Förlovnings- och vigselringar

strawberrysylt

Trådstartare
Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤.
Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli så någon gång.❤

Men när jag beställde och fick den ena var den jätteful och jag har även insett att den ena nog är fin på bild, men eftersom den inte finna i produktion kan jag inte prova den. Det blir nog en version av den, men som jag har provat.

Men, nu till min fråga; hur har ni andra tänkt med materialval och kostnad?

Jag var helt inne på silver och oäkta stenar (zirkonia), men jag vill ju att ringarna ska hålla sig fina också...
Silver är mjukare och därför inte lika hållbart som guld har jag lärt mig. Och zirconia kan bli dassiga/repiga...
Då tänkte jag vitt guld och diamanter, men jag tror inte jag känt mig bekväm med att ha den summan det blir på fingret, trots försäkring.

Jag funderade rhodiumpläterat silver. Är silver alltid rhodiumpläterat? Det ska ju öka hållbarheten och glansen.

Sen tänkte jag vitt guld, men med zirkoniastenar, så kan jag byta ut dem om jag tycker de blir fula med tiden, men ringen kan ändå vara samma. Hade känts tråkigt att behöva byta ut hela ringen. Detta är nog mitt bästa förslag just nu.

Men, så var det någon som lärde mig att det finns moissanite-stenar också som är ert mellanting. Någon som har såna?

Jag ska in till min butik flera gånger och prata, men vill gärna ha tips och erfarenheter:)

🌻🌻🌼
 
Jag har en ring med moissanite, jag fick den för 5 år sen snart och är fortfarande jättefin.
VI beställde den från England men det var ju innan brexit så nu funkar nog inte det lika enkelt.
 
Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤.
Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli så någon gång.❤

Men när jag beställde och fick den ena var den jätteful och jag har även insett att den ena nog är fin på bild, men eftersom den inte finna i produktion kan jag inte prova den. Det blir nog en version av den, men som jag har provat.

Men, nu till min fråga; hur har ni andra tänkt med materialval och kostnad?

Jag var helt inne på silver och oäkta stenar (zirkonia), men jag vill ju att ringarna ska hålla sig fina också...
Silver är mjukare och därför inte lika hållbart som guld har jag lärt mig. Och zirconia kan bli dassiga/repiga...
Då tänkte jag vitt guld och diamanter, men jag tror inte jag känt mig bekväm med att ha den summan det blir på fingret, trots försäkring.

Jag funderade rhodiumpläterat silver. Är silver alltid rhodiumpläterat? Det ska ju öka hållbarheten och glansen.

Sen tänkte jag vitt guld, men med zirkoniastenar, så kan jag byta ut dem om jag tycker de blir fula med tiden, men ringen kan ändå vara samma. Hade känts tråkigt att behöva byta ut hela ringen. Detta är nog mitt bästa förslag just nu.

Men, så var det någon som lärde mig att det finns moissanite-stenar också som är ert mellanting. Någon som har såna?

Jag ska in till min butik flera gånger och prata, men vill gärna ha tips och erfarenheter:)

🌻🌻🌼
När jag förlovade mig köpte vi inte nya ringar. Jag köpte en äldre halvallians i vitt guld med briljanter från Bukowskis och min fd sambo köpte från en lokal juvelerare inriktad på vintagesmycken. En ny ring i liknande modell som min skulle nog kostat drygt 20' (vi tittade lite löst hos vanliga juvelerare också) men jag budade hem min för drygt 2000. Utöver att smålänningen i mig blev nöjd så kändes det bra att inte konsumera nytt utan begagnat.

Edit: inser att jag bara delvis svarade din fråga men tänkte iom att du inte var bekväm med en hög summa på fingret...
 
Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤.
Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli så någon gång.❤

Men när jag beställde och fick den ena var den jätteful och jag har även insett att den ena nog är fin på bild, men eftersom den inte finna i produktion kan jag inte prova den. Det blir nog en version av den, men som jag har provat.

Men, nu till min fråga; hur har ni andra tänkt med materialval och kostnad?

Jag var helt inne på silver och oäkta stenar (zirkonia), men jag vill ju att ringarna ska hålla sig fina också...
Silver är mjukare och därför inte lika hållbart som guld har jag lärt mig. Och zirconia kan bli dassiga/repiga...
Då tänkte jag vitt guld och diamanter, men jag tror inte jag känt mig bekväm med att ha den summan det blir på fingret, trots försäkring.

Jag funderade rhodiumpläterat silver. Är silver alltid rhodiumpläterat? Det ska ju öka hållbarheten och glansen.

Sen tänkte jag vitt guld, men med zirkoniastenar, så kan jag byta ut dem om jag tycker de blir fula med tiden, men ringen kan ändå vara samma. Hade känts tråkigt att behöva byta ut hela ringen. Detta är nog mitt bästa förslag just nu.

Men, så var det någon som lärde mig att det finns moissanite-stenar också som är ert mellanting. Någon som har såna?

Jag ska in till min butik flera gånger och prata, men vill gärna ha tips och erfarenheter:)

🌻🌻🌼

Silver och guld är båda ganska mjuka metaller. Silver dock något hårdare än guld, så du ska nog inte tänka guld för hållbarhetens skull. Däremot oxiderar silver mycket lättare än guld, så en silverring behöver nog putsas något oftare. Både guld och silver legeras med andra metaller för att få tillräckligt bra egenskaper som smyckesmetaller. Vanligt är 925/1000 silver ("sterling silver") och 18/24 guld ("18 karat"). Legeringsmetallerna bidrar till både hårdhet och färg hos det färdiga smycket.

Diamant är ju ett av de allra hårdaste ämnen som finns, men cubic zirkonia är i princip en diamant framställd på konstgjord väg, så den är också mycket hård om än inte riktigt lika hård som diamant.
 
När jag förlovade mig köpte vi inte nya ringar. Jag köpte en äldre halvallians i vitt guld med briljanter från Bukowskis och min fd sambo köpte från en lokal juvelerare inriktad på vintagesmycken. En ny ring i liknande modell som min skulle nog kostat drygt 20' (vi tittade lite löst hos vanliga juvelerare också) men jag budade hem min för drygt 2000. Utöver att smålänningen i mig blev nöjd så kändes det bra att inte konsumera nytt utan begagnat.

Edit: inser att jag bara delvis svarade din fråga men tänkte iom att du inte var bekväm med en hög summa på fingret...

Jodå, tack för svaret. Det är ju som sagt till stor del det det hänger på för mig.
Jag fick ett prisförslag, visserligen med fler stenar än jag vill ha nu (ville ha fler innan) på min ring i vitt guld med diamanter på 14800:-. Och då var det den ena och tror den andra blir lika mycket. 30' på fingret tar emot, fast jag har råd.
I vitt guld med zirconia skulle den ena kosta 11200:- med det större antalet stenar. Så kaaaanske kan få ner det till 10', har skrivit och frågat vad färre antal stenar skulle kosta. Så isf ca 20' på fingret då.
Innan jag började kika runt hade jag väl tänkt 10-12' som smärtgräns så hmm...

Hmm, ska fundera över auktion, tack. Fast kan bli lite svårt för mig eftersom jag ändå har rätt klart för mig hur de ska se ut...
Jag är absolut för second hand annars... Men det har inte alls känts konstigt att någon haft den innan?

Silver och guld är båda ganska mjuka metaller. Silver dock något hårdare än guld, så du ska nog inte tänka guld för hållbarhetens skull. Däremot oxiderar silver mycket lättare än guld, så en silverring behöver nog putsas något oftare. Både guld och silver legeras med andra metaller för att få tillräckligt bra egenskaper som smyckesmetaller. Vanligt är 925/1000 silver ("sterling silver") och 18/24 guld ("18 karat"). Legeringsmetallerna bidrar till både hårdhet och färg hos det färdiga smycket.

Diamant är ju ett av de allra hårdaste ämnen som finns, men cubic zirkonia är i princip en diamant framställd på konstgjord väg, så den är också mycket hård om än inte riktigt lika hård som diamant.

Aha okej. Jo, det läste jag, att vitguld också har legering och därför är vitguld dyrare är rött guld just nu...
Men silvret blir fint igen när man putsar det? Hur ofta är något oftare? Jag har ingen aning om sånt... en gång vart femte år? Varje år?

Okej. Ja, det verkar ju ändå som om zirconia kan hållas fin rätt länge... :)

Hmm.

😊🌻🌼
 
Jag tänker att materialvalet också beror på vilken modell av ring du vill ha. Är det en alliansring med stenar runt om kanske materialet (och reptåligheten) inte är lika viktigt som om det är en slät ring eller en ring med bara en sten.

Min man har en ring i palladium som han valde just för att palladium är hårdare och inte blir lika repigt. Finns platina också som även den är mer reptålig.

Gällande budget gick vi lite över vår. Vi resonerade som så att vi ska bära ringarna varje dag resten av våra liv och då måste det kännas 100% rätt. Min ring är inte alls vad jag hade tänkt mig från början men jag älskar den och jag är så glad att jag gick utanför boxen och provade ringar som inte var rätt ”på pappret”. Jag valde vitguld helt enkelt för att det var det materialet ringen jag blev kär i var gjort i.

Jag har varit gift en gång tidigare och då valde jag en vintagering. Jag är inte skrockfull så för mig var det mest bara fint att tänka att ringen bar med sig en historia före min.

Grattis till förlovningen ❤️
 
Vi har silverringar. Sådana här:

WED233W_2-516x718.jpg


Har haft dem i 11 år och tycker fortfarande att de är fina.
Putsar dem ytterligt sällan pga är lat, men ibland tar jag och kör eltandborste på min (för bokstävernas skull).

Har för mig att vi betalade 600 spänn för båda inklusive gravyr då när det begav sig 2012 :D
 
Jag och sambon vill ha hållbara ringar, vi köpte stål, dvs helt släta rostfritt stål ringar ... 279 kr styck !
Hur nån ser skillnad mellan silver och stål vet jag inte. Så om jag var ts skulle jag kolla stålring med stenar i.
Man kommer dessutom ner rejält i pris...
 
Grattis till förlovningen @strawberrysylt !

Jag ville ha en rolig ring som inte var superdyr och inte hade en ädelsten som brutits under taskiga arbetsförhållanden. Föredrar silver som metall och valde därför en silverring, har inget jobb eller hobbys som direkt sliter på ringen så den ser fortfarande ut som ny, 5 år senare. Skulle den av någon anledning bli väldigt nött så går det ju att åtgärda, jag är inte särskilt orolig :)Jag gillar stenar och ville ha en rejäl solitär i en cool färg så valet föll på labradorit.

Letade först på begagnatmarknaden men hittade inte vad jag letade efter så beställde nytillverkad i slutändan.
 
Jag tänker att materialvalet också beror på vilken modell av ring du vill ha. Är det en alliansring med stenar runt om kanske materialet (och reptåligheten) inte är lika viktigt som om det är en slät ring eller en ring med bara en sten.

Min man har en ring i palladium som han valde just för att palladium är hårdare och inte blir lika repigt. Finns platina också som även den är mer reptålig.

Gällande budget gick vi lite över vår. Vi resonerade som så att vi ska bära ringarna varje dag resten av våra liv och då måste det kännas 100% rätt. Min ring är inte alls vad jag hade tänkt mig från början men jag älskar den och jag är så glad att jag gick utanför boxen och provade ringar som inte var rätt ”på pappret”. Jag valde vitguld helt enkelt för att det var det materialet ringen jag blev kär i var gjort i.

Jag har varit gift en gång tidigare och då valde jag en vintagering. Jag är inte skrockfull så för mig var det mest bara fint att tänka att ringen bar med sig en historia före min.

Grattis till förlovningen ❤️
Hmm, ja det kan du ha rätt i. Från början tänkte jag stenar runt om, men nu blir det nog några stenar på ovansidan istället.

Hmm, ja de finns också. Haha, så mycket att välja på. Jag känner att det blir nog stål, titan, silver eller vitguld för mig, pallar inte välja på fler.
Jo, jag tänker också att det måste kännas rätt. För mig blir det att jag valt design och den behöver vara den :heart.
Tack!

Vi har silverringar. Sådana här:

WED233W_2-516x718.jpg


Har haft dem i 11 år och tycker fortfarande att de är fina.
Putsar dem ytterligt sällan pga är lat, men ibland tar jag och kör eltandborste på min (för bokstävernas skull).

Har för mig att vi betalade 600 spänn för båda inklusive gravyr då när det begav sig 2012 :D

Åh, skönt att höra att de fortfarande är fina efter elva år 😊❤.

Vi köpte härifrån, https://www.marjoe.se/shop/forlovningsringar-137c1.html fast just våra ringar finns inte kvar ser jag. Men du ser ju var man kan få för betydligt billigare än "gild och silver" smycken. Okej just silver är kanske inte så dyra men de blir ju ibland riktigt fula när de blir äldre,

Tack!
Jag skrev till dem och frågade om de tillverkar efter kundens önskemål eftersom jag vet hur jag vill att mina ringar ska se ut :) Får se vad de säger. Annars leta någon annan som kan göra dem i stå känns det som nu...

Nej det var inget jag tänkte på, tex så var tidigare gravyr bortslipad och jag är nog lite sån att syns det inte så finns det inte 🙈😁
Okej! Nej iofs hade jag hittat dem jag vill ha vet hade jag nog känt lite att det var meningen...❤

Grattis till förlovningen @strawberrysylt !

Jag ville ha en rolig ring som inte var superdyr och inte hade en ädelsten som brutits under taskiga arbetsförhållanden. Föredrar silver som metall och valde därför en silverring, har inget jobb eller hobbys som direkt sliter på ringen så den ser fortfarande ut som ny, 5 år senare. Skulle den av någon anledning bli väldigt nött så går det ju att åtgärda, jag är inte särskilt orolig :)Jag gillar stenar och ville ha en rejäl solitär i en cool färg så valet föll på labradorit.

Letade först på begagnatmarknaden men hittade inte vad jag letade efter så beställde nytillverkad i slutändan.

Skönt att den ser bra ut fortfarande 😊. Visa gärna bild, om du vill såklart!
Det här med att åtgärda, då lämnar men min den.på putsning då alltså och så blir den fin igen? Hur ofta?

Nu har jag alltså fyra val;

- vitguld med zirconer. Ca 20'+
- stål eller titan om jag hittar någon som gör min design. Pris? Bättre hållbarhet än silver.
- silver. Verkar ändå hålla sig fint x antal år och går att putsa.
- kolla på begmarknaden, auktioner.

HAHA. Känner att det ändå är tur att jag vet hur de ska se ut, annars hade jag inte pallat med beslutsångesten 😅
 
Grattis till förlovningen! :heart

Jag har en ring med moissanite och en med diamanter. Jag ville egentligen ha moissanite på båda ringarna, jag tycker om stenen och tycker om att den är både miljövänlig och prisvärd. Men i nära anslutning till bröllopet hörde företaget av sig och sa att de inte kunde leverera ringen med moissanite som utlovat, och då fick det bli diamanter.

Jag har egentligen ingen idé om att samma ring ska hålla livet ut. Vem vet, man kanske ändrar smak eller tappar den. Det har inte varit det viktigaste för mig. Men jag rekommenderar moissaniten varmt, den är jättefin!
 
Min förlovningsring är i vitguld och jag har lämnat in den på rhodinering en gång på ca 4,5 år. Det var i somras, för då tappade jag den i klinkergolvet i badrummet så en sten ramlade ut. I samband med att den var hos stensättaren, fick den lite allmän omvårdnad.
Jag valde en platt ring med mjuka kanter och pyttesmå, nedsänkta stenar då jag var ovan vid att bära ringar och ville inte ha något som fastnade i allt. Nu när det börjar bli dags för vigselring, tycker jag nog att förlovningsringen är lite bred, men har löst det med att köpa en smal vigselring med ett liknande band med pyttesmå stenar, så de ser ut att passa ihop. :)

IMG_20230707_124429069_HDR.jpg



Stenarna går inte hela vägen runt, utan bara där det syns uppifrån. I o m att de är så små, var den inte så farligt dyr. Strax över 10' tror jag.
 
Jag och sambon vill ha hållbara ringar, vi köpte stål, dvs helt släta rostfritt stål ringar ... 279 kr styck !
Hur nån ser skillnad mellan silver och stål vet jag inte. Så om jag var ts skulle jag kolla stålring med stenar i.
Man kommer dessutom ner rejält i pris...
Jag inbillar mig att jag ser skillnad mellan silver och rostfritt stål där silver är "vitare" i färgen. Men gillar stål också, tycker det är snyggt!
 
Skönt att den ser bra ut fortfarande 😊. Visa gärna bild, om du vill såklart!
Det här med att åtgärda, då lämnar men min den.på putsning då alltså och så blir den fin igen? Hur ofta?

Insåg nu att jag haft ringen i 8 år 🙈 Skyller på pandemidimma, hur sjutton kan det vara 8 år sedan 2016!?

Här är den! Definitivt ingen typisk förlovningsring på något vis och jag tycker fortfarande lika mycket om ringen. Beroende på ljus så skiftar färgen från turkosblå till giftgrön, petrol eller gråaktig.
IMG_20240202_125139-01.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Vill ni visa bild på eran vigselring? Förlovningsringen är i guld, helt slät. Vill ha en vigselring med en sten i. Eller ja bilden jag...
2
Svar
39
· Visningar
2 776
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp