Bukefalos 28 år!

En fråga till er som kan!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har två hundar, en Rottis och en GD, jag vill lära dom att spåra upp hästskor:laugh:

Med fem hektar hagar och två hästar varav en som tappar skor ibland skulle jag vilja få hundarna att söka upp skorna.

Hur gör jag? Hundarna kan vardagslydnad, såsom sitt, ligg och stanna kvar!

Tacksam för tips!:)
 
Sv: En fråga till er som kan!

Kan hundarna leta? Alltså kan du visa tex. en leksak, gömma den och kommendera "leta"?
 
Sv: En fråga till er som kan!

Kan hundarna leta? Alltså kan du visa tex. en leksak, gömma den och kommendera "leta"?

Nja, jag brukar gömma godis och deras boll och då letar dom efter den eller godiset, jag försöker få dom intresserad av hästskor men dom fattar likasom inte grejen!:confused:

Bollen e ju skitkul och godis kan man aldrig få för mycket av:D

Men en järnsko:grin:, bläää!:crazy:
 
Sv: En fråga till er som kan!

Okej, har du provat nåt annat som inte är förknippat med lek? Så att det fattar att det är själva letandet som är grejen, inte saken de hittar. Sedan kan de få godis när de hittat grejen. Då är det lättare att få hunden att leta "vad som helst".

Men hade du tänkt att hundarna ska plocka upp skorna och lämna dom till dig? Det kan väl vara lite riskabelt när det är kallt kanske? :p
 
Sv: En fråga till er som kan!

har en duktig hundtränare till vän som tränar hundar till försvaret och polisen, dom använder klicker, med sterilt föremål som inte ens berörs med händer, sedan lär man in hunden att när den sätter nosen på föremålet så blir det klick och godis. De hade en speciell grej som hunden tränar på, men jag antar att principen är den samma. Annars finns det väl böcker eller kurser. Gå kantarellsök kanske? Principen är ju densamma som sagt. Hundarna lärde sig oerh'ört fort på det här sättet. redan efter nått pass kunde man dölja och flytta på föremålet osv.
 
Sv: En fråga till er som kan!

Vilken idé, hoppas du lyckas! Men som sagt låt inte stackarna fastna bara, frusen metal och blöt hundtunga är inte bra kombination. :idea: ;)
 
Sv: En fråga till er som kan!

Kan du inte pröva träna som ett uppletande? Be en kompis hålla hunden, visa hunden hästskon (lek gärna med den själv, utan att hunden får den) och skutta ut en bit i skogen. Lägg skon bakom en sten lr liknande, gå tillbaks, och säg tex leta. Var observant på om hunden har hittat skon, tex krafsar lr liknande. Och belöna på en gång, kasta iväg favoritbollen tex.
 
Sv: En fråga till er som kan!

Jag skulle använda klicker så som Hast-hund beskriver och lära hunden att markera hästskon istället för att apportera den.
Börja hemma och lär hunden att nosa på hästskon *klick* och godis. Lägg hästskon längre bort och slutligen göm den. Börja sen träna utomhus.
Lär hunden att antingen sätta sig, lägga sig eller skälla - vilket som faller den lättast.
 
Sv: En fråga till er som kan!

Leta upp en bok/liknande om hur man lär hunden hitta kantareller. Sen byter du ut 'kantarell' mot 'hästsko' bara. Exakt samma princip.

Kruxet är att det tar ganska lång tids träning innan man kan skicka in dem i 5 ha hage och tycka 'hitta skon'. Det kräver en enorm motivation.

Viktor är dock behjälplig i skoletande, han 'letar med mig'. Jag måste fortfarande gå kors och tvärs genom hagen och leta själv, det är orimligt att be honom hitta skon och att han själv ska söka av hela hagen. Men när han går med mig söker han ju aktivt inom kanske 15 meters radie från mig, och det förkortar tiden MARKANT mot om jag ska leta =)
 
Sv: En fråga till er som kan!

Har inga tips men tycker att det är en rolig idé! Min hovslagare föreslog att jag skulle lära min hund det men det blev inget med det, och nu har jag ingen häst längre. Lycka till!
 
Sv: En fråga till er som kan!

Vilken idé, hoppas du lyckas! Men som sagt låt inte stackarna fastna bara, frusen metal och blöt hundtunga är inte bra kombination. :idea: ;)

Tanken är att hunden ska sitta ner eller skälla när den hittar dojan!:laugh:

Annars hade jag funderingar på att lära hästarna apportera sina egena skor men jag tror jag satsar på hundarna istället:D
 
Sv: En fråga till er som kan!

Min ena hund kan just detta, men hon apporterar dem och hämtar in dem också:D

Kommer knappt ihåg hur jag lärde henne det, men hon bär metallföremål utan problem. Så det var bara att placera ut hästskor istället för andra sök-föremål och ja sen kunde hon det. Tog typ 5 minuter.

Har iofs inte använt hennes färdigheter på länge.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 326
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 356
Senast: Hermelin
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 866
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp