En FIN, bensinsnål tråkbil?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har äntligen beslutat mig för att ta körkort och jag vet rätt så precis vad jag vill ha som rolig sommarbil, men jag behöver en bruksbil också.

Men den behöver ju inte vara ful bara för den ska vara min tråkbil. Billig i inköp och att åka med ska den vara också. Vi pratar alltså om begagnade lite äldre bilar (pappa o lillebror kan mecka, jag ska lära mig^^).

Någon som har något tips? =) Vad har ni själva för bilar?

//r
 
Jag tycker Peugot har fina småbilar. Och för den delen Citroen. Men smaken är som baken... Vad tycker du själv är snyggt, så kan vi kanske råda lite bättre.
 
Vi har inga bensinsnåla bilar, däremot 2 dyra bilar att köra pga dess hästkrafter :crazy:

Men iaf i hemmet finns:
1st Volvo S60 2001 (drar 0.8-0,9 liter/milen på blandad körning)
1 st Volvo 850T 1998 (tror jag det är ?) (drar 1-1,5 liter/milen på blandad körning beroende på hur man kör)
1 st Ford Mercury Montclair 1966 V8 (drar ca 1,5 - 2 liter/milen på blandad körning beroende på hur man kör)
 
@Lovisaleonora Är det någon/några särskilda modeller av Peugot och Citroen som du tycker är särskilt fina?
Hmm jaadu, jag vet inte riktigt, jag tycker mest de flesta bruksbilar ser rätt så lika ut, faktiskt, tråkiga.. men jag har inte kollat så mycket egentligen, så jag är rätt så lost, men tja, ingen "kantig" bil utan gärna en som är lite rundare i formen liksom... haha, vet inte om det hjälpte nåt, men men^^

//r
 
Fick en Citroën c1 som lånebil nyligen, den var liten och skoj design! Med betoning på liten. :p

Annars kör jag ofta hyrbilar och då för det mesta mindre bilar. Det blir mest VW eller Audi. Gillar då relativt nya VW golf bäst, med diesel är den nästan pinsamt snål. Jag tycker den är skönare än Audi a3 som annars är väldigt lik och ungefär lika stor. Jag skulle iaf välja något av de märkena själv. Bra kvalité och jag gillar känslan i ratten, materialen, instrumentpanelen, köregenskaper etc. :) Har bra intryck även av äldre golfmodeller även om jag inte kört dem så mycket själv. Själv kör jag Volvo v70 som inte är så snål som de nyaste modellerna är. För att få en snål pendlarbil skulle jag köpa så nytt som möjligt, inte nödvändigtvis minst.
 
Franskt är skit, även nyare, det lär din pappa o bror tycka som meckar. Vill du ha kombi, småbil, nåt mellanting? :) vi har massa bilar men bla en Toyota aygo som är väldigt billig i både inköp, drift, skatt etc! Väldigt bra småbilar! Används som bil till o från jobb, perfekt!

vi har inga bensinsnåla bilar förutom aygon. Ska du ha snål och rätt billig i köp blir det småbil! Eller vad tycker du förresten är billig bensinkostnad!? För mig är runt 0,7 riktigt snålt om man jämför med våra stora som drar över litern. Aygo drar under 0,5 blandad mest i stadstrafik o kortare sträckor.
 
Senast ändrad:
VW Lupo har jag ägt en, med största motorn. Som att köra gokart :D
Annars tycker jag Renault Clio är snygg och prisvärd.
 
Jag har haft en Citroën C3 och jag och maken (som mekar ;)) älskade den, även om momentet att plocka bort halva fronten för att byta lykta kändes lite onödigt. Vi klurar på att köpa en sån igen, trots att vi borde köpa största kombin på marknaden istället...
 
Tack så mycket för era svar allihop, ska sätta mig o läsa mer ordentligt o kolla på modellerna ni skrivit om! Och @Elisha Ja, det har min pappa sagt också! Att vissa bilar är så dumt konstruerade när man ska fixa saker... blörk! Så gärna en enkel meckar-bil!

//r
 
jag köpte nyligen ny bil och fick råd av min svåger som är bilmekaniker. Han sa iaf "Inget franskt och ingen Opel"! (verkstan han jobbar i jobbar främst med Opel och dom bara rostar enligt honom) Han tyckte jag skulle satsa på Skoda, Seat eller Toyota. Toyotan för att dom bara går och går och går. Skoda och Seat för att dom inuti är en Volkswagen (tror jag det var..? Eller Audi?), typ bara utsidan som är skillnad på. Och priset.
 
Tack så mycket för era svar allihop, ska sätta mig o läsa mer ordentligt o kolla på modellerna ni skrivit om! Och @Elisha Ja, det har min pappa sagt också! Att vissa bilar är så dumt konstruerade när man ska fixa saker... blörk! Så gärna en enkel meckar-bil!

//r

Allt som inte är toppmodernt alltså. :p Min bror måste t.ex. lämna in sin BMW på verkstad för att byta halvljus (xenon). Själv lyckades jag inte byta bromsljuset på min V70, det sitter så otroligt konstigt till. Just nu har jag elfel på den och har insett att det är ganska korkat att batteriet sitter i bagaget men det går inte att låsa upp bagageluckan med nyckel, och när batteriet är slut funkar ju inte c-låset längre... Alla bilar har nog nånting som är onödigt knepigt men just det att man inte kan göra enkla saker själv pga elektroniken eller liknande tycker jag är tråkigt!
 
Skoda och Seat för att dom inuti är en Volkswagen (tror jag det var..? Eller Audi?), typ bara utsidan som är skillnad på. Och priset.

Det är absolut inte sant. Seat och Skoda är verkligen fruktansvärda invändigt. Dåliga säten, högt vägljud (dåligt isolerade) och otroligt plastigt och smäckigt. De är byggda på likadana chassi som t ex VW men sedan snålar de på allt för att få en billigare bil.
 
Det är absolut inte sant. Seat och Skoda är verkligen fruktansvärda invändigt. Dåliga säten, högt vägljud (dåligt isolerade) och otroligt plastigt och smäckigt. De är byggda på likadana chassi som t ex VW men sedan snålar de på allt för att få en billigare bil.

Ja, precis, jag var otydlig! Det han menade var precis det. Att det under huven (mitt "inuti") är samma. Men att resten är plastigare och allt det du nämner.
 
Nu har jag kollat lite!
Svarar alla i ett o samma inlägg o hoppas jag får med det jag vill svara på!

Jo, det där om franska bilar tycker jag mig ha hört min pappa svära över några ggr ja och sånt där där de försvårat enkla grejer så man inte kan fixa dem själv, örk på sånt. Det ska va en lite äldre meckar-bil som sagt.

Angående storlek så vill jag väl helst ha en lite mindre bil, men de är väl mindre säkra att åka i också va? Hmm... men jag behöver ingen kombi tycker jag väl inte iaf...
Av de modeller ni föreslagit så gillade jag mest Peugot C1, den var söt!

//r
 
Vi privatleasade en Toyota Aygo i tre år och var mycket nöjda med den.
Gick snålt och var trevlig att köra. Det är dock en enkel bil så den blir bullrig på motorvägen och är lite för lätt för att det ska kännasstabilt på vintern. C1 och 107 är i princip samma bil som Aygo.

Nu har vi en Opel Tigra. Den är asfrän! Kul att köra, billig att äga och känns betydligt mer välbyggd och rejäl.
 
Jag har en Nissan micra från -01. Trots att den är automatväxlad så drar den ca halvliter per mil, är billig i skatt och försäkring. Med nedfällda säten rymmer den förvånansvärt mycket och för att vara så liten tycker jag att den är kul och bekväm att köra. Min är dessutom gul, så jag blir glad av att se den ;) Väldigt snäll och startar i alla väder, gick igenom besiktningen utan anmärkning osv. Önskar faktiskt att jag kunde ha två bilar så att jag kunde behålla den trots att jag nu är på jakt efter större bil. Jag tycker om min lilla guling!

Kan tillägga att min far hade yaris förut, den var mycket(!) mer obekväm att åka i. En tvåtimmarsresa på morgonen och hemresa på eftermiddagen? Det gick inte. Jag var tvungen att stanna halvvägs på hemvägen för att jag hade så ont i ryggen pga bilen. Min micra däremot har jag kört hela vägen Sthlm-Gbg med bara en liten paus på mitten för att äta och jag kände mig fräsch i kroppen när jag klev ur. Det kan alltså vara dumt att vara helt inställd på en viss bilmodell innan man provkört och kollat så att det verkligen går att sitta bra i den. Idag väljer jag hellre en bil som är lite dyrare att ha, om den är bekvämare. Det är inte värt att ha en bil som ger ont i hela kroppen.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
918
Senast: Twihard
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 358
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp