En av sommarhästarna gått igenom tråden

lillamy73

Trådstartare
Hittade en av sommarhästarna nu på morgonen med ett jätte fult sår på fambenet. Hon hade gått igenom grinden in i en annan hage.

Får inte tag i ägaren utan tagit mig friheten att ringa veterinären i hennes namn.

På veterinären lät det som om han hade tänkt att komma senare idag:crazy: Känner att jág vill att han kommer med en gång.

Har nu lagt om med ett bandage...
usch vet att det kommer att behövas pencillin och det vågar jag inte att ge. och har nog inte omläggningsgrejor för fler gånger iheller..

"Suck" När ska oturen lägga sig?
Här är min senaste en och en halv vecka...

Tog bort gammelhunden i söndags förra veckan för att hon var sjuk.
På onsdagen så kom veterinären och konstaterade att mitt sto har resorberat.
På fredagen fick min häst ett sår i ögat konstarerat av veterinäre igår.

och idag detta....

Sv: En av sommarhästarna gått igenom tråden

Usch så hemsk! Men det var rätt att ringa vet om du inte får tag på ägaren iaf. Jag skulle uppskatta det som ägare om det hade hänt min häst.

Vi har också haft otur fast hela sommaren... kanske är nått speciellt i år??

Hoppas det bättrar sig!

Fortsätt "jaga" ägeran.
H*n får väl själv komma ut och vara med när veterinären kommer tycker jag.

Hoppas den är försäkrad.
Vi tar inte emot några betesdjur alöls utan att ägarna har dom veterinärförsäkrade.

Helt otroligt att veterinären inte kommer.

Gissar att han tänkt att komma efter telefontid men man ser ju att hästen har ont hon står och darrar där ute.
Har tyvärr inget täcke till henne för hon är betydligt större än mina hästar.

Usch,lät inte som du hafft nån tur alls den senaste tiden! :crazy:

Hoppas du får tag på ägaren,och att vetten kommer snart!

Ringde nu på telefontiden och fick prata med en annan veterinär än den i morse. Han sa "herregud"!!
När jag talade om att jag ringt vid halvsex i morse och när han fick reda på att såret är ca 25- 30 cm stort så sa han att de ska komma snarast möjligast..

Uppdaterar senare.
Ägaren har jag forfarande inte fått tag i men nu är det ju dag tid så räkningen kanske inte blir så stor som om de kommit tidigare men jag säger bara stackars häst...

Du har inte möjlighet att ta in hästen i stall/box då? Tror nog att vet föredrar att hästen finns mera lättillgänglig.

Fortsätt jaga ägaren.
Jag vet av erfarenhet att vissa ägare blir helt rabiata om man ringer ut vet utan deras tillstånd.

Hoppas den är försäkrad.
Vi tar inte emot några betesdjur alöls utan att ägarna har dom veterinärförsäkrade.

Det där är en sak jag funderat på! :confused:

I förra stallet vi hade pållen var det en häst som inte var försäkrad. Jag vet att stallägaren var lite "putt" över det men gjorde inget större väsen av det.

Men jag tänkte faktiskt ibland på vad som händer om man kommer ut till stallet och hittar en sådan oförsäkrad häst skadad och inte får tag i ägaren på något vis. Om jag då ringer vet och ägaren inte vill betala. Är jag då betalningsskyldig efter som det var jag som tillkallade veterinär?

Någon som vet?

Tror faktiskt det är så att den som tillkallat veterinären åker på att betala, om ägaren vägrar.

Var det inte en tråd i somras om detta? Handlade om någon som åkt in till klinik med en icke egenägd häst, om jag inte missminner mej.

Det är dom uppgifter jag fått iallfall.
Att det är den som tillkallar vetrinär som står som betalningsansvarig...

Gäller att ha vattentäta avtal alltså.
Och försäkrade hästar!

Som tidigare talare säger det är nog ett speciellt år....det kommer att gå över, *tröstar*

Håll i bara och en eloge för att du engagerar dig så och ´ser till hästens bästa:banana:

Tror faktiskt det är så att den som tillkallat veterinären åker på att betala, om ägaren vägrar.

Var det inte en tråd i somras om detta? Handlade om någon som åkt in till klinik med en icke egenägd häst, om jag inte missminner mej.

Nja när våran shettis druknade hos fodervärden var det enligt veterinären vi som var betalningsskyldiga, trots att fodervärden ringde ut vet. Å andra sidan lämnade hon min mans namn till vet.

Hoppas det snart ordnar sig för denna hästen och att du får tag i ägaren. Där jag har mina hästar har vi avtalat att om en häst behöver veterinärvård har den som upptäcker det rätt att ta ut veterinär, om ägaren inte nås inom rimlig tid. Är det AKUT SKA veterinären ringas först. Sen jagas ägaren. Detta var jag mycket glad för då min ponny skar sig i en skena och såret gått in i en åder så blodet sprutade. Då jag kom till stallet var hästen redan åtgärdad:D

Vet inte hur andra gör men i detta fallet står ägaren för det.
Veterinären skrev räkningen i hennes namn och räkningen överlämnades vid apoteket när vi hämtade ut mediciner.

Som tidigare talare säger det är nog ett speciellt år....det kommer att gå över, *tröstar*

Håll i bara och en eloge för att du engagerar dig så och ´ser till hästens bästa:banana:

Tack så mycket är hemma från jobbet på obetald ledighet idag i och med veterinären kom.

Jag citerar mej själv för att understryka det jag skrev tidigare och för att undvika missförstånd. ;)

TS: Hur gick det med hästen? Vet har som jag uppfattar det varit där.

Så nu är jag inne och hemma igen.

jobbigt när djuren skadar sig.

Man kan säga att hon nästan skalat benet ca 10 cm ner från bogen och nästan ner till knäskålen.
Veterinären fick skära av en stor hudflik och sedan sy. Det är inte säkert att stygnen kommer att hålla det får vi se.
Nu har hon boxvila och sedan om ett par dagar åker hon hem till matte.

Fick tag i ägaren medans veterinären var här och han talade om statusen för henne.

Hon har gått igenom grindarna som är elastiska och skurit upp sig.
Positivt i det negativa är att inga leder muskler eller senor är skadade.

Ägaren anklagar inte mig på någotvis hagar och allt är helt okey i övrigt.
Hon har betalat mediciner och tog med sig veterinär räkningen

Nu är det omläggning varannandag fenylbutazon två gånger dagligen och hippoprim två gånger dagligen. Nu får man bara hoppas på att det inte blir infektion i såret.

jag fick beröm över min omläggning som jag lagt innan veterinären kom.

Senast ändrad:

Vad skönt att det verkar vara "behandlingsbart"!
Och att hästen hade en klok och ansvarstagande ägare(och betesägare:bow:).

Undrar bara om det var en sådan där "spiralgrind"?

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 397
Senast: skuggi
·
Hästvård Det känns som att jag i princip bara startar trådar om sjuka hästar här, men just nu är det så mycket problem. För det första vill jag...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: mackan
·
Övr. Hund I påskas var vi på besök hos brorsan. När vi kom dit fick vi veta att en av de tre hundarna, tiken, har kli på örat och därför går med... 2
Svar
23
· Visningar
11 267
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka