Emla död genom förgiftning??!

Arvid

Trådstartare
Har precis fått ett samtal från en av mina stoägare,deras 1-åriga Emla,Fyndigs förstfödda dotter fick avlivas igår.....

Vid 8-tiden igår morse var hon lite hängig när hon fick en hötapp att tugga på medans kompisen skulle bli skodd men inget som var speciellt oroande...... Tempades men hade ingen feber!!

När kompisens första hov var skodd började Emla svettas så mycket att det droppade för fullt om henne. Ägaren blev utringd och jakten på en veterinär startade omgående.Efter en timme med dessa kopiösa svettningar ramlade Emla ihop och kunde inte ta sig upp igen, dessutom började hon krampa i hela kroppen.

Veterinären dök upp och hon försökte ge henne kramplösande och smärtstillande och det lyckades efter ett tag,var svårt att komma in i nån blodåder eftersom hennes blodtryck rusade............

Emla svarade inte på nå av de mediciner hon fick i sitt blod och man såg att hennes kropp hade stängt av och de fanns inte längre nått liv i hennes ögon berättade hennes ägare.........

Tre timmar efter att hon blev tempad beslutade veterinären att Emla måsta avlivas pga sina plågor och hon fick stilla somna in....

Veterinären tror att hon fått en förgiftning med nervskador som följd,
nån som varit med om nått liknande??

Inga blodprover togs för det är som att leta efter en nål i en höstack
vilket jag kan tycka låter konstigt!!!
Däremot togs ett blodprov på hennes hagkompis för att kolla att inget ser konstigt ut på henne...............

Hagen de gick i har det tagits hö på i flera år,så även i år,innan den stängdes in och Emla & Lisa släpptes dit för att njuta av de sista höstveckorna...............

Följer med ägaren in till distriktarna i morgon för att gå igenom vad som hänt,hoppas vi kan få lite förklaringar för att kunna förstå detta hemska som hänt.............

Sv: Emla död genom förgiftning??!

Usch vad hemsk! Hoppas ni får reda på vad det berodde på. Finns ingen idegran i närheten av hagen?

Att ta ett blodprov för att leta efter en förgiftning är förkastligt, man måste veta exakt vad man letar efter (alltså ha en stark misstanke om vad som orsakat förgiftningen) sen skall det vara en substans som finns kvar i blodet vid insjuknandet. Obduktion är att starkt rekommendera i detta fall.

Vi hade en shettis som tyvärr fick avlivas för åtta år sedan i vad vi och distriktsveterinären tror var någon typ av förgiftning.
Det hela började med att han sprang i panik ute i hagen och svettades något kopöst och hade det jobbigt med andningen.Fick in honom i boxen och fick ut veterinären som trodde på någon allergi reaktion.Han fick antihistaminer och något mer som jag inte kommer ihåg, det är ju ett tag sedan det här hände.Han svarade på medicineringen ganska omgående och allt var lugnt i en månad.Då är det samma igen , svetten rinner och han har panik.PÅ telefonen igen och får ut veterinär.Hon sätter in samma medicinering igen, men han svarar inte på det.Hon tar blodprover som jag ska få svar på senare.Hästen tuggar fradga och svettas och reser sig på bakbenen och är väldigt orolig.Vi åkte ner till Helsingborg och de kunde inte göra så mycket innan de fått honom stabil, de satte in dropp men han svarade inte utan började bli väldigt kall.Jag kunde göra så mycket mer än lämna honom där och åka hem.Halv fem på morgonen ringde de från djursjukhuset och bad om att få avliva, då hela cirkulationssystemet kollapsat och de kunde inget mer göra, han svarade inte på behandling. Så det fick bli så att de tog bort honom. Jag ringde och fick svar på blodprovet distriktaren tog och det visade på kraftigt förhöjda levervärden och det tydde på någon form av förgiftning.Jag gick igenom hästarnas hage minutiöst utan att hitta någon förklaring på vad han skulle kunnat få i sig.

Men FY så läskigt!!! Och vad obehagligt att inte veta vad det orsakades av...

Ska hon obduceras?

Svarar också automatiskt stånds, kolla genom hagarna !
En mikroskopisk inblandning av eländet i hö, är tex livsfarligt för en vuxen häst.

En häst med tarmvred hade nog knappast tuggat hö...

Kan hästen ha ätit fräken? Den ger leverpåverkan oh är gifig för häst. Finns soom Åkerfräken .m.m Viste inte att den var giftig fören min ena häst fick smak på den och ek ollon. Slutade med avlivining. Så nu her jag verkligen läst på om dessa farliga växter. Ekarna är ner sågade och Fräkenväxterna drar jag upp eller så sprutar bitar som de växet på. Stänger giviert vis så att hästarna inte kommer dit.

Vad är stånds för något?

Mycket giftig växt som kan förväxlas med andra gula växter. Slår ut levern och vad jag förstår innebär det döden i de flesta fall.

Över 1000 hästar dör i England varje år. Hästarna rör dem i regel inte eftersom de smakar pyton men det räcker att en gren blir avbruten så det torkar och då försvinner den besla smaken.

Så det gäller att inte höbönderna är slarviga och får in det i höskörden! :crazy:

http://images.google.se/images?source=ig&hl=sv&rlz=&q=stånds&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Min häst fick tarmvred och det kan ha ett rätt snabbt förlopp kan jag tala om - ena stunden i hagen och betade som vanligt och i nästa låg han först i hagen och inte så länge efter kastade han sig i boxen med våldsamma smärtor. Han överlevde dock efter oroliga dygn o behandling i Hbg.

Han hade ingen feber men väl mkt hög puls, svettades ymnigt och det var tydligt vilka svåra smärtor han hade - därav kopplingen med TS fall.

Lika med en häst i ett tidigare stall jag stod i. Ena minuten kom hästen hem efter en ridtur och verkade pigg och frisk. När ryttaren hängt in sadel och träns låg hästen i hagen, svettig och krampade. Han klarade sig tack vare snabb insats med operation och hela kitet. Men som sagt, det kan gå oerhört fort.

Vet inte om ja har sådana i min hage för alla blommor är av nu.
Är de giftia utan blommor med`?

De är alltid giftiga. Så den största risken finns när de antingen brutits av eller hamnat i höet och torkat. För då försvinner den beska smaken och hästarna äter den.
Beroende på häst och mängd som den äter kan en stånds förgiftning antingen ha ett mycket akut och snabbt förlopp. Ungefär som TS skriver. Eller ett mycket långdraget förlopp på flera månader. Det luriga med giftet är att det "förökar" sig inuti hästen. De flesta hästar som får i sig stånds dör och det finns inget motgift.

Blev lite orolig nu då de e endel ogräs i min hage. En del gula blommor med. Johannesört vet jag finns alla fall. Just lärt mig hur de ser ut.
Jag försöker flytta mina hästar rätt ofta mellan hagarna på sommaren. Dom är inte så jättestora och jag vill inte att det ska så nedbetat att dom ger sig på annat onyttigt. Vinterhagen däremot kan dom gnaga ner så mycket dom vill. DÄr finns inte så mycket blommaktigit. Inga gula, mer än smörblommor. Oxå giftigt, men dom rör verkligen inte dom. Inte plantan heller sen. Trampar ner de.
Nu blir det svårt att hitta stånds i hagen då det mesta har blitt brunt av blomväxterna.
Ska kika noga till nästa år. Hur gör jag om jag märker att jag har?

Stånds kan visserligen ge en förgiftning med dödlig utgång, men inte så här akuta symptom (symptom på leversvikt kommer mer krypande med vinglighet, headpressing, ödem m fl symptom). Man borde kanske ha tagit ett blodprov för att kunna utröna om lever eller njurar var skadade och även om hästen hade en infektion (ospecifik) i kroppen. Men detta visar å andra sidan även en obduktion.

Tarmvred kan komma mkt plötsligt och vid total omvridning av tunntarmen ge kraftiga symptom. Går inte att utesluta utifrån symptombilden.

Skulle också fundera på förgiftning men snarare av något gift med neurologisk verkan.

Obehagligt. Stackars häst.

Giftet förökar sig inte. Däremot ackumuleras det i levern. Det där "förökar sig" är bara en olycklig översättning.

Nu blir det svårt att hitta stånds i hagen då det mesta har blitt brunt av blomväxterna.
Ska kika noga till nästa år. Hur gör jag om jag märker att jag har?

Hej. Vad jag har läst så ska man gräva upp dem med rötterna. Sen är det viktigt att man verkligen förstör plantorna så att de inte ligger någonstans och fröar av sig.

Har man många och man har möjlighet att bränna dem kan man ju göra det. Annars kan man väl förpacka dem väl i plastsäck och slänga dem.

När du grävt upp dem så var noga med att du inte tappar delar av dem och låter det ligga kvar. Den beska smaken försvinner tydligen när de torkat och då är risken stor att pållarna äter det.

Liknande trådar

A
Hästvård Hej alla kunniga och duktiga bukefalister! Jag har haft en väldigt tung vecka och har svårt att se ljuset i tunneln nu... Hoppas på...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: annafrida
·
E
Övr. Hund Mamma ringde mej med panik i rösten klockan halv nio i morse. Hon sa till mej att ta mej hem så fort jag bara kunde och köra henne och... 2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: BeastieBabe
·
Hästvård Hejsan! Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har fruktansvärt ont i kroppen sin. Jag har alltid kollat rygg och...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka