Jo, det har jag också tänkt på, det har varit anledningen till att jag inte har opererat.
Förra veckan va jag tvungen att göra valet. Avakta och se om min lilla blev bättre och riskera att hon blev så sjuk att hon inte hade klarat en op. Eller operera och ta bort risken att det va livmodern som "spökade"
Jag läste på och valde op.
Tikarna kan vara nästan symptomfria, men ändå väldigt sjuka.
Blir mina sjuka så opererar jag utan att blinka, men inte innan.
 
Kanske jag kan passa på att fråga här över något jag funderat länge på.
Jag är ju en kattägare (med en innekatt så i princip hade jag kunnat låta henne vara okastrerad) och där är ju problemet det motsatta - att få alla kattägare att kastrera sina katter. Tydligen så är det inte så bland hundägare, men jag begriper inte hur det kan vara sån stor skillnad i synen? :confused::o

Jag hittade lite information om biverkningar när man kastrerar sin katt:
Övervikt ökar risken för diabetes och urinträngningar. Det finns även risker i samband med narkos och risk för en kortare medellivslängd. En överviktig katt kan också få ett ändrat beteende. De tvättar sig mindre vilket kan leda till hud- och pälsproblem.
Så det finns ju biverkningar men bland kattägare så är det tydligen så att fördelarna är större så vi opererar friska katter pga möjliga framtida problem och löpen. Jag vet inte riktigt vad för beteendeförändringar hundar har under sina löp och när en hanhund möter på en löpande hona. Men jag kan tänka mig att de är lite irriterande :grin: Och då är ni ju ute och promenerar varje dag medan våra innekatter är instängda. Och arbetshundar, kan de arbeta under löpen?

Alltså, jag är säker på att ni vet mera än jag och resonerar med er hunds bästa i tankarna. Men jag begriper bara inte hur det kan vara sån skillnad i resonemangen angående detta? Kanske drabbas kastrerade hundar av pyo oftare än kastrerade katter? Varför då isåfall? :confused:
Tycker att detta är intressant! :o:p
 
Varken hundar eller katter kan få pyo om de är kastrerade. Det handlar om väldigt olika djur, katter som löper o inte blir dräktiga kan så småningom bli sjuka, så är inte fallet med hundar.
Arbetande okastrerade hundar (båda könen) som låter sig påverkas av löp är odugliga arbetshundar.
 
Varken hundar eller katter kan få pyo om de är kastrerade. Det handlar om väldigt olika djur, katter som löper o inte blir dräktiga kan så småningom bli sjuka, så är inte fallet med hundar.
Arbetande okastrerade hundar (båda könen) som låter sig påverkas av löp är odugliga arbetshundar.
Förlåt tänkte ett ord och skrev ett helt annat ord :banghead::grin: Menade inkontinens och inte pyo i den frågan :o
Men intressant information, tack :up:
 
Okastrerade katter drabbas också av pyo. Opererade en senast igår.
Det är dock ovanligt då nästan alla katter är kastrerade.
Ja, är medveten om det. Men som jag skrev till vallhund så tänkte jag på inkontinens hos kastrerade djur och inte pyo - skrev fel! :o
 
Ja, är medveten om det. Men som jag skrev till vallhund så tänkte jag på inkontinens hos kastrerade djur och inte pyo - skrev fel! :o
Det förklarar saken :)
Inkontinens hos katter är ovanligt. Däremot är det vanligt med övriga problem med urinvägar så som urinträngningar och urinstopp.
 
Och ändå kastrerar man, medan man inte(?) gör det med hundar. Varför är det en sådan skillnad? :o
Ca 20% av kastrerade tikar blir inkontinenta, ibland hjälper medicinering, typ Rinexin/Rinomar, men inte alltid. En RR jag kände fick tas bort pga sin inkontinens, det bara rann, dygnet runt. Inte optimalt liv för en väldigt renlig hund. Hon mådde as.
 
Ca 20% av kastrerade tikar blir inkontinenta, ibland hjälper medicinering, typ Rinexin/Rinomar, men inte alltid. En RR jag kände fick tas bort pga sin inkontinens, det bara rann, dygnet runt. Inte optimalt liv för en väldigt renlig hund. Hon mådde as.
Väldigt tråkigt med hunden.
Men katter kan ju också drabbas av problem i samband med urinen som @Malibu_Stacy nämnt. Men ändå har vi en sådan olik syn på detta med kastreringar. Det finner jag lite fascinerande.


Jag undrar faktiskt om det inte skulle kunna bli mindre blandraser om man var mera öppen/pushig för att kastrera hundar? Just pga det är oåterkalleligt och man kan inte ångra sig och skaffa kullar senare på impuls.
Bland katter så finns det givetvis fortfarande problemet men jag tror att just på grund av pushen att kastrera så har många(!) kullar inte blivit av - oavsett om det varit katter som släppts fria och blivit dräktiga av "misstag" eller såna som tycker att deras katt är så fin och typ 50% rasren eller att det vore kul med kattungar. Kanske samma sak skulle kunna hända i hundblandras"aveln"?
 
Vi håller ju hund och katt på olika sätt och förmodligen är det mycket kultur och vana med i bilden.
Jo men katthållningen har förändrats en hel del och nu finns det nog väldigt många innekatter tror jag och de möter aldrig på en annan katt men kastreras ändå. Medan hundar kan faktiskt möta på andra hundar under koppelpromenader eller löspromenader. Under de senare kan det vara ännu mera riskabelt.
Vanor och kulturer kan förändras tänker jag och av ren nyfikenhet så ville jag diskutera detta :)
 
Jo men katthållningen har förändrats en hel del och nu finns det nog väldigt många innekatter tror jag och de möter aldrig på en annan katt men kastreras ändå. Medan hundar kan faktiskt möta på andra hundar under koppelpromenader eller löspromenader. Under de senare kan det vara ännu mera riskabelt.
Vanor och kulturer kan förändras tänker jag och av ren nyfikenhet så ville jag diskutera detta :)
Är det inte så att man kastrerar innekatter för att de ska bli mer lätthanterliga? Att de blir jobbiga annars iom könsdriften?

Vissa hundraser är ju tyvärr drabbade av att man inte selekterar i aveln utifrån normal könsdrift och då kastrerar man nog oftare för att hundarna blir jobbiga annars. Men en bra och sund hund störs ju inte av att vara intakt. Tiken bör fungera bra även vid löp och hanen bör kunna hantera löptikar utan större problem.

Varför skulle det vara ett problem att man möter andra på promenader? Man låter ju inte hundarna para sig hur som..
 
Är det inte så att man kastrerar innekatter för att de ska bli mer lätthanterliga? Att de blir jobbiga annars iom könsdriften?
Man hör ju så ofta om hanhundar som inte kan fokusera när det finns någon löptikar i närheten.

Vissa hundraser är ju tyvärr drabbade av att man inte selekterar i aveln utifrån normal könsdrift och då kastrerar man nog oftare för att hundarna blir jobbiga annars. Men en bra och sund hund störs ju inte av att vara intakt. Tiken bör fungera bra även vid löp och hanen bör kunna hantera löptikar utan större problem.

Varför skulle det vara ett problem att man möter andra på promenader? Man låter ju inte hundarna para sig hur som..
Jo man gör så med katter, varför skulle man inte få göra samma "genväg" med hundar?

Det hoppas jag iallafall, jämförde bara att det skulle vara en större risk för en hund att råka bli dräktig på en promenad än för en innekatt.
 
Senast ändrad:
Fann dock en studie (från 2000) som nämnde detta:
Problems associated with the urinary system were reported in 17 (7%) cats, with cystitis being most common (n = 11 [4%]).
Om detta stämmer rent allmänt så är risken bland katter runt 7% i jämförelse med hundarnas 25% :idea: Då förstår jag det hela och er synpunkt bättre. Fast det är intressant hur en operations biverkningar kan vara så olika även om det är två olika djurarter.

(Studien: Long-term outcome of gonadectomy performed at an early age or traditional age in cats.)
 
Jo man gör så med katter, varför skulle man inte få göra samma "genväg" med hundar?

Det hoppas jag iallafall, jämförde bara att det skulle vara en större risk för en hund att råka bli dräktig på en promenad än för en innekatt.
Fast det är väl där som skillnaden ligger. De bästa hundarna som ska användas i aveln ska ju ofta vara bland de bästa arbetshundarna också.
Det problemet slipper ju katter :p

Men de hundar som inte ska användas i aveln. Och de som störs för mycket för att kunna arbeta. Ska inte de kastreras?
 
Fast det är väl där som skillnaden ligger. De bästa hundarna som ska användas i aveln ska ju ofta vara bland de bästa arbetshundarna också.
Det problemet slipper ju katter :p

Men de hundar som inte ska användas i aveln. Och de som störs för mycket för att kunna arbeta. Ska inte de kastreras?
Jag har en meterlång lista med forskningsresultat som pekar på nackdelar med kastrering av hanhundar, tyvärr får man inte länka till andra fora o jag ids inte skriva om den.
 
Fann dock en studie (från 2000) som nämnde detta:

Om detta stämmer rent allmänt så är risken bland katter runt 7% i jämförelse med hundarnas 25% :idea: Då förstår jag det hela och er synpunkt bättre. Fast det är intressant hur en operations biverkningar kan vara så olika även om det är två olika djurarter.

(Studien: Long-term outcome of gonadectomy performed at an early age or traditional age in cats.)

Men nu blandar du ihop. De 25% som pratas om här i tråden syftar på att ca var fjärde tik över 8 år riskerar att drabbas av pyometra.
Det du tar upp i studien är andel av katterna i studien som drabbas av urinbesvär efter en kastrering.
 
Fann dock en studie (från 2000) som nämnde detta:

Om detta stämmer rent allmänt så är risken bland katter runt 7% i jämförelse med hundarnas 25% :idea: Då förstår jag det hela och er synpunkt bättre. Fast det är intressant hur en operations biverkningar kan vara så olika även om det är två olika djurarter.

(Studien: Long-term outcome of gonadectomy performed at an early age or traditional age in cats.)
Enligt en vet jag pratade med är risken för inkontinens högre för en stor hund
En liten hund räknar dom 10% risk
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 221
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 470
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 904
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp