eluppvärmt vattenkar?

C

cross

För en tid sedan fast det en artikel i tidningen Ridsport om ett eluppvärmt badkar som man kunde ha i hagen på vintern. Någon som har ett sådant eller vet vart man får tag i ett? Någon som vet vad de kostar?
 
De var rätt dyra tror jag...5-6000...sedan var det säkert moms på också.

kolla:
www.nordpost.se
Där finns några smarta lösningar...dels en värmekabel som går att lägga runt badkaret...pris beroende på längden...2-24 meter...bara att ansluta direkt i elutag.(Elvärmekabel SBF)

Själv funderar jag på La buvette Isobac...som är en frostfri elvattenautomat med flottör...man kan ha en bestämd vatttennivå i automaten hela tiden som ej fryser tack vare värmeslingor.

Tja det är väl vad jag kan komma på just nu....men där finns fler alternativ.
 
...dels en värmekabel som går att lägga runt badkaret...pris beroende på längden...2-24 meter...bara att ansluta direkt i elutag.(Elvärmekabel SBF)

Så har vi gjort till min brorsdotter som har hästen inackorderad där de fick ha en isklump istället för vatten i baljan tills hästägaren kommer ut på kvällen. Då hästen och hagkompisen oftast går på lösdrift dessutom, ville vi att de skulle ha tillgång på ofryst vatten dygnet runt.

Vi valde att linda en värmekabel runt en 100-litersbalja och tryckte sen ner denna balja i ytterligare en likadan balja som skydd (sitter ordentligt fast). Kabeländen som går ut vid baljans botten och sen under staketet skyddas av ett par lager tjock slang. Sen ansluter man det hela - inte direkt i eluttaget, utan med en jordfelsbrytare emellan förståss.

Fungerade alldeles ypperligt i vintras. Allra bäst i kombination med en timer så man inte värmer "för kråkorna" när det är få minusgrader. Ibland räckte det med bara nattetid eller varannan timme osv.
 
Smart lösning!...samma funktion som de där frostfria vattenkaren de säljer dyrt! ;) :D
 
Ja, det är verkligen en listig idé Moniq. Jag klurar just nu på hur jag ska kunna få fram el till tunnan, som är inne i lösdriften på ett säkert sätt. Ska fundera lite på det där med slangar. Om jag har jordfelsbrytare på hela stallets elsystem (eller vad det heter), borde det vara överflödigt med en separat till bara baljan? :confused:

En annan sak, hur fick ni elsladden att "fastna" på utsidan av baljan? Hade ni mer än sladden mellan baljorna, tänker på någon typ av distans eller så. Eller hade ni slang på sladden i baljan också? Vet att du beskrivit det mer ingående tidigare men, kommer inte ihåg alla detaljer.

Minns med obehag hur trist det var att hacka is i vintras och vill gärna slippa det men, är i alla fall glad för att jag till slut fick ordning på elkabeln i vattenledningen ut till stallet, så jag slapp i alla fall att släpa vatten i hinkar från huset. Nu är ju målet att även slippa isklumpar i vattenbaljorna! :idea:
 
Jo... jag har faktiskt läst om det tidigare och dragit ut en kopia på ditt tillvägagångssätt till min stallägare. Men måste man inte vara elektriker för att våga ge sig på något sådant? :confused:
 
Man behöver inte vara elektriker om man använder en sån där kabel som är färdig, med jordad stickpropp och allt. Finns på Nordpost bla.

Kabeln är dessutom så fiffig att den avger ökad effekt ju kallare det är. Från 12W/meter vid noll upp till 18W/m vid -20°. Trots att vi använde ganska lång kabel ca 20 meter, blir det inte mer än runt 8:-/dygn (drygt 8kW) när det är som kallast och värmen står på dygnet runt. Men i snitt under vintern (med hjälp av timern) var värmen på ungefär hälften av tiden.

Ang jordfelsbrytare så skulle jag inte chansa, lika bra att ha en separat till vattenbaljan också. Kostar inte så stor slant.

Var lite pilligt att linda kabeln runt baljan, men silvertejp är bra till mycket ;) och är man två underlättar det betydligt. Vi borrade ett hål i nederkant på ytterbaljan och ledde ut kabeln där via kraftig vattenslang och på det en hårdare polyetenslang (sista biten på kablen är ju dessutom kall). Lindade alltså kabeln uppifrån och ner.
 
Det är inte särskilt lämpligt att ha 230V i en hästhage. Hästar är MYCKET känsliga för ström. Deras hjärtan stannar lätt av en stöt. Och broddar genom baljan genom elkabeln är en garanterat död häst.

Så använd 24V värmekabel i stället och sätt en transformator till kabeln. De eluppvärmda vattenkoppar och kar som man kan köpa är dyra för att de är säkra. Men en 24V kabel är lika säker.

Jag själv kommer att använda värmesitsar för bil och en STOR batteriladdare med 24V som klarar kontinuerlig drift.
 
Jag har tidigare också varit skeptisk till 230V i vattenledningar men blivit lugnad av elektriker. En jordfelsbrytare skall ju lösa ut om det blir något fel.

Men någon anledning måste det ändå vara att alla vattenkoppar jag vet bara har 24V. Jag har 230V enbart inne ledningar och där finns ingen risk för åverkan från hästarnas sida.

En sak till med jordfelsbrytare. DE SKALL TESTAS OFTA. Min far hade en jordfelsbrytare som inte fungerade och den var till en vattenkopp. Nu hände aldrig något men han trodde han hade en säkerhet som han inte hade.

Jag är rent allmänt skeptisk till hemmabyggen som inkluderar el. Jag köper hellre färdigt även om det blir dyrt. La Bouvette (stavning?) har ett bra uppvärmt kar som klarar att ge vatten till många hästar. nackdelen i de små vattenkopparna tycker jag är att det fylls på för långsamt. I ett kar finns det ett lager av vatten även om flera hästar dricker efter varandra.
 
Jordfelsbrytaren är för långsam. Hästen är död innan den har löst ut. Det måste ju passera en viss mängd ström på fel ställe för att jordfelsbrytaren skall lösa ut. Den strömmen är tillräcklig för att döda en häst.

Dessutom så finns risken när man blandar el och vatten, att vattnet blir spännings-satt. De kablar som man har INUTI vattenledningar, de är ju väl skyddade och dessutom anpassade för vatten. Det "kabelelement" som Moniq har använt, är inte avsett för att vara i vatten. Man kan linda det UTANPÅ frysta vattenledningar, ty där skall det inte vara något vatten. En liten läcka i den inre baljan, som lägger kabeln mellan baljorna i vatten, kan ge skador på kabeln som elektrifierar vattnet. Jag skulle aldrig våga göra så.
 
Jordfelsbrytaren är för långsam. Hästen är död innan den har löst ut. Det måste ju passera en viss mängd ström på fel ställe för att jordfelsbrytaren skall lösa ut. Den strömmen är tillräcklig för att döda en häst.

Är det verkligen så illa? jag trodde en jordfelsbrytare på 30mA gav ett tillräckligt skydd även för en häst. 300mA jordfelsbryttare vet jag att de bara ger brandskydd.
 
Det "kabelelement" som Moniq har använt, är inte avsett för att vara i vatten. Man kan linda det UTANPÅ frysta vattenledningar, ty där skall det inte vara något vatten. En liten läcka i den inre baljan, som lägger kabeln mellan baljorna i vatten, kan ge skador på kabeln som elektrifierar vattnet. Jag skulle aldrig våga göra så.

Som jag förstått det är den kabeln som Moniq använt en Kima stick (rätta mig om jag har fel Moniq) och den går lika bra att använda utanpå som i vatten, alltså den är gjord för att vara i direktkontakt med vatten.
 
Det "kabelelement" som Moniq har använt, är inte avsett för att vara i vatten. Man kan linda det UTANPÅ frysta vattenledningar, ty där skall det inte vara något vatten. En liten läcka i den inre baljan, som lägger kabeln mellan baljorna i vatten, kan ge skador på kabeln som elektrifierar vattnet. Jag skulle aldrig våga göra så.

Som jag förstått det är den kabeln som Moniq använt en Kima stick (rätta mig om jag har fel Moniq) och den går lika bra att använda utanpå som i vatten, alltså direktkontakt med vatten är den gjord för.
 
alltså den är gjord för att vara i direktkontakt med vatten.
Det är ju bättre i så fall. Men risken för en brodd genom kabeln kvarstår.

Jag skulle kunna tänka mig att gjuta in en 230V elkabel i ett betongblock och ställa vattenkaret på det. Betongen klarar ju av hästhovar med broddar, och skyddar på så sätt hästarna från elen. Betongblocket går ju lätt att flytta med hjälp av en traktor, om man vill ställa det på annan plats senare.
 
Det är visst inte känsligheten, utan tiden.
De tar för lång tid att lösa ut.
Om en häst trampar på en elkabel och får in en brodd i kabeln, så hinner inte jordfelsbrytaren lösa ut.

Men 30mA skyddar mot för stora läckströmmar i ex. vis vatten. Så på det viset så skyddar de hästarna mot el i vattnet, vid invändigt monterad elkabel i rör t.ex.

Förstod du skillnaden? Det är liksom 2 grejjor, den ena skyddar det imot (läckströmmar) men inte den andra (plötsligt yttre våld).
 
Nu står denna balja jag berättat om stadigt på naturligt skyddad plats i bergig hage, så hästarna välter den inte, vilket naturligtvis är en förutsättning. Ingen kabel finns heller i botten om någon skulle slänga ner en broddad hov i baljan.

Men att du nämnde betong var inte så dumt ;), hällde man det mellan baljorna fick man både styrka, tyngd och värmemagasin. Nackdel bara att då kan man inte använda värmekabeln till något annat om det skulle behövas.

Har ett par bekanta som gjort likadan "värme"balja efter tips från oss, De hade ingen naturlig bra plats till baljan så de ställde den i ett stort cementrör där baljan precis fick plats, inte en chans att hästarna kan rubba den. Cementröret hade de redan, flera likadana cementrör finns i hagen att lägga hö i, verkar fungera riktigt bra.

Emotser med intresse hur din uppvärmninganordning med batteri och bilvärmesitsar kommer att fungera. Du skrev om det redan förra vintern, så jag trodde du redan hade en prototyp, men du kommer kanske till skott denna vinter då ;)
 
Ingen kabel finns heller i botten om någon skulle slänga ner en broddad hov i baljan.
Aha, det var skillnad det.

Vad är det för en kabel som ni har använt?
Är den för invändig förläggning i vattenledning också?

Jag tänkte att man kunde gjuta en betongplatta på marken med golv-värmekabel i. Och så kunde man ställa vad man för tillfället önskade på plattan. Det är ju bra att kunna välta ur karen och göra dem rena.

Cementrör att ställa den i, det var inte så dumt. Jag matar hö i cementrör. Jag kan ju faktiskt bara ställa baljan i ett av dem. Så enkelt! Tack för den.

Jag funderade på att ställa baljan i ett traktordäck. Det är ju också ganska så stadigt.
 
Var kanske en lapsus av mig att inte nämna kabelfritt i botten, tog det så för givet helt enkelt att man bara lindade kabeln runt baljan, inte under.

Minns inte vad kabeln heter, men den tål fukt och vatten. Däremot får man inte montera den innuti vattenledning med tryck.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 156
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp