Empty -hjälp!

P

pippi27

Du som kan det här med kaniner.
Jag funderar på att börja föda upp kaniner själv.
Kan dock ingenting om dessa varelser. Råttor kan jag med kaniner :confused:
Jag ska bygga utebur-åretom bur. Hur stort behöver dom för att trivas? Hur många är lämpligt att ha tillsammans?
Dräktighet. hur länge är en kanin dräktig och hur många ungar får dom?
Har du förslag på läsvärda kaninböcker där "allt" står med?
Foder då?
Kaninerna kommer att vara ormmat men precis som råttorna så kommer dom att "skämmas" bort så länge dom lever.
Min filosofi, glada, mätta å belåtna foderdjur gör ormarna nöjda :)
Det är en hel del för mig att ta reda på innan jag skaffar mina första kaniner. Det finns ju olika raser, någon som är bättre lämpad att hållas ute året om? Nå´n som abslolut INTE ska vara ute?
Tacksam för all hjälp du kan ge mig.
 
Nu är jag ju inte Empty men jag hoppas jag också får svara ;)

Burens storlek varierar på hur stor kaninen är, för kaniner under 3kg är minimi måtten 100*50*50cm. Det tycker jag är för litet, jag har 150*85cm till mina, det tycker jag är stort och bra :)
Jag tycker det är bäst att ha 2st tillsammans. På så sätt har dom en kompis hela tiden, och det blir inte så att en blir utanför som det blivit då jag testat med fler.
Tänk på att man inte ska ha 2 hanar tillsammans, då är det stor risk att dom bråkar. 1 hona och 1 kastrerad hane brukar funka bäst, men 2 honor kan också gå.

Kaniner är dräktiga i ca en månad (+- några dagar), oftast får små raser mindre kullar och stora raser större.

Kaninens foder ska bestå av huvudsakligen hö, som dom ska ha fri tillgång till. Resterande del av fodret ska bestå av grönsaker/frukt (mina får runt 2dl om dagen var) och beroende på vad du har kaninerna till en liten del pellets, som "kraftfoder"

Dom flesta raser går bra att ha ute bara man inte haft dom som innekaniner och sedan sätter ut dom, utan dom måste bo ute hela hösten också så dom sätter vinterpäls. Mycket halm och vindtät bur så klarar dom sig nog bra :)
 
Tackar för ditt svar.
Jag hade tänkt mig ha en hanne och tre honor tillsammans. Är detta en bra idé? Har läst så mycket motsträvigt som att man bara kan ha kaniner två å två och andra säger att eftersom dom är flockdjur så kan man i princip ha hur många som helst tillsammans.
Jag har stor tomt så jag har plats att bygga ett ordentligt kaninbo ute.
Men, visst gräver dom små liven? Gallernät i botten då eller? Och i så fall, hur tillgodoser jag deras naturliga grävbehov?
 
Skaffa en ras som ger många ungar och
ta inte för många kullar eller för tätt
på honorna.
 
Det brukar jag göra. Ibland ringer även "min" zoo-affär när dom har kaniner som blivit för stora för att säljas.
Dock går det här hemma åt fler kaniner än så.
Problemet brukar oftast vara att trots att folk tröttnat på sina kaniner så är dom inte pigga på att kaninerna blir mat. Vilket jag iofs kan förstå.
 
Stoppard.

Självklart vill jag inte "nöta ut" honorna med för täta kullar. Det mår ingen bra av.
Har du förslag på kaninras som ger stora kullar?
 
Re: Stoppard.

Gotlandskaniner ger stora kullar, rasen är en svensk lantras och är väldigt robust brukar ta hand om sina ungar bra. Hur många kaniner brukar gå åt. Tänk på att om du sätter ihop en hane med tre kaniner får du JÄTTEMÅNGA ungar. Eller kan du frysa in :crazy:
 
ursäkta att jag dröjt men jag har inte hunnit vara inne här på några dagar :(

det här är antagligen inte det svar du vill höra från mig, men andra som känner mig här, vet antagligen vad jag kommer svara :smirk:

jag tycker du ska lägga ner det här med kaninuppfödning när du inte har några förkunskaper.
uppfödare blir man inte över en natt, hur mycket man än läser sig till.
jag rekommenderar några av jordbruksverkets anordnade kurser i uppfödning, via kaninavelsförbundet.
apropå böcker så har jag inte hittat EN ENDA kaninbok där det står korrekta fakta!! det här är skrämmande, ffa på utfodringsbiten.
mitt råd är istället att höra dig för med andra uppfödare, läsa en del utländsk litteratur eller om du kan få tag på kurslitteratur för vet.

det här med ormar fattar jag inte, du ska alltså föda upp kaniner till att bli ormmat?
det finns ett enormt överskott på kaniner och jag vågar påstå att 90% av alla kaninägare inte har kompetensen att sköta sina djur korrekt.

jag tycker, att om du vill syssla med kaniner, att du ska läsa dig till så mycket som möjligt, fråga oss på buke :), prata med uppfödare och sedan åta dig att ta hand om illa skötta oönskade kaniner - det kommer så gott som dagligen småtjejer och föräldrar till mig som undrar om jag vill ta över deras 'stampe', 'pricken', 'skuttis' osv...ta hand om dom eller skjuta dom åt dom, eftersom dom inte har hjärta till att göra det.
är det någon jag skulle vilja sikta på är det just de oansvariga föräldrarna...
 
vad menar du med att d inte finns nån bok som e korrekt??
enligt vem??

nyfiken bara...

:banana:charlie :banana:
 
Vad hon menar är att framförallt informationen om fodring är förlegad o ur tiden- bla vet alla seriösa kaninmänniskor att det är rent skadligt att ge fri tillgång på pellets som det ofta står!
Det leder till fetma,förstoppning,hårbollar o för tidig död!

Empty, varför skriver du inte en bok el ett faktablad av ngt slag?? O skickar in till många förlag?? Kaniner är ju skitpopulärt o nya råd o rön borde vara intressant??!!
 
Tackar för ditt svar ändå :)
Det var ju just för att jag vill lära mig så mycket som möjligt om kaniner som jag började här då jag vet att du är duktig på kaniner. Böcker ja, jo, jag har lånat en hel hög på biblioteket men när jag gämför innehåll så skiljer dom sig väldigt mycket på vissa områden bl a mat!
Finns det kurser i kaninavel? Har du länk till avelsförbundet?
Jo, jag brukar köpa omplaceringar till ett bra pris då man ofta tröttnat eller som det heter "allergier", "tidsbrist" m.m. Problemet är då att ibland är kaninerna för stora och då inte är av intresse för mig. Ibland har dessa små varelser varit ruskigt tunna och då har jag givetvis fått mata upp innan dom själva blivit mat, så av den anledningen har jag följt alla kanintrådar här på Buke.
Utebur, hur gör jag med golv? Nät är ju ett måste för att undvika att dom gräver sig ut, men kaniner har ju ett grävbehov? Hur gör jag med det?
Skulle gladeligen betala dig en slant om du ville skriva ett "caresheet" för kaniner.
Jag har inte tänkt mig att skaffa några kaniner för uppfödning förrän jag känner mig säker på att jag kan tillgodose deras behov ordentligt.
 
Tvärtemot vad du tycker så anser inte jag att man ska strunta i avel om man inte har förkunskaper ,jag skulle råda till att skaffa kaniner från en uppfödare som man kan få fortlöpande hjälp av .

Att få nåns gamla husdjur till ormat är rätt kört då personen (rätt motsägelsefullt ,om man inte är allergisk) lessnat på sitt djur men endå kräver ett jättebra hem = inte i en orms mage .
Så att föda upp kaniner som syfte att bli mat ser inte jag nått fel i ,inte så länge det föds upp nöt ,får och svin kreatur för att bli människomat .

När det inte är för vidare avelsverksamhet eller hoppning kaninerna ska prestera nånting i tycker jag det är viktigast med
1) ingen inavel
2) mycket plats och god omvårdnad om livdjuren .
3) honorna ska ha humant antal kullar .

Så avancerat tycker jag inte att det är (nog för att jag bara har vanliga blandraser) .
 
oki...
fast d vet man väl ändå att man aldrig kan följa en bok till punkt och pricka när d gäller alla sorts djur..
ett djur e ju en levande individ och e precis lika olika som vi människor...
men hon kanske skulle skriva en bok...

:banana:Charlie :banana:
 
Fy! Va HEMSKT! Att folk pratar om det här som det var det normalaste i världen! VIDRIGT! Att fina kaniner ska bli mat! Och att FÖDAS UPP för att bli mat! En sak om EN orm tar EN kanin i frihet, den har iaf haft en liten mening med livet, men att födas och föda för att ge en orm mat! ÄCKLIGT OCH HEMSKT! :mad: :mad: :mad: :cry:
 
Så en kanin som tamdjur har ingen mening med livet :confused:
Då bör du inte ha djur överhuvudtaget om du har den inställningen för då bör dom vara fria allihop.

Djur förstår inte döden och lever i nuet.
Så därför så är det ingen större skillnad ur kaninens synvinkel.
Död som död.
Den blir inte lyckligare av att ätas upp ute i naturen än att ges som föda till orm eller människor för den delen.
Det den däremot kan må dåligt av är dålig skötsel.
Djur har inte samma uppfattning som oss människor därför är det bara vi som lider av tanken på död.
Vi är för smarta för vårat eget bästa brukar jag ofta tycka.

Tycker du det är hemskt att läsa råder jag dig till att låta bli ;)
 
:) Jag trodde det skulle vara med inlägg om hur hemskt det är att de söta små kaninerna ska bli mat....
Få dem en bra tillvaro med utrymmen, kompisar och bra foder tycker jag det är ok, fast jag är veg. å inte äter kött själv. :smirk:
 
Det FINNS bra böcker om kaniner, utfodring och avel! De säljs via Kaniavelsförbundet (KAF). Jag har själv en del av dem och de är dessutom inte särskilt dyra!

http://hem.passagen.se/kaninforbund/main.htm är länken till Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund. Klicka på Köpes o Säljes/Annonser så hittar du böcker mm.

Om du är intresserad av kaninavel så tycker jag du ska gå med! Det är INTE bara en förening för de som ställer ut. ALLA kaninintresserade är välkomna.

Jag föder själv upp dvärgvädurar sen några år tillbaka. Det är lagom stora kaniner och de mår bäst av att bo ute året om. Ska inte kaniner till ormmat vara ganska små? Eller har du stora ormar? Dvärgvädurar får ca 3-6 ungar per kull. Man kan ta upp till fyra kullar per år per hona, men då kan det bli rätt många ungar!
 
Francess

Tackar!
Ska bums beställa hem böcker :)
Jag har faktiskt tittat på just dvärgvädurar, både för att dom går att ha ute och för att det är lämplig storlek.
Jag har stora ormar, som blir större. Den största är på över tre meter. Just nu så är det kaniner i storlek 1200-1500g som passar bäst, plus några mindre för de lite mindre ormarna.
Jag vill inte som jag skrivit tidigare ta för många kullar på honorna, det är ju som med mina råttor, vill ju inte "slita" på dom. Dom måste ju må bra för att vara "bra" mat.
Jag har nu råttuppfödning och det passar dom mindre ormarna bra, men för de större boorna så behövs det större mat och det är inte så lätt som man tror att hitta bra matkanin.
 

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 313
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp