En dålig medryttares bekännelse

Sv: En dålig medryttares bekännelse

Jag skulle bli medryttare åt en tjej och hennes hästar och ponnyer. Det var några mil utanför stan så jag fick ta bussen varje dag.
Det var ett försäljningsstall och jag var "tvungen" att komma klockan 8 och åka hem kl 15 varje dag. Mocka alla boxar, fodra, göra hö, och i slutet på dagen rida 1-2 hästar. Och detta gjorde jag gratis flera ggr i veckan! Hade precis tagit studenten och var arbetslös, när jag efter någon vecka lite försiktigt frågade om hon kanske kunde anställa mig istället så att jag kunde få lite lön, sa hon att hon inte hade råd. -Men du kan få pengar till bussen sa hon och gav mig en stor hög med mynt och skrynkliga 20-lappar :crazy:

Sa sedan att jag hade blivit allergisk och måste sluta :angel: HAHA varför är man så feg? :o:D
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

Min medryttare skulle då aldrig behöva göra annat än just "hennes" häst.

Ansvar i stallet, som intag, fodring osv är ju sånt som jag som ägare förbundit mig till.
Jag har tillsammans med de andra ägarna varit på stallmöten, vi informerar varann om egenheter med olika hästar, vad som är på gång osv.
De andra hästägarna litar på MIG, jag vet inte vad de skulle tycka om att jag helt plötsligt delegerar ansvaret till någon medryttare de kanske aldrig träffat.
Hur ska de veta att jag berättat allt viktigt för medryttaren, och hur ska jag veta(helt säkert) att medryttaren gör precis allt rätt? Det är ju ändå mitt pass och mitt ansvar så att säga...

Är det vanligt att medryttare förväntas sköta om även övriga hästar?
Jag skulle inte gilla det personligen, jag har pratat med övriga hästägare om vad som gäller för mina hästar. Jag vill veta att jag personligen pratat med de personer som kommer i kontakt med min häst på en regelbunden basis.
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

För mig är det självklart att medryttaren även tar de andra hästarna och de sysslor som ägaren skulle ha gjort.

Vad annars är vitsen med en medryttare? Att den ska rida ut och att jag ändå sen ska åka till stallet och göra jobbet?
Jag har haft medryttare för att få en ledig dag, en dag då jag inte behöver åka till stallet, byta om och ställa mig i duchen pga hästen.

Sen så klart så har man som jag sa tidigare en öppen dialog MED ALLA dvs jag har så klart hört mig för att det är okey att jag har en medtyttare.
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

Om det känns bätter med en vit lögn så kvittar det för mig, jag bryr mig inte om varför, bara man som i ditt fall talar om att man inte tänkt fortsätta istället för att bara dröja längre och längre mellan gångerna eller skita i det helt.... :)
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

För mig är det självklart att medryttaren även tar de andra hästarna och de sysslor som ägaren skulle ha gjort.

Vad annars är vitsen med en medryttare? Att den ska rida ut och att jag ändå sen ska åka till stallet och göra jobbet?
Jag har haft medryttare för att få en ledig dag, en dag då jag inte behöver åka till stallet, byta om och ställa mig i duchen pga hästen.

Sen så klart så har man som jag sa tidigare en öppen dialog MED ALLA dvs jag har så klart hört mig för att det är okey att jag har en medtyttare.

Hanterar du andras hästar varje dag? För mig är det självklart att ägaren till hästen tar stallpassen själv, åtminstone tills medryttaren är etablerad i stallet, kan rutinerna och andra litar på denne. Först då kan man eventuellt diskutera stallpass.
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

I stallet jag är i nu har dem som policy att det endast är ägare till hästarna som får sköta in-utsläpp och fodringar. Aldrig medryttare! Just för att undvika missförstånd och annat. Tycker det är jättebra faktiskt!
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

Jo, självklart ska jag inte behöva åka ut till stallet den dagen medis varit där.
Nu har jag två hästar inackorderade kollektivt, så jag har vissa stallpass vissa dagar. Medryttaren rider någon av de dagar då jag ändå inte behöver åka ut.

Skulle det vara bara mitt stall och mina hästar så skulle jag förståss avtala med medis så att jag fick en helt hästfri dag.
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

Du är ju inte en dålig medryttare alls, det är ju dåliga hästägare/stallägare i ditt TS-inlägg!

Nu ska jag läsa tråden också, blev bara lite upprörd när jag läste första inlägget.
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

Jag var medryttare på en häst. När jag träffade ägaren första gången förklarade jag att jag hade ett jobb som ibland kan innebära att jag hastigt måste jobba kvällar och då inte kan komma. I och med att hästen stod på familjens gård sa hon att det inte var något problem.
Nu gick det väldigt bra i ca två månader, men sen en vecka bröt helvetet lös på jobbet och båda mina riddagar den veckan blev jag tvungen att lämna återbud.
Efter det fick jag en utskällning som heter duga och blev kallad både oansvarig och opålitlig. Jag var inte kvar där efter det och ägaren skulle utan tvekan säga att jag var en dålig medryttare.
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

kl, har aldrig varit medryttare men var och hjälpte till i ett grannstall i flera år gratis, till en början var det bara 5 hästar och jag fick hjälpa till med motions ridning mocka och göra i ordning hästar mot att jag lärde mig mycket, när ägarna var iväg och tävlade så hade jag hand om de 2-3 hästarna som var kvar i stallet(super snälla välutbildade hästar). men sen så blev det 7 hästar, sen 9hästar (inklusive inaccorderingar) sen 12hästar med unghästar, tillridnings hästar och inaccorderingar som jag fick mocka åt. jag fick rida till 2 -3 hästar som skulle säljas och lära om grunderna då en knappt kunde gå över bommar utan att få spel, det var unghäst som var super sned i ryggen som jag fick träna rätt, och dressyr avelssto som inte gjort mer än att ha blivit inriden för många år sedan som skulle skolas om till hopphäst. dvs de med problem fick jag ta hand om. det 3e året jag var där så var jag i stallet 4 dagar i veckan efter skolan och mockade och red då vanliga ryttaren hade tagit sina tävlingshästar till tränaren och jobbade där. jag gjorde mitt bästa och fick ändå klagomål när jag var sjuk och inte kunde jobba (när stallägaren, 2 inaccorderingar, och en beridare var i stallet och kunde lika gärna mocka lite.)

tillslut så kom ryttaren tillbaka från tränaren och då jag hade mycket att göra sista året i gymnasiet så slutade jag komma. sen så ville jag bli diplomerad hästskötare för att komma in på flyinge så praktiserade i deras stall i 6 månader, fullt med slit och lärde mig inget. när de var iväg på en tävling så blev jag sparkad av en häst och bröt revbenet, ägaren fick komma ner och tyckte att jag gott kunnat släppa ut resten av hästarna innan jag åkte till sjukkhuset, efter detta så var jag hemma en vecka och väntade mig lite lättare arbete när jag kom tillbaka (kunde inte ens rida min egen häst). men fick ännu mer jobb men även när revbenet var läkt fick jag inte ta hand om hästarna själv under tävling(var tvungen att vara i stallet ändå men fick inget betalt, de fick en inaccordering att hjälpa till lite i stallet under de helgerna istället för att komma undan)= litade inte på mig.
jag blev slutarbetad och trött på allting, och tillslut så fick jag en urdålig praktik bedömning vilket jag inte kunde använda för att få nytt hästjobb(kallade mig lat och oansvarig m,m), och stallägaren som skulle hjälpa mig med att bli diplomerad stallskötare tyckte att jag inte kunde tillräckligt för att bli det så sket i allt istället. jag lärde mig inte att knoppa eller att göra foderstater (de kunde inte knoppa och tyckte att det var bättre att låta företag göra foderstaterna).

så jag slutade rakt av med att prata med dem, slutade träna för dem och använda deras ridhus. och nu har jag blivit en bättre ryttare, jag har en häst som är lättriden numera (sålde en sadel till mig som inte passade hästen och förstörde ryggen på henne samt gjorde henne hemsk att rida:()

i nästa stall jag jobbade i så var jag super duktig.
 
Senast ändrad:
Sv: En dålig medryttares bekännelse

Jag har aldrig varit medryttare och har aldrig haft medryttare, men så som jag tror så verkar det som att en medryttare känner sig något underlägsen i skillnad till ägaren och känner att medis inte har något att säga ifrån om och att det är fel av den att säga nej. Och jag tycker ärligt talat att sålänge man inte klarar av att säga nej så får man bara tacka och ta emot. Visst att ägarna även gör fel genom att ge medis mer jobb än det den vill, men hur ska ägaren kunna veta att medis egentligen bara vill vara i stallet 1 gång i veckan och inte 6 gånger om inte den klarar av att säga det själv?

Hade en person kommit å frågat om den kunde få vara medryttare på min häst och jag säger att den kan få ta hästen en gång i veckan, så skulle nog jag uppleva att den egentligen vill ha hästen mer, så skulle jag fråga om den kunde ta hästen 2-3 gångar i veckan och medis svarar ja, så upplever ju inte jag att det är något emot medisen sin vilja.
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

Min fd medryttare hade sådant ansvar när jag stod i ett kollektivstall. Det var 7 hästar totalt fördelat på 6 hästägare.

Hon hade ansvaret över min häst 4 dagar i veckan. Var med på stallmöten och hade samma insyn och ansvarstänk som övriga hästägare hade.

Våran överenskommelse var att hon istället för betalning tog min del av kollektivets pass fördelning. Dvs 2-3 pass (in-ut släpp eller fodring) i veckan.

Självklart fick hon samma introduktion som en ny hyresgäst skulle fått kring rutiner, hästar och gemensamma regler. Och självklart fick hon vara med på pass tillsammans med mig innan hon fick ta det själv. Och självklart var hon vuxen.

Alla var nöjda med det här.
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

Visst handlar utnyttjande om att någon låter sig utnyttjas. Samt att man måste ta ett eget ansvar och tala om vad man mäktar med.

Men det handlar också om att man som medryttare kan ha en stor önskan om att få hålla på med hästar. Man har inte förutsättningar till egen. Då har hästägaren något att erbjuda som medryttaren väldigt gärna vill ha eller få ta del av ...

I det läget kan man nog lätt gå med på lite vad som helst för att få fortsätta. Tills man inser att det är orimligt och slitet har tagit över. Eller att man blivit tillräckligt dåligt behandlad.
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

Ja, jag hanterar andras hästar "varje dag"?!? (förstår inte vad det har med saken att göra dock)

Jag håller med Filura och det var just så vi gjorde, det stallet som jag refererade till var ett mindre stall med 6 hästar och 3 ägare, det var ingen där som misstyckte om vårat upplägg i alla fall.

Kan så klart tänka mig att i större stall blir det andra rutiner.
 
Sv: En dålig medryttares bekännelse

Ja, jag hanterar andras hästar "varje dag"?!? (förstår inte vad det har med saken att göra dock)

Det har allt med frågan att göra. I de flesta kollektivstall har man färre pass än 7 i veckan (eller om ni har fler) det ligger vad jag sett vanligen på 1-4 per häst. Har man flera hästar så blir det fler pass, men ska "medryttaren" både ta hand om ägarens andra häst(ar) och stallpass så är man inte medryttare i mina ögon utan hästskötare givetvis lite beroende på vad man gör. Slänger man bara in en kasse hö till ett fåtal hästar så är det inget att hänga upp sig på, men att kalla det medryttare när denna förväntas att göra något i storleksordningen - sköta, mocka, packa mat åt 2-3 hästar, ta insläpp av 6-10 och fodra och ge vatten, sopa stallgången, stänga och släcka för natten - då bör personen ha betalt. Det är inte längre win-win. Betalningen kan för all del vara i chans att tävla, ridlektioner eller om hästen är en extremt bra läromästare.

Nu har jag ingen aning om vad du förväntar dig i stallpass och skötselväg så om din situation kan jag inte säga mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 439
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
631
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp