Elvattenkopp eller tunna med värme

Jamtland

Trådstartare
Ett stycke lyxproblem, har möjlighet att sätta in en elvattenkopp i stallet (hästarna använder stallet som lösdrift) eller sätta en sån där balja som håller vattnet isfritt i hagen. Känner att vattenkopp vore lättsammare men svårare att hålla koll på hur mycket vatten som går åt.
Vilket skulle ni välja och varför?

Jag hade valt thermobar utan tvekan.
Har haft thermobar, två andra eluppvärmda tunnor och uppvärmd vattenkopp.
Hästarna har valt thermobaren i första hand och dricker absolut mest ur den, thermobaren är även den som håller vattentemperaturen på bäst nivå.
Thermobar går att få med flottör så den fyller sig självt om du tycker det är jobbigt.

Ett stycke lyxproblem, har möjlighet att sätta in en elvattenkopp i stallet (hästarna använder stallet som lösdrift) eller sätta en sån där balja som håller vattnet isfritt i hagen. Känner att vattenkopp vore lättsammare men svårare att hålla koll på hur mycket vatten som går åt.
Vilket skulle ni välja och varför?

Jag tycker mycket spelar in på hur många hästar det är också.

Nackdelen med thermobar/värmebalja är att vattnet kan ta slut om man inte lär sig att veta när det ev tar slut isf. Och rengöringen är ett himla bök. Går lätt sönder ifall man inte är varsam vid hantering och man måste se till att sparkskydda.
Vattnet får inte stå för länge pga risk för bakteriebildning i vattnet..måste bytas ut och skuras ur dagligen

Elvattenkopp så har ju hästarna vatten dygnet runt och är lätt att rengöra. Litet underhåll och håller i många år. Visst dricker de oftast inte så stor mängd per tillfälle med kopp, men de kan dricka precis hela dygnet. Jag har aldrig varit med om en häst som varit uttorkad vid tillgång till kopp 24/7..däremot inne i box tycker jag vattenkopp är en mindre bra lösning om den inte har redigt flöde. Ger alltid nytt, fräscht vatten iom cirkulationsbildning.

För 1-2 hästar hade jag valt balja och fler än det kopp.

Till min har jag balja och som exempel räcker ca 40 liter om dagen, alltså då vet jag att han haft vatten hela tiden.

Senast ändrad:
Jag tycker mycket spelar in på hur många hästar det är också.

Nackdelen med thermobar/värmebalja är att vattnet kan ta slut om man inte lär sig att veta när det ev tar slut isf. Och rengöringen är ett himla bök. Går lätt sönder ifall man inte är varsam vid hantering och man måste se till att sparkskydda.
Vattnet får inte stå för länge pga risk för bakteriebildning i vattnet..måste bytas ut och skuras ur dagligen

Elvattenkopp så har ju hästarna vatten dygnet runt och är lätt att rengöra. Litet underhåll och håller i många år. Visst dricker de oftast inte så stor mängd per tillfälle med kopp, men de kan dricka precis hela dygnet. Jag har aldrig varit med om en häst som varit uttorkad vid tillgång till kopp 24/7..däremot inne i box tycker jag vattenkopp är en mindre bra lösning om den inte har redigt flöde. Ger alltid nytt, fräscht vatten iom cirkulationsbildning.

För 1-2 hästar hade jag valt balja och fler än det kopp.

Till min har jag balja och som exempel räcker ca 40 liter om dagen, alltså då vet jag att han haft vatten hela tiden.

Bök med rengöring? Hurdå?
Köper man en Thermobar bör man såklart välja en med propp i botten och det är löjligt lätt att rengöra, tar inte mer än 1 minut. Även en vattenkopp ska rengöras.
Man kan även välja en med flottör så står hästarna aldrig utan vatten.
Går lätt sönder? Det håller jag verkligen inte med om.

Uttorkning trots fungerande vattenkopp i hagen har jag varit med om hos flertalet hästar.

Bök med rengöring? Hurdå?
Köper man en Thermobar bör man såklart välja en med propp i botten och det är löjligt lätt att rengöra, tar inte mer än 1 minut. Även en vattenkopp ska rengöras.
Man kan även välja en med flottör så står hästarna aldrig utan vatten.
Går lätt sönder? Det håller jag verkligen inte med om.

Uttorkning trots fungerande vattenkopp i hagen har jag varit med om hos flertalet hästar.

Det finns inte propp till alla värmebaljor. Det beror på hur man ser det, men jämför jag för/nackdelar på den punkten så jo nog är det bökigare att rengöra en sån. Tömma ut vatten tex vintertid kan inte göras var som helst om man inte vill att hästarna ska halka i onödan.
De bör sparkskyddas - komponenterna i tunnan/baljan är inte gjord för hästlek eller sparkar. Samt att man inte kan tappa, välta etc för mycket av samma anledning.

Inte jag, inte vid större koppar och när hästarna väljer själva när de dricker dygnet runt

Väljer man en utan propp får man ju skylla sig själv?
Har man med propp går det utmärkt att koppla till en slang som för vattnet till lämpligt ställe så slipper man att det blir lerigt eller isigt i hagen.

Väljer man en utan propp får man ju skylla sig själv?
Har man med propp går det utmärkt att koppla till en slang som för vattnet till lämpligt ställe så slipper man att det blir lerigt eller isigt i hagen.

Ok.

Well, eftersom att det är en smaksak så nöjer jag mig med då att jag tycker som jag skrev balja vid mindre antal hästar, kopp om det är flertalet antal hästar.

Jag hade absolut valt balja/thermobar. Vattenkopp är inget alternativ för mig. Jag vill veta hur mycket hästarna har druckit eftersom hur mycket de dricker är en indikator på hur de mår. Börjar de helt plötsligt att dricka mer eller mindre än normalt utan att väder, vind och temperatur har ändrat sig så är det något som är fel och då vill jag upptäcka det snarast omgående.

Vi har elvattenkopp och är jättenöjda med den. Stor kopp med flottör som fyller på snabbare än hästarna kan dricka ur. Det är ju väldigt stor skillnad på en sådan och de vanliga små där hästarna måste trycka fram vattnet själva.

Jag tycker inte att Thermobar är särskilt bökigt (fast jag har en utan propp). Har inte heller haft problem med att hästarna sparkar på den och jag har bara fast den med spännband och inte sparkskyddat på annat sätt. Det enda minuset för mig är att jag köpte en för liten balja men nu orkar jag inte ta tag i att sälja min och köpa en ny. Det jag brukar tänka på är att tömma den ett par meter ifrån platsen där den står för att minska isbildningen runt om. Fyller för det mesta på två gånger om dagen och har lärt mig att vid -30 går det åt lika mycket vatten som vid +30.

Jag har thermobar utan propp. Och tömmer inte vattnet dagligen för den delen heller, om det skulle bli dåligt för det är uppvärmt vintertid så skulle hästarna döden dö på somrarna...

Tycker inte den är bökig att rengöra (har en 65 eco) trots ingen propp. Däremot är den bökig att tömma om den är mer än halvfull, men är ju ganska sällan den är det när jag ska tömma. Sparkskydd har jag löst med halvpall och pallkragar.

Enda nackdelen jag kan se är om man har många hästar eller hästar som dricker mycket att man kan få fylla ofta (jag har två, men de favoriserar den ena. Byter jag plats på den favoriserar de den som står på platsen för den tidigare favoriten).

Dock, IDEALISKT skulle jag vilja ha motsvarande thermobar, alltså uppvärmt kar, men vatten tillkopplat och med automatisk flottör så att det fyllde på sig själv. Visst man får samma problem som med kopp, att inte riktigt veta hur mycket det dricker (om man inte sätter dit en vattenmätare), men jag föredrar att de har en stor yta att dricka ifrån.

Jag har thermobar med flottör och propp. Nivån på flotören går att ställa så att vattnet nästan tar slut när all hästarna druckit vid ett tillfälle = bättre cirkulation på vattnent. Byggde för säkerhets skull in den, på en lastpall med plywood på 3 sidor + topp, fjärde står mot staketet där el och vatten kopplas in. Har grävt ett litet dike under pallen och ut ur hagen = inga problem att tömma vintertid!
Har funkat kanon i 2 vintrar.

Hej!

Jag hade helst haft tunna eller lite större kopp som fyller sig själv. Det finns vattenmätare man kan sätta på på nåt vis och på så sätt veta hur mycket vatten som går åt.

Jag har haft både värmd tunna och elvattenkopp, för min del var koppen bra mycket lättare att sköta, men det hade också att göra med att tunnan inte satt så vi kunde dra slang...

/Lavinia

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
726
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 890
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka