Elstöd utbetalning

Men nu pratar du ju om flera olika saker.

Om man vill ha tak på privatpersoners konsumtion kan absolut det vara lovvärt (jag är miljövetare och gillar minskad konsumtion). Men vad har det med dessa utbetalningar att göra?

Att det ser ut som det gör på lantbruk är välkänt hos regeringen. Det är ingen nyhet för någon av oss i branschen men som jag skrev inledningsvis ställde det till en del i första vändan. Många har inte fått det elstödet (som de är berättigade till precis som alla andra konsumenter).

Det finns nog inte något bättre sätt att göra detta på och jag måste återigen säga att jag inte förstår skillnaden. Våra folkvalda politiker har bestämt att privatpersoner OCH företag ska få elstöd (50 öre i område 3 och 79 öre i område 4) för el som var förbrukad mellan två olika datum. Den som stod på abonnemanget ett visst datum får pengarna.

Hushåll har fått i mars och däribland då även ett antal företag pga ovan beskrivna anledning.

Om dessa företag då inte behöver ansöka om stödet i maj utan redan har fått pengarna kan det ju inte ha någon betydelse för någon?
Elstöd till näringsverksamhet är skattepliktig men elstöd till konsument skattefri förmodar jag?
Det kan ju ha betydelse.
Och i förordningen står att ” En mottagare av elstöd är återbetalningsskyldig om stödet har bestämts felaktigt eller med för högt belopp och mottagaren skäligen borde ha insett detta.”
Så om mottagaren får stöd för förbrukning i verksamheten kanske mottagaren är återbetalningsskyldig för detta elstöd?
 
Elstöd till näringsverksamhet är skattepliktig men elstöd till konsument skattefri förmodar jag?
Det kan ju ha betydelse.
Och i förordningen står att ” En mottagare av elstöd är återbetalningsskyldig om stödet har bestämts felaktigt eller med för högt belopp och mottagaren skäligen borde ha insett detta.”
Så om mottagaren får stöd för förbrukning i verksamheten kanske mottagaren är återbetalningsskyldig för detta elstöd?
Men varför skulle man inte skatta på det? Förklarat ovan 🔝
 
Just bland annat pga det du beskriver tycker jag det vore en fördel att låta företag ansöka om elstöd för just företag, och låta privatpersoner få elstöd som just privatpersoner, och inte blanda ihop det. Då får man ju en större flexibilitet och kan välja att inte sponsra den 2 ha gröna gräsmattan eller cannabisodlingen (som nog måste vara rätt rejäl för att slå i ett tak), samtidigt som de som har en lagligt skattad verksamhet får sitt elstöd.
Men för en mindre lantbruksfastighet har man ofta en enda elmätare för alla uttag, både företag och privatbostad.

Jag tror att det hade blivit för krångligt att sortera ut denna kategori och vi hade hamnat i det där som regeringen ville undvika, att krångla till det rejält.

Däremot kunde man ändå haft ett tak, även om det också hade krånglat till det (ovanstående kategori hade då fått ett elstöd automatiskt upp till taket och sedan fått ansöka separat om resten.)

Hela subventionen är väldigt mycket av schablon för att kunna exekveras klart innan nästa kärnkraftverk står färdigt för produktion.
 
Men varför skulle man inte skatta på det? Förklarat ovan 🔝
Jo man _ska_ skatta på det om det är intäkt i näringsverksamhet men det kanske är svårare att kontrollera för myndigheterna när det går ut per automatik än när det sker på ansökan av företaget.
Alla kanske inte är ärliga i detta.
 
Jo man _ska_ skatta på det om det är intäkt i näringsverksamhet men det kanske är svårare att kontrollera för myndigheterna när det går ut per automatik än när det sker på ansökan av företaget.
Alla kanske inte är ärliga i detta.
Men precis som någon beskrivit så väl ovan så ÄR det så här för enskilda firmor. Man kan få in flera miljoner kronor på *insert valfritt konto* men självklart måste det tas upp som intäkt! Varför just elstödet skulle sticka ut så mycket fattar jag inte. Skatteverket gör ju revisioner då och då och det skulle dessutom förvåna mig mycket om detta inte blir ett underlag för stickprovskontroller framöver.
 
Jo man _ska_ skatta på det om det är intäkt i näringsverksamhet men det kanske är svårare att kontrollera för myndigheterna när det går ut per automatik än när det sker på ansökan av företaget.
Alla kanske inte är ärliga i detta.

Men alla är inte ärliga med vad det säljer, köper, hyr ut, anlitar osv annars heller, varför är det ett problem NU? Alltså vem som helst kan ju skattefuska om man är lagd åt det hållet.

Ni som oroar er för att bönder kommer ta sina 700 000 skattefria och åka till Bahams eller nått kan jag oroa er lite mer över att inga transaktioner kontrolleras på förhand av någon myndighet i ett företag. Alltså jag kan sälja skogsmark för 1 miljon idag och får in pengarna på mitt lönekonto jag vill.

Ett elstödsbidrag som är utbetald av en myndighet är nog det sista man fuskar med, om man gillar att fuska.
 
Men precis som någon beskrivit så väl ovan så ÄR det så här för enskilda firmor. Man kan få in flera miljoner kronor på *insert valfritt konto* men självklart måste det tas upp som intäkt! Varför just elstödet skulle sticka ut så mycket fattar jag inte. Skatteverket gör ju revisioner då och då och det skulle dessutom förvåna mig mycket om detta inte blir ett underlag för stickprovskontroller framöver.
Elstödet till företag, enligt vad som föreslås, är begränsat av en hel del villkor som elstödet till konsumenter inte är. https://www.regeringen.se/contentas...d81/sfs-forordning-om-elstod-till-foretag.pdf
 
Ett elstödsbidrag som är utbetald av en myndighet är nog det sista man fuskar med, om man gillar att fuska.

En skillnad är iofs att Försäkrinskassan, till skillnad från flera andra myndigheter, inte kommer att ha någon skyldighet att lämna ut kontrolluppgift till Skatteverket.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
En skillnad är iofs att Försäkrinskassan, till skillnad från flera andra myndigheter, inte kommer att ha någon skyldighet att lämna ut kontrolluppgift till Skatteverket.
Förvisso, men nästan ingen av de andra inbetalningar man får som företagare redovisas heller till Skatteverket.
 
Förvisso, men nästan ingen av de andra inbetalningar man får som företagare redovisas heller till Skatteverket.

Med elstödet blir det dock en rätt stor skillnad mellan enskilda näringsverksamheter och övriga företagsformer, där de senare får stödet utbetalt av Skatteverket. De senare får ju inte ens något stöd utbetalt om de inte har gjort deklarationen och betalt alla skatter, eller om de har vissa skulder hos Kronofogden.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Med elstödet blir det dock en rätt stor skillnad mellan enskilda näringsverksamheter och övriga företagsformer, där de senare får stödet utbetalt av Skatteverket. De senare får ju inte ens något stöd utbetalt om de inte har gjort deklarationen och betalt alla skatter, eller om de har vissa skulder hos Kronofogden.
Skillnaden är inte mellan enskilda näringsverksamheter och övriga företagsformer. Skillnaden är mellan de (få, oftast lantbrukare) som bara har ett gemensamt elabonnemang för sin privata konsumtion + företagets och resten av företagarna.

Men för en enskild företagare är det inte någon skillnad på en inbetalning från FK eller en från Södra, hör de till företaget måste de bokföras oavsett om de kommer i cash eller till ett privat konto (nu skriver jag det inte någon mer gång, lovar).
 
Skillnaden är inte mellan enskilda näringsverksamheter och övriga företagsformer. Skillnaden är mellan de (få, oftast lantbrukare) som bara har ett gemensamt elabonnemang för sin privata konsumtion + företagets och resten av företagarna.

Men för en enskild företagare är det inte någon skillnad på en inbetalning från FK eller en från Södra, hör de till företaget måste de bokföras oavsett om de kommer i cash eller till ett privat konto (nu skriver jag det inte någon mer gång, lovar).

Jo, jag förenklade det. Men jag misstänker att det är många fler enskilda näringsidkare än några få jordbrukare som bedriver verksamheten i anslutning till hemmet och bara har en uttagspunkt.

Det handlar som sagt inte om att utbetalningen måste bokföras. Det gäller även att enskilda näringsidkare får utbetalt stöd de inte ens har rätt till, oavsett om det sedan återbetalas eller ej.
Jag har inte sett någon plan för hur man ska lösa detta. Inte heller hur man planerar för företagsstöd i elområde 1 och 2 nu när hushåll ska få det.

Det handlar inte om att folk med enskild firma skulle gjort fel eller vara mindre pålitliga än andra. Bara att det finns uppenbara problem med utformningen och formuleringarna i elstödet.
 
Bara att det finns uppenbara problem med utformningen och formuleringarna i elstödet.
Ja detta håller jag med om. Jag tycker dock inte frågan vid diskuterat här de senaste sidorna är ett av problemen men som tur är tycker vi olika, tänk vad tråkigt det hade varit annars 😊.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 012
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
810
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 052
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp