Elstöd utbetalning

Det är inte 100% korrekt, men elstödet påverkar socialbidrag precis som alla andra inkomster. En sak som blir problematisk är att elstödet kommer långt efter kostnaden, och om man skulle få täckning för de höga elkostnaderna hade man behövt ansöka om det när kostnaderna inträffade och sedan när elstödet betalas ut får man använda det att leva på istället för bidragspengar, om man inte lyckats få igång sina inkomster.

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/

Så ett annat sätt att se det är att personer med försörjningsstöd kan få ut dubbelt elstöd helt enligt regelverket.
Men om man har ökade kostnader nu för elen sp kan man väl isåfall söka stöd för dem, oavsett om man får elstöd eller inte?
 
Eller så blir man "dubbelt utan" om man betalade elräkningen i vintras och nu i vår får försörjningsstöd som sänks för att man ska betala en annan elräkning med det som var stödpengar menade till den förra...

Det är ju en naturlig effekt av att försörjningsstödet som princip är konstruerat så att det ska utgå ifrån pengar in och pengar ut för den enskilda månaden. Alla typer av inkomster och utgifter som inte matchar 100% med när motsvarande konsumtion sker hanteras lika, oavsett om det är förskottshyra, efterhandsfaktuering av sjukhusbesök, försenade FK-pengar eller elstöd.

Formuleringen om att få dubbelt på lagligt sätt skulle kunna läsas som att det fanns orättfärdiga snikvägar i systemet, men jag antar du inte menade att lägga en sådan värdering i det? Du använder nog bara ett sätt att formulera saken som jag tycker är lite knepigt.
Nej, så menade jag inte. Jag bara belyste en teknikalitet av att det är komplext.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 791
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
828
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp