Förlovnings- och vigselringar

😊👍 Låter bra. Ja, det sa hon i "min" butik också att 14k är tåligare.

Jag läste nu om titan att det är mycket mer tåligt mot repor än guld, men blir det en repa så blir det en REPA. Ny yta kunde man dock få för ca 300:- om jag förstod det rätt så...

Men en annan grej jag funderar över är att titan ska vara så lätt, jag tror lite jag hade saknat tyngden i ringen... Hmmm. Ingen som har en ring i titan?
Har ingen ring i titan men en klocka, och den väger mycket mindre än en i stål.
tror inte att du tänker på vikten av en ring oavsett material när du väl har vant dig.
jag skulle gå för den jag tyckte mest om.
 
Min förlovningsring är i vitguld och jag har lämnat in den på rhodinering en gång på ca 4,5 år. Det var i somras, för då tappade jag den i klinkergolvet i badrummet så en sten ramlade ut. I samband med att den var hos stensättaren, fick den lite allmän omvårdnad.
Jag valde en platt ring med mjuka kanter och pyttesmå, nedsänkta stenar då jag var ovan vid att bära ringar och ville inte ha något som fastnade i allt. Nu när det börjar bli dags för vigselring, tycker jag nog att förlovningsringen är lite bred, men har löst det med att köpa en smal vigselring med ett liknande band med pyttesmå stenar, så de ser ut att passa ihop. :)

Visa bifogad fil 138103


Stenarna går inte hela vägen runt, utan bara där det syns uppifrån. I o m att de är så små, var den inte så farligt dyr. Strax över 10' tror jag.

Min ser likadan ut fast i titan till det har jag en smal ring i vitt guld :)
 
Jag har en ring i palladium, det kan också vara ett alternativ för dig om du ändå tittar på titan.

Hmm, jo tack :) fast jag känner jag orkar inte välja bland fler material 😅. Är väl inte så stor prisskillnad på palladium och guld heller? Jag känner nog att efter att jag läst svaren i tråden och även sett min svärmors ringar så tänker jag att de ändå verkar hålla sig fina guldringar och de ska väl se använda ut också :)

Har ingen ring i titan men en klocka, och den väger mycket mindre än en i stål.
tror inte att du tänker på vikten av en ring oavsett material när du väl har vant dig.
jag skulle gå för den jag tyckte mest om.

Hmm, okej nej kanske det...
Jag ska gå och prova titanringar någon dag och jämföra :)

Jag har en i titan och en i vitt guld. Trivs bäst i guldringen vet inte riktigt varför dock. Ungefär lika repiga :)
Okej! Känner du någon skillnad tyngdmässigttyp att hundringen känner mer rejäl/finare typ?
 
En sak att fundera på om man tänker på stål är att kolla upp så att ringen inte innehåller nickel.
Nickelallergi utvecklas vid långvarig kontakt och är jobbigt.

Vet flera stycken som har titanringar och förstås massor som har guld, vitguld, platina.
 
Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤.
Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli så någon gång.❤

Men när jag beställde och fick den ena var den jätteful och jag har även insett att den ena nog är fin på bild, men eftersom den inte finna i produktion kan jag inte prova den. Det blir nog en version av den, men som jag har provat.

Men, nu till min fråga; hur har ni andra tänkt med materialval och kostnad?

Jag var helt inne på silver och oäkta stenar (zirkonia), men jag vill ju att ringarna ska hålla sig fina också...
Silver är mjukare och därför inte lika hållbart som guld har jag lärt mig. Och zirconia kan bli dassiga/repiga...
Då tänkte jag vitt guld och diamanter, men jag tror inte jag känt mig bekväm med att ha den summan det blir på fingret, trots försäkring.

Jag funderade rhodiumpläterat silver. Är silver alltid rhodiumpläterat? Det ska ju öka hållbarheten och glansen.

Sen tänkte jag vitt guld, men med zirkoniastenar, så kan jag byta ut dem om jag tycker de blir fula med tiden, men ringen kan ändå vara samma. Hade känts tråkigt att behöva byta ut hela ringen. Detta är nog mitt bästa förslag just nu.

Men, så var det någon som lärde mig att det finns moissanite-stenar också som är ert mellanting. Någon som har såna?

Jag ska in till min butik flera gånger och prata, men vill gärna ha tips och erfarenheter:)

🌻🌻🌼
20240204_190553-01.jpeg

Så ser våra ut. Silver. Typ en femtondel av priset jämfört med vitt guld och jag fattar verkligen inte vitsen med att ringarna ska vara dyra för att det ska vara mer på riktigt eller nåt.
Jag är supernöjd. Lägger hellre pengarna på annat.
 
Hmm, jo tack :) fast jag känner jag orkar inte välja bland fler material 😅. Är väl inte så stor prisskillnad på palladium och guld heller? Jag känner nog att efter att jag läst svaren i tråden och även sett min svärmors ringar så tänker jag att de ändå verkar hålla sig fina guldringar och de ska väl se använda ut också :)
Det kan jag förstå :) Men bara för kännedom: när jag gjorde en snabbkoll nu kostade samma modell av ring i 18 k guld nästan dubbelt så mycket som palladium.
 
Visa bifogad fil 138334
Så ser våra ut. Silver. Typ en femtondel av priset jämfört med vitt guld och jag fattar verkligen inte vitsen med att ringarna ska vara dyra för att det ska vara mer på riktigt eller nåt.
Jag är supernöjd. Lägger hellre pengarna på annat.
När jag köpte min vigselring så sa jag, full av självkännedom, till min man att jag måste ha en ring jag har råd att tappa bort. Köpte en fin i palladium för runt 3500 kr. Det tog tre veckor efter bröllopet så hade jag tappat den i stallet :angel: Hittade den dock några veckor senare i gruset, men under dessa veckor var jag särskilt nöjd över mitt ringval :p
 
Visa bifogad fil 138334
Så ser våra ut. Silver. Typ en femtondel av priset jämfört med vitt guld och jag fattar verkligen inte vitsen med att ringarna ska vara dyra för att det ska vara mer på riktigt eller nåt.
Jag är supernöjd. Lägger hellre pengarna på annat.
Nej, som sagt jag känner ju att det tar emot att ha för mycket pengar på fingret... Men har flera silversmycken som blivit fula som jag tycker så silver gick bort för mig personligen när jag tänkt lite. Men det är ju toppen det finns något för alla!


Det kan jag förstå :) Men bara för kännedom: när jag gjorde en snabbkoll nu kostade samma modell av ring i 18 k guld nästan dubbelt så mycket som palladium.


Åh, ja nu fick jag lov o kolla o såg det. Får boka ett möte med "min" guldsmed tror jag! Jag läste att palladium var vitt rakt igenom så repor inte syns, lät bra. Och typ halva priset mot vitt guld just nu... Men också en lätt metall...

När jag köpte min vigselring så sa jag, full av självkännedom, till min man att jag måste ha en ring jag har råd att tappa bort. Köpte en fin i palladium för runt 3500 kr. Det tog tre veckor efter bröllopet så hade jag tappat den i stallet :angel: Hittade den dock några veckor senare i gruset, men under dessa veckor var jag särskilt nöjd över mitt ringval :p
Haha, jo men precis! Hade känts skitläskifr med nåt för dyrt... eller om man vant sig jag vet inte haha.
Men som sagt, för mig är designen viktigast och sen metallen. Går min design inte att göra i en sorts metall kommer den än så gå bort.
 
Min förlovningsring är 14ct guld med en Aussie Opal i mitten omringad av 12 små diamanter 6 på varje sida.
Opalen har ådror av rött, grönt och lite blått som glimrar i solen

Här i Aus brukar inte mannen ha förlovningsring alls men vi kompromissa och han har en silver titaniumring som han bär på andra handen :D

20240205_070433.jpg
 
Min förlovningsring är 14ct guld med en Aussie Opal i mitten omringad av 12 små diamanter 6 på varje sida.
Opalen har ådror av rött, grönt och lite blått som glimrar i solen

Här i Aus brukar inte mannen ha förlovningsring alls men vi kompromissa och han har en silver titaniumring som han bär på andra handen :D

Visa bifogad fil 138342

Den var fin!

‐---------

Hmm, jag kollade på palladium hos Schalins och läste att det är blandning av flera olika metaller. I deras blandning var det 35% silver. Men oxiderar den inte då?
Har skrivit och frågat dem, men de har inte hunnit svara än.
 
Hmm, jag kollade på palladium hos Schalins och läste att det är blandning av flera olika metaller. I deras blandning var det 35% silver. Men oxiderar den inte då?
Har skrivit och frågat dem, men de har inte hunnit svara än.
Palladium är ett grundämne, så palladium i sig innehåller inget silver. Däremot verkar det vara så att det för smycken endast används i legeringar med t.ex. silver, guld eller platina. Legeringar kan ha väldigt annorlunda egenskaper jämfört med de "rena" metallerna (jämför t.ex. rent järn med rostfritt stål), så svårt att säga hur mycket/lite en legering med palladium och silver eventuellt oxiderar.
 
Palladium är ett grundämne, så palladium i sig innehåller inget silver. Däremot verkar det vara så att det för smycken endast används i legeringar med t.ex. silver, guld eller platina. Legeringar kan ha väldigt annorlunda egenskaper jämfört med de "rena" metallerna (jämför t.ex. rent järn med rostfritt stål), så svårt att säga hur mycket/lite en legering med palladium och silver eventuellt oxiderar.

Jo, det var så jag menade, men jag formulerade mig fel. Precis. Har skrivit och frågat dem om deras som sagt.
Men känns ju som om risken finns.
Får se vad de säger, men känns som titan kan vara min metall, ifall palladium-blandningen riskerar att oxidera.
 

Liknande trådar

Tjatter Vill ni visa bild på eran vigselring? Förlovningsringen är i guld, helt slät. Vill ha en vigselring med en sten i. Eller ja bilden jag...
2
Svar
39
· Visningar
2 776
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp