En datorfråga

Sv: En datorfråga

hur mycket mindre? är det märkbart på en elräkning om man skulle stå med datorn i väntläge en hel vecka istället för att sitta å surfa med den en hel vecka?

tänker mest på om man tjänar att ha en dator i väntläge i några timmar OM man vet att man ska använda datorn om några timmar då igen.

Beror helt på vilket vänteläge datorn använder. S3 (Innehållet i RAM behålls men "allt" annat stängs av) eller S4 (RAM sparas till disk och datorn stängs i princip av) drar båda väldigt lite ström, ungefär lika lite som när datorn stängts av normalt. Använder datorn en lägre nivå är det rätt meningslöst och klart bättre att stänga av datorn.

Oftast brukar man vara antingen eller, dvs har vissa har datorn igång hela tiden för att kunna titta till den då och då, glömmer den över natten osv. Eller så stänger man av den i tid och otid. Det senare är ändå bättre tycker jag för:

...... räkna med att din dator drar ungefär 150W, lite mindre om det är en modern billig (klen) dator, upp till det dubbla för en speldatorn eller lite äldre (Pentium 4 och tidigare AMD drar mkt) dator. Räknar du med 150w så kostar den knappt 1500kr att ha på under ett år, dygnet runt då alltså.

Kanske skulle stänga av mina tre (en brandvägg/virtualiseringsserver, en filserver/netvärksservices och en workstation) lite oftare :D

min dator är ett hemmabygge, så vad menar du för specifikationer? en manual?

Specifikationer fick du/den som byggde datorn vid inköpet av delarna.

Om du sen inte valt att spara dessa är ju upp till dig.

jadu, då finns det ingenting sådant kvar.. bygget var inte för mig, det var för han själv, sedan ville han göra en ny dator och då sålde han denna för en väldigt billig peng till mig.
så några specifikationer har jag aldrig sett röken av. men det skadar nog inte å fråga, fast det får sambon göra :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 436
Senast: Kajsalisa
·
IT & mobiler Vad är smartaste sättet att kunna spara ett sms? Långtidslagringen sedan ska vara i datorn, inte på telefonen. Och jag vill gärna...
Svar
15
· Visningar
696
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
998
Senast: Mirre
·
IT & mobiler Sitter och jobbar hemma. Jag har en laptop med ganska mycket minne. Jag kör allt lokalt på C jag gör förändringar i en fil (cad) och...
Svar
2
· Visningar
406
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka