Jo, sant
Å andra sidan, när en står på sjukhuset med ångesten i magen och ska fatta ett beslut om op eller avakta och hoppas på det bästa
Då är 25% en hög siffra

De flesta här inne är nog inte emot kastrering när det finns medicinska skäl för det, som det verkat vara i ditt fall.
Det som diskuteras är väl främst förebyggande kastrering i ung ålder.
 
Jag ser inget fel i att folk kastrerar friska djur. Upplever biverkningarna som få, av alla djurägare jag träffar.
Sen att tro att en kastrering botar diverse ouppfostran, som många tydligen tycks tro, det är en annan femma.
 
De flesta här inne är nog inte emot kastrering när det finns medicinska skäl för det, som det verkat vara i ditt fall.
Det som diskuteras är väl främst förebyggande kastrering i ung ålder.
Ja, jag förstår det
Jag diskuterar också op i förebyggande syfte
Efter vad jag förstår kan det gåväldigt fort och hunden kan snabbt bli sjuk om livmodern är stängd
Oddsen för op då är inte särskilt bra

När jag va på sjukhuset och skulle fatta ett beslut, då önskade jag att jag hade opererat förebyggande
Jag vet inte om jag vågar ha en intakt tik i framtiden heller
25% i sjukdom där hunden kan mista livet är mycket dåliga odds, tycker jag

Vet vet inte om det va livmodern på min tik som spökade, den va bara lite förstorad enl. ultraljud, inget syntes efter op
Nu är hon pigg och sänkan är normal
 
Är det inte så att man kastrerar innekatter för att de ska bli mer lätthanterliga? Att de blir jobbiga annars iom könsdriften?

Vissa hundraser är ju tyvärr drabbade av att man inte selekterar i aveln utifrån normal könsdrift och då kastrerar man nog oftare för att hundarna blir jobbiga annars. Men en bra och sund hund störs ju inte av att vara intakt. Tiken bör fungera bra även vid löp och hanen bör kunna hantera löptikar utan större problem.

Varför skulle det vara ett problem att man möter andra på promenader? Man låter ju inte hundarna para sig hur som..
Okastrerade innekatter blir oftast olidliga, både för sig själva och andra. Inte minst riskerar du kiss överallt och okastrerade hankatters piss luktar skunk. Dessutom är de på ständig jakt efter någon att para och att göra det på en begränsad yta är stressande.
 
Ja, jag förstår det
Jag diskuterar också op i förebyggande syfte
Efter vad jag förstår kan det gåväldigt fort och hunden kan snabbt bli sjuk om livmodern är stängd
Oddsen för op då är inte särskilt bra

När jag va på sjukhuset och skulle fatta ett beslut, då önskade jag att jag hade opererat förebyggande
Jag vet inte om jag vågar ha en intakt tik i framtiden heller
25% i sjukdom där hunden kan mista livet är mycket dåliga odds, tycker jag

Vet vet inte om det va livmodern på min tik som spökade, den va bara lite förstorad enl. ultraljud, inget syntes efter op
Nu är hon pigg och sänkan är normal
Det är ju alldeles utmärkt att du kan upplysa våran bukeveterinär om det!
 
Jo man gör så med katter, varför skulle man inte få göra samma "genväg" med hundar?

Det hoppas jag iallafall, jämförde bara att det skulle vara en större risk för en hund att råka bli dräktig på en promenad än för en innekatt.
För att det är bättre att selektera i aveln för att få bort problematisk könsdrift än att regelmässigt kastrera fullt friska hundar?
Om alla skulle kastrera regelmässigt finns det en risk att man inte ser hur utbrett problemet med könsdriften har blivit. Jag misstänker att det kanske har blivit så på kattsidan? Man reflekterar väl knappt över att det skulle vara konstigt att tvingas kastrera för att katten ska funka?
 
Ja, jag förstår det
Jag diskuterar också op i förebyggande syfte
Efter vad jag förstår kan det gåväldigt fort och hunden kan snabbt bli sjuk om livmodern är stängd
Oddsen för op då är inte särskilt bra

När jag va på sjukhuset och skulle fatta ett beslut, då önskade jag att jag hade opererat förebyggande
Jag vet inte om jag vågar ha en intakt tik i framtiden heller
25% i sjukdom där hunden kan mista livet är mycket dåliga odds, tycker jag

Vet vet inte om det va livmodern på min tik som spökade, den va bara lite förstorad enl. ultraljud, inget syntes efter op
Nu är hon pigg och sänkan är normal

Jag håller helt med dig om att det kan gå fort och att det är större risk för blodförgiftning och att livmodern spricker när livmoderhalsen är stängd, men operationen försvåras inte bara av det faktum att det är en stängd pyometra.

Jag förstår att det var en jobbig upplevelse för dig och att du känner sig tveksam till att ha en intakt tik igen, jag klandrar dig absolut inte om du vill kastrera nästkommande tik i förebyggande syfte. Men jag anser inte att alla ska kastrera sina hundar på regelbunden basis.
 
För att det är bättre att selektera i aveln för att få bort problematisk könsdrift än att regelmässigt kastrera fullt friska hundar?
Om alla skulle kastrera regelmässigt finns det en risk att man inte ser hur utbrett problemet med könsdriften har blivit. Jag misstänker att det kanske har blivit så på kattsidan? Man reflekterar väl knappt över att det skulle vara konstigt att tvingas kastrera för att katten ska funka?

Jag håller med. Rutinmässig kastrering skulle potentiellt kunna dölja en hel massa problem, som då kanske inte syns hos avelshundarna men som förs vidare via deras gener.
 
http://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/pyometra-livmoderinflammation-hos-hund/

Så många som 25% drabbas av livmoderinflammation. Symptomen kan vara mycket otydliga och hunden kan bli sjuk väldigt snabbt

Hur vågar vi ha våra tikar okastrerade? ( om dom ändå inte ska avlas på)

Varje operation innebär en risk och den kostar dessutom en massa pengar. Om dina siffror stämmer så är det alltså 3 av 4 tikar som inte får livmoderinflammation. Varför riskera en onödig operation med de oddsen? Verkar dumt.
 
Jag håller helt med dig om att det kan gå fort och att det är större risk för blodförgiftning och att livmodern spricker när livmoderhalsen är stängd, men operationen försvåras inte bara av det faktum att det är en stängd pyometra.

Jag förstår att det var en jobbig upplevelse för dig och att du känner sig tveksam till att ha en intakt tik igen, jag klandrar dig absolut inte om du vill kastrera nästkommande tik i förebyggande syfte. Men jag anser inte att alla ska kastrera sina hundar på regelbunden basis.
Vad säger vetrinärer överlag om att kastrera förebyggande?
Är dom för eller emot?

Det är så svårt och det finns inget rätt eller fel

Frågan är varför synen på kastraktion varierar så mycket beroende på vilket land en bor i
 
Varje operation innebär en risk och den kostar dessutom en massa pengar. Om dina siffror stämmer så är det alltså 3 av 4 tikar som inte får livmoderinflammation. Varför riskera en onödig operation med de oddsen? Verkar dumt.
25% av opererade friska tikar riskerar inte att dö under op
 
Jag blev tvungen att kastrera en tik pga sjukdom. Hon fick en tumör och vi behövde operera bort livmoder.
Vi fick inga problem med inkontinens. Däremot ökade hundens vikt explosionsartat trots att jag hade dragit ner fodermängden rejääält. Jag kunde trots bantningsfoder inte ge henne mycket alls, från fri tillgång. Jag försökte ge ren bukfylla utan näring etc etc..
Hon fick en sån extrem hunger också och åt allt hon kom över, hästmat, hästskit etc.. Det hade hon inte gjort förr.
Så nej - jag kommer inte kastrera igen om jag inte måste. Det var inte kul att behöva hålla på som jag blev tvungen att göra med henne.
 
Vad säger vetrinärer överlag om att kastrera förebyggande?
Är dom för eller emot?

Det är så svårt och det finns inget rätt eller fel

Frågan är varför synen på kastraktion varierar så mycket beroende på vilket land en bor i
När jag ringde runt för prisuppgifter för ev kastrering av min hane upplyste samtliga veterinärer mig om nackdelar, risker och bieffekter. Så de verkar inte tycka kastrering är en baggis. Därför förblir min hane intakt till den dagen/ om den dagen kommer då det blir asjobbigt för honom och oss att leva med 3-4 intakta tikar. Ännu funkar det riktigt bra då han har huvud och könsdrift på rätt ställe sas.
 
Frågan är varför synen på kastraktion varierar så mycket beroende på vilket land en bor i

Finns mycket som varierar beroende på i vilket land man bor. Träningsmetoder, Kupering, rasta hundarna öht, kost osv. Bara för att ett land tycker det är ok betyder inte att det är bra. Jag ser Sverige som ett I-land för hundar.
 
Vad säger vetrinärer överlag om att kastrera förebyggande?
Är dom för eller emot?

Det är så svårt och det finns inget rätt eller fel

Frågan är varför synen på kastraktion varierar så mycket beroende på vilket land en bor i

Veterinärer ska informera djurägaren om fördelar och nackdelar samt risker med en eventuell kastrering. Sedan är det upp till djurägaren att bestämma hur denne vill gå vidare.
Vad fördelarna respektive nackdelarna är kan vara olika beroende på individ, och där ska veterinären hjälpa djurägaren till att fatta ett bra beslut.
 
Jag blev tvungen att kastrera en tik pga sjukdom. Hon fick en tumör och vi behövde operera bort livmoder.
Vi fick inga problem med inkontinens. Däremot ökade hundens vikt explosionsartat trots att jag hade dragit ner fodermängden rejääält. Jag kunde trots bantningsfoder inte ge henne mycket alls, från fri tillgång. Jag försökte ge ren bukfylla utan näring etc etc..
Hon fick en sån extrem hunger också och åt allt hon kom över, hästmat, hästskit etc.. Det hade hon inte gjort förr.
Så nej - jag kommer inte kastrera igen om jag inte måste. Det var inte kul att behöva hålla på som jag blev tvungen att göra med henne.
Vår lilla har alltid varit tunn och väldigt kräsen
Det har också varit jobbigt
Alla redan nu ser jag en förändring, hon äter upp sina Musch bollar i ett nafs, hittar hon en torrfoderkula på golvet, då tar hon den med
Jag får hålla noga koll på henne, nu tycker jag bara det är skönt ned en hund som vill äta
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 230
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 470
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 904
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp