En fråga..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare monik
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 684
M

monik

vad tycker ni om denna stam? min dotter har henne på prov, riktigt duktig häst på hoppning äv fina steg vad jag kan se, är ju inte någon expert, men om vi köper henne, vilken hingst hade ni valt till henne? en som inte kan så mycket om just avel..

e.Levatos II -eu.Landlord, längre bak finns Landgraf I

Sv: En fråga..

Nu är inte jag inom halvblodsaveln men har ändå som yrke uppfödning.

Intressant är två saker:
Hur ser stoet ut exteriört?
Och vad har mödernet för meriter?

AM

Levantos har aldrig varit min favorit (såg honom på station i början av hans avelskarriär) Fruktansvärt ful hals, och dessutom har jag sett en hel del tunga avkommor efter honom (vilket ju inte behöver betyda att ert sto tillhör den kategorin) Skulle satsa på någon hingst med ganska lätt typ, men det är ganska svårt att ge tips utan att ha sett hästen. Du har inga bilder??

Om jag skulle svara skulle jag vilja veta mer om hästen inte bara stammen..

Hon är linjeavlad på Ladykiller xx, så inte mer av det blodet i vilket fall. Men den borde kunna hoppa!

jo hon älskar att hoppa o gör det väldigt bra, ska försöka fixa en bild.

Det är inte en stam som lockar mig särskilt mycket.

men förmodligen kan den hoppa hyfsat, och har ni tur så har den inte ärvt för mkt temperament från varken fadern eller modern...

det finns SÅÅÅÅÅ många hästar med bra stam numera, så det räcker inte längre att bara ha bra stamm, det finns skräp ibland dom också...

har försökt lägga in bild men lyckas inte, jag är inte så haj på detta tyvärr.så frågan får väl vara.

Vad menar du med tur om hon inte ärvt temprament från fader o moder??

Vad menar du med tur om hon inte ärvt temprament från fader o moder??

Att det äör det som gjort att jag valt bort båda hingstarna.

Levantos för sitt vassa humör, och landlord för att de jag "umgåtts med" varit loja och ngt flegmatiska.

ok, jo hon är lite vass men inte så farligt.Flegmatisk? betyder?

Tvärtemot vad en del andra tycker, så är det här en stam som tilltalar mig. Jag har sett många fina hästar efter Levantos och även efter Landlord. Men, som många andra har sagt så beror det helt på hur er häst ser ut, rör sig och vilken hoppteknik den har (jag antar att det är en hopphäst..?).

Jag tycker iallafall inte att det är en dålig stam! Så, fixa fram en bild! :)

Stammen i sig är INTE dålig, utan det är temperamentet på avkomman som får mig att fundera.

Och visst finns det många fina hästar efter Levantos - men att kalla den stora massan av dom för lättridna är väl en mild överdrift;)

Vad det gäller Landlord så har han ju varit oerhört ojämn i sin förärvning.

Jag har försökt fixat en bild men får inte till den, kan någon förklara hur man gör steg för steg, denna donna är inte lättriden men min 16åriga dotter rider den bra o hon hoppar som en gud o har hyfsat bra steg har lätt för att samla sig, men har stora steg, stor häst i liten förpackning kan man säga.Nu jobbar jag heldagar i två dagar, får se om någon här har förklarat hur man gör ang bild. För jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ta föl på detta sto om ca 3år, vill först att hon kommer ut o tävlar lite mer..

Att det äör det som gjort att jag valt bort båda hingstarna.

Levantos för sitt vassa humör, och landlord för att de jag "umgåtts med" varit loja och ngt flegmatiska.

Det råder väl rätt delade meningar om Landlord. Det finns många som tycker mycket om honom, och han har ju lämnat en hel del fina tävlingshästar.

För egen del så tycker jag att det är lite mycket pansarskalle hos dem jag har sett för att passa en glad amatör som jag (särskilt som de också varit väldigt mycket häst att rida). Loja har jag däremot inte upplevt dem som. I mina ögon finns det dock roligare ladykiller-blod än just Landlord.

Skulle jag betäcka den märren skulle jag noga se upp för mera Lady Killer xx blod.

Kolla snarare efter Corde blod. Det brukar ju vara en golden cross. Men det kan också bli lite pansarvagn...jag vet faktiskt inte.

Jag förstår hur du menar! :)
Kanske är det faktumet att jag tycker om hästar med lite temperament som gör att jag gillar det. Sen beror det helt på vem det är som ska rida hästen, och vad personen ska ha den till.

Många avkommer som jag har sett efter dessa hingstar har varit coola, men för den delen med en hel del driv i sin bjudning (förstår du hur jag menar?). Och andra har haft ett jäkla temperemant, men ändå gått komma överrens med. Det jag försöker säga är att de avkommer som jag har haft att göra med har varit över lag trevliga. Om de är något för "hobbyryttare" kan jag inte uttala mig om, men att stoet ifråga är en utmaning, det är jag säker på! :)

Det råder väl rätt delade meningar om Landlord. Det finns många som tycker mycket om honom, och han har ju lämnat en hel del fina tävlingshästar.

För egen del så tycker jag att det är lite mycket pansarskalle hos dem jag har sett för att passa en glad amatör som jag (särskilt som de också varit väldigt mycket häst att rida). Loja har jag däremot inte upplevt dem som. I mina ögon finns det dock roligare ladykiller-blod än just Landlord.

det är ju just det här som jag tycker är så roligt, att vi alla uppfattar hästar så olika.

Jag uppfattar Landlordhästar som lite "sega i skallen"- inte i benen lika mkt.
Jag gillar ju intelligenta och vakna hästar...

Iofs- ska sägas för rättvisans skull, att de flesta Landlord vi haft att göra med har varit stora och lite "drulliga" - sådana hästar kan ju ofta bli lite flegmatiska...

Jovisst är det roligt att höra att vi tycker olika! Detta sto är vaken, alert, cool när det behövs, taggad när hon kommer in på banan.Hon är inte seg på nått vis. Hon är mycket smäcker i kroppen.

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 389
Senast: Anon89
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 604
Senast: lilsan
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 958
Senast: Bullen22
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 770
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V