genom BMSAB: s lilla stängselkola med. Kolla där. A och O är att läsa på helt enkelt...något annat sätt finns ju liksom inte. Kan vara krångligt att komma i håg alla saker i början, men jag lovar, det lossnar.

http://www.mamut.net/bmsab/default.htm
 
Sv: Elstängsel. Jord? Aggregat styrka? osv.

Nu har jag lite nya frågor.

Mitt aggregat heter De Laval 8k . Vet inte hur många Joule.
Styrkan på tråden är mellan 3,5-6 ungefär beroende på hur många hagar som är på kopplade.
När jag testar jorden står det 0.9 ( 4 jordspett 1- 2 meter långa)

Tycker inte att det är någon vidare fart i staketet. Kan någon hjälpa mig med dessa siffror , säga om det är bra eller dåligt. och vad som ska bättras på??!!

Tack på förhand:banana:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Sitter och klurar på om man kan koppla två elaggregat på samma jordspett ? Om man inte kan det hur gör man om man jordar i en brunn...
Svar
10
· Visningar
6 708
Senast: LIA
·
H
Anläggning Har lite funderingar kring åskskydd - Hur vanligt är det att man har det till sina stängsel? Hur vanligt är det att det händer...
Svar
4
· Visningar
4 287
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 180
Senast: Totola
·
A
Hästmänniskan Har ett aggregat (Toro 8000 tror jag) som fanns på plats redan innan jag flyttade hit, vet alltså ej hur gammalt det är, men det har...
Svar
6
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp