Eluppvärmda kläder? Eller andra riktigt varma rid/hästkläder!

DarkInNight

Trådstartare
Finns det eluppvärmda kläder att köpa för en vanlig svensson :p

Nu är det höst, och jag fryser redan!! Hur ska man klara vintern?
Surfade mig förbi något om eluppvärmda kläder, och blev riktigt nyfiken! Jag vill inte frysa mer i vinter!

Har ni provat eluppvärmda kläder och vart kan man få tag på dem isf?

Annars tar jag tacksamt emot tips på kläder som håller värmen även när strecken kryper nedåt minus 20-30 grader.
Eller varma kläder som är smidiga att rida/arbeta utomhus med! :bow:

Sv: Eluppvärmda kläder? Eller andra riktigt varma rid/hästkläder!

Jag har sett både handskar och strumpor på Jula. Såg även för längesen nån hemsida med byxor och jackor, minns inte var.

finns inte mycket praktiskt för -30*c och arbete.. och eluppvärmda? ska du släpa på ett väldigt stort batteri också? njae.. jag skulle nog skippa det hela..

finns sånna där värmepåsar man knäcker, engångsgrejjer.. de är rätt bra, men dyrt i längden...

allvarligt talat så skulle jag isf satsa på något väldigt varm, miras vinterkläder (overall eller jacka+byxor) finns med upp till 300grams fodring.. overallen är ju varmare då det inte är någon skarv på mitten, fast byxorna är väldigt höga i ryggen så de är inte så dumma hemmer.. klart mer mångsidigt också.

det viktigaste är ändå att få en riktigt tätt ytterskal som ändå andas som är rymligt nog för att få isolering för den kyla du kommer utsätta dig för.

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte hur det är med eluppvärmda kläder... Sen är det ju värre kyla på hösten, iaf om du befinner dig där det är -20 om vintrarna. Den kylan är ju mycket mer behaglig än den som är nu.

Jag bor iaf där det inte är helt ovanligt att det blir -30 om vintrarna, och jag har en tjock dunjacka från 66°North som heter Laugavegur och mountain horse polar thermobrallor. Båda är totalt underbara och jag vet inte hur jag klarade mig utan dem innan. Under dem så klarar jag mig med endast underställ + ullfrottétröja, är det svinkallt kan det åka på ett par mjukisbrallor över underställsbyxorna också.

Ja det finns i viss mån i alla fall. Fast de är DYRA. På Globen provade jag eluppvärmda handskar, fanns strumpor med. Om jag varit rik hade jag TVEKLÖST slagit till. Batteriet var så litet och nätt så det var inga problem. Jag tror att håller man händer och fötter varma och mysiga så är det inte mycket mer som behövs.

Kollade nu, och det finns jacka och byxor med. Törs inte tänka på vad de kostar dock.

http://www.tidaholmsvagnar.se/elvarmda.klader.htm

Jag drömmer fortfarande om de där handskarna :love:

de där handskarna är oslagbara, jag hade LÄTT köpt dom om jag hade råd. Fick prova dessa när jag hade praktik i Hovstallet. Stockholms vintrar kanske inte är så kalla om man ser till termometern, men vi får istället stå ut med ganska rå kyla, och jag är en riktig jäkla fryslort, särskilt när det kommer till händerna. Med de här handskarna höll sig händerna väldigt varma och gosiga och det blir såklart betydligt behagligare att rida/köra. Batterierna är smidiga, inga stora klumpiga grejer. Som sgat hade jag ekonomin skulle jag köpa på en gång :)

tack för alla svar

nu går vi mot en kall jäkla årstid igen som jag INTE ser fram emot.
Jag hoppas jag får en vettig lön nu så jag kan kosta på mig mer vinterkläder, ska kolla lite extra efter eluppvärmda handska.
Hästarna på lösdrift och ibland är det ett helvete.

Lager på lager och rätt material! Underställ, tröja, fleecejacka, skaljacka. På benen kanske softshellridbyxor vore något så du slipper bli blöt direkt om det är lite nederbörd? Sedan bra thermobyxor.

Om ull inte kliar på dig är det riktigt bra. Har själv beställt ridstrumpor i delvis ull, det kliar på mig så kommer nog få ha tunna strumpor underst. Tror det blir varmt o skönt, är själv inte så extremt frusen, speciellt inte medan man rör sig i stallet/rider. Men material som andas bra och kapslar in värme och ytlager som är vindtäta tror jag du kommer långt på.

Ordentligt underställ, inte i bomull!
Och absolut ingen bomull alls på kroppen, inte ens underkläderna!

Det finns en del praktiska värmekläder som lämpar sig väl för arbete och som även har små batterier.
Använder själv uppvärmda innerhandskar och en uppvärmd väst som jag köpt från www.värmekläder.se . Västen laddar jag kanske var 3:e dag om jag är ute hela dagarna och innerhandskarna ger värme i 7-8 timmar. Det räcker länge för mig och det är riktigt skönt att kunna röra sig avslappnat när det är kallt och inte vara "stel som en pinne". :)

Tjena "DarkInNight" :-)
Min kompis jobbar in England och dom sälja eluppvärmda kläder. Men jag vet inte om du vill köpa någat från en engelsk websidan?

Ett tips från en annan frusen är att ha ullsockar och då närmast inga tunna strumpor emellan. Det finns ullsockar som ser ut som vanliga sockar och det är de du ska ha. Raggsockar blir ofta för klumpigt i skorna. Sedan är det viktigt med lager på lager och gärna ull eller microfleece material som andas och släpper ut överskottet. Tänk på att det yttersta lagret ska vara tillräckligt stort, gäller även skorna för annars kan det inte bildas luftvärmande lager.
Att ta på sig något i bomull är som att be om att frysa.

Eluppvärmda kläder är för mej bara en dröm än så länge så de har jag ingen erfarenhet ifrån.

Jag köpte förra året ett par jaktstrumpor till min pappa.
Var långa strumpor (som våra ridstrumpor) som man hade det vanliga standardbatteriet i så höll dessa foten varm.
Var inte alls dyra (149kr) och köpte dessa på Clas Ohlsson.
Pappa var supernöjd och han konstaterade att efter en jaktdag var han den enda som inte frusit om fötterna. Jag hoppas bara att de har dessa strumpor kvar då även jag vill ha dom. Provade dom och batteriet satt ovanför ridstövlarna så dom störde inte överhuvudtaget.

Ett litet tips bara om man inte vill lägga ner hur mkt pengar som helst.

Såg nu att tråden var lite gammal :D.

Införskaffa dej en Wellensteyn en modellen Siberia! Dessa jackor används av den ryska armén under vintern.
Köpte min på rea och betalade en bit över 3000:-, men ja de är rätt dyra och är svåra att få tag på i Sverige.
Trots svårigheterna är dessa jackor heeeeeeelt oslagbara!!!! :bow: :love:

Liknande trådar

Utrustning jag vill ha tips på varma kläder. Sådana som an kan sitta stilla i typ -30 grader utan att börja frysa :D . Finns det? Då vill jag ha...
Svar
11
· Visningar
2 068
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka