EM i dressyr

Bukefalos 30 år!

Jag tror nog mer de försöker "spänna bågen" mer än de egentligen klarar av... Och just på hingstar så är de ju make it or break it. Förstår inte riktigt hur de kan ligga så högt med hur spända de är... Om man jämför de svenska ritterna tex som var betydligt mer "okomplicerade" även om de inte är lika "flashiga" så tycker jag att harmonin borde premieras mer än "oj den ser ut att fara i luften vilken sekund som helst" (vilket de dessutom mer eller mindre gjort, med enbart ett LITET poängtapp)

Vet någon av er mer om Justin Verboomen?
Bor han i Belgien? Vem tränar han för? Samarbetar han med något stall?

Vem tränar du för?

– Claudia Kircheiss, det har jag gjort i två år. Jag har mina egna åsikter och är envis, så jag vill inte ha någon som står och säger vad jag ska göra. Jag vill ha en tränare som respekterar mig och hästen och jag vill jobba som ett team. Eftersom jag vet exakt vad jag vill är det inte så lätt att hitta en tränare, men med Claudia är det vänskap.

Screenshot_20250831_140330_Facebook.webp

Jag tycker det är 2 (ev fler) placeringar jag undrar över... Tycker inte den som ligger före Patrik skulle in före honom utan tycker Patrik skulle hamna 5a. Förstår inte heller riktigt varför Danskan kom 2a, hade hellre sett IW som 2a. Men ettan är ju odiskuterbar. Trots miss (missar ?) så är ju känslan att som det såg ut är det som man VILL SE på en dressyrbana... Helt magiskt !

Kul att Moody och Jägerbomb fick bra betalt!
Ett ekipage man gillar, men som inte riktigt fått till det i GP och GPS (jaja… jag hade varit nöjd med hälften av deras poäng och de var väl topp-10 i båda klasserna men idag var de tydligt med på 85+ delen av listan)

Lite synd tycker jag om Dufour som verkar ha svårt få vinna sin första senior guldmedalj… det känns som om hon varit favorit länge och på många hästar men det är alltid någon annan som stjäl buketten.
Idag tycker jag kanske inte de var så bra att jag ville ha dem som segrare, kanske till och med att Werth lika gärna kunde kommit före med men att missa guldet med mindre än 0,2% måste ha varit surt…

Älskar segraren! Finns absolut saker att förbättra men det är ljuvligt se piaff sekvenserna och piruetterna. Dels hur lätt och smidigt han samlar sig, men också hur han tar sig ur det och att det inte ser svårt, jobbigt eller med mycket tryck ut. Härligt att se!
Hoppas de får åka hem nu och gör som britterna, går i ide ett tag och njuter av framgångarna och kommer tillbaka nästa sommar och är ännu lite bättre.

Vad hände med Glamourdale? Såg bara lite till och av, Zonik :heart men såg att hon var nere på tionde plats. Älskade Zonik och Justin, precis som andra sagt så lätt och mjukt, inget onödigt hackande med sporrarna och hoptryckt häst. Vad månde bliva när han fått mer rutin och växt i sig.

Så glad att Zonic vann. Satt och rös under ritten.
Jag hade nog Wendy före Free mest för att Isabell är en mästare på att rida kür. Inte ett steg i otakt med musiken. Har svårt för Catrins kür. Tycker inte det är något riktigt flyt och slutet är bara konstigt.

Verkar svårt för henne. Har ju en förmåga att bara säga halva namnet på hästarna också. Ibland får de heta prefixet enbart.
Tycker hon på hoppningen framförallt är duktig på att uttala namnen på hästarna samt stammar! Jag är hoppdomare och snubblar emellanåt på konstiga namn 🤪

Tycker hon på hoppningen framförallt är duktig på att uttala namnen på hästarna samt stammar! Jag är hoppdomare och snubblar emellanåt på konstiga namn 🤪
Jag tänker att hennes expertkommentator hjälper henne med det, hon har ju bra koll på hoppvärlden.
Därför hade jag haft förväntningar på expertkommentatorn i dressyr att hjälpa henne med hur stammarna är skrivna.

Såg att det var sista tävlingen för Dinja och Hermes nu på EM, undrar vad som ska hända med honom, om han är såld?
Det var tydligen väldigt hemligt. Men han ska inte sluta tävla så jag misstänker att han är såld till USA... VM nästa år och de vill säkert försöka vinna medalj..

Det var tydligen väldigt hemligt. Men han ska inte sluta tävla så jag misstänker att han är såld till USA... VM nästa år och de vill säkert försöka vinna medalj..
Såg ett rykte om såld till junior i USA. Hermes kanske inte vore mitt förstaval för att försöka vinna VM... Med tanke på hans skadehistorik och känslighet.

Jag tänker att hennes expertkommentator hjälper henne med det, hon har ju bra koll på hoppvärlden.
Därför hade jag haft förväntningar på expertkommentatorn i dressyr att hjälpa henne med hur stammarna är skrivna.
Jag försökte hitta hur de har skrivit stammarna, men hittar inte. Normalt skrivs ju inte modern ut i startlistorna.

Liknande trådar

• Skillnad i bedömning mellan domare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka