en fråga om hundallergi

Ava22

Trådstartare
Jag och min man är bjudna hem till några kompisar om ett par veckor. Vi frågade om vi fick ta med hunden. Det var inte ok eftersom det skulle komma andra som var allergiska. Nemas problemas.
Det jag undra över (vi har inga hundallergiker i vår närhet jag kan fråga) är hur pass den som är allergisk reagerar över hundhår på kläder? Även om kläderna är nytvättade så fastnar det ju alltid lite hundhår. Den som är allergisk får tydligen kraftiga allergiska reaktioner och vännerna som har lägenheten vi ska träffas i får inte ha pälsdjur i den i minst tre månader innan.
Jag och min man vill absolut inte vara dom som gör att personen får besvär och är det en risk så så stannar vi hellre hemma. (Vi har aldrig träffat den som är allergisk innan)
 
Om personen är så pass allergisk att personen kan reagera på att det funnits djur i lägenheten inom de senaste tre månaderna, trots att man städat, så lär nog personen ganska troligen reagera på era kläder om ni kommer rakt ur ett hundhem in till dem, även om era kläder är nytvättade.

Hade jag stått inför samma situation, som hundägare själv, hade jag valt att stanna hemma om personen är så pass allergisk.
 
Fråga värden hur allergisk den andra gästen är. Vet inte värden så får den väl fråga gästen om denne tror det går bra.

Hon skrev detta till mig när de skulle komma också, att personen var kraftigt allergisk, hund var absolut inte välkommen och de kunde inte ha pälsdjur i lgh i minst tre månader innan.
Hon skriver också att de ska täcka in soffan och ta bort textilier inför denna gäst.
 
Hon skrev detta till mig när de skulle komma också, att personen var kraftigt allergisk, hund var absolut inte välkommen och de kunde inte ha pälsdjur i lgh i minst tre månader innan.
Hon skriver också att de ska täcka in soffan och ta bort textilier inför denna gäst.

Ok, då hade inte jag gått. Mina kläder innehåller alltid något mått av katthår även om de är nytvättade.
 
Värdinnan skriver nu till mig att han som är allergisk vet att det kommer folk som har hund. Och det är inte vårt ansvar. Men det känns ju lagom kul om något skulle hända. Min man är allergisk mot jordnötter och jag vet hur det kan gå... :(
 
Är personen så allergisk så lär hen förmodligen reagera på era kläder också - men det finns saker man kan göra:
  • Nytvättade kläder som ej varit i kontakt med hundarna efter tvätt
  • Nytvättat hår
  • Inte klappa hundarna innan ni går hemifrån
  • Glöm inte göra rent skorna och ytterkläderna
  • Tala om att ni har hund hemma, så att den allergiska personen kan undvika närkontakt med er
Jag hade inte stannat hemma utan att dryfta saken med de vänner som bjuder in - kanske kan de kolla med den allergiska vännen vilka åtgärder som kan behövas?
 
Min bror är superallergisk mot alla pälsdjur och kan absolut inte vistas ens en kort stund i bostad el bil där djur förekommit. Dock går det bra att åka hem till honom bara kläderna är rentvättade och vi inte har lösa hundhår på oss. Han brukar ta lite medicin innan vi kommer.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 014
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 890
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp