En dålig vindruva

Jag väntade ut jordgubbsfrossan och jäklar vad jordgubbar jag åt i somras tillsammans med bortkastad grädde och bortkastat socker. :d :love:
 
Vindruvor hade jag inte bekymrat mig om alls.
Så länge man använder sunt förnuft och lukt och smak klarar man sig långt.

Svampar man inte känner till ska man inte kasta i grytan och tycka att maten får en cool färg kanske :nailbiting:och skaldjur som @MacGyver nämnde är med att hanteras med försiktighet om man är minsta tveksam.

Vanlig hårdost med en liten prick kan man gott äta av om man ser till att skära bort med någon/några centimeters marginal.
Äpplena var ett intressant exempel, om de är förpackade i påse då? Hur tänker TS då?
*mummlar något ohörbart om penicillin, mögelost (nej heter ju dessertost annars kan inte butikerna sälja) osv. osv..* innan jag snabbt rusar under en sten och gömmer mig för lär väl bli tokförklarad helt nu.
 
Äpplena var ett intressant exempel, om de är förpackade i påse då? Hur tänker TS då?
:o Där vet jag faktiskt inte hur jag skulle göra. Nu är jag dessvärre (kors)allergisk mot råa äpplen och äter inte tillagade äpplen mer än att jag bara behöver ett eller ett par åt gången och skulle därför köpa dem i lösvikt när jag är i behov av dem, så jag tror inte att jag skulle hamna i en sådan situation. :p

Nu kan ju en dålig frukt dyka upp i vilken form som helst. Eller vilken matvara som helst. Jag är lite skraj för produkter som passerat bäst-före-datum, då jag har råkat ut för mjölk som surnat och klumpat sig (ett fenomen som gör mig äcklad till tårar). Där har jag svårt att tänka rationellt ("Men om det luktar/ser okej ut...), men det är någonting jag arbetar med och har blivit mycket bättre på att hantera. :)

Av någon konstig anledning så känns det som att ruttna frukter inte är så farligt? Skulle det finnas ett ruttet körsbär i en ask från marknaden så skulle jag aldrig tveka på att äta de andra bären så fort jag sköljt av de närmaste från eventuellt "ruttet slem". Men om ett bär hade varit mögligt så känns det som en helt annan grej? Som sagt, jag har fått intalat att mögel = dåligt och kan påverka sina grannar/askgrannar negativt smakmässigt. Det är svårt att bryta invanda mönster. Men det är också därför det är bra att man kan ställa frågor här och få veta att det kanske faktiskt inte är så farligt trots allt. :D

Edit: För att svara på din fråga. Jag skulle, om jag köpte en påse med äpplen och ett äpple skulle visa sig vara dåligt, skölja alla "fina" äpplen väldigt noggrant och, om jag känner mig själv rätt, troligtvis även skala dem innan jag använde dem.
 
Caoimhe Förstår hur du menar.
Jag är kinkig med mögligt bröd, behöver inte ens lukten vet jag att det är mögligt så är det extremt jobbigt.
Lider med dig som inte kan äta råa äpplen, själv kan jag ha perioder som jag äter som en häst.
vadå var det 1 kilo, nej kan inte vara slut redan? skulle jag?

Tur du mår bra och jag tror och hoppas det fortsätter så under natten och morgondagen! :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Exile
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp