En fundering kring sporrar!

Fashionistan

Trådstartare
Jag har ett ganska vasst men extremt arbetsvilligt Mecklenburgersto fött 2007, fuxa med mycket egen vilja :devil: men hon är som sagt väldigt väldigt sjyst och älskar att jobba tillsammans med mig! :love:
Men hon är väldigt känslig och blir sur om jag skulle ta i henne för mycket eller om jag skulle skänkla till henne för mycket..
Hon vill kunna allt med en gång och älskar att lära!
Hon är väldigt pigg och rids utan spö eller sporrar, det taggar henne för mycket och det räcker och blir över med den bjudning vi har idag!

Men jag funderar ändå på att testa sporrar, just för att kunna ge henne en så liten skänkelhjälp som möjligt, just nu räcker det nästan med att jag tänker trav och "klämmer" lite med benet för att det skall gå framåt och som jag skrev så blir hon riktigt sur om jag skulle råka komma åt henne för hårt med hälen..

(Jag är väldigt rädd om både hennes mun och sidor)

Vad tror ni?

Sv: En fundering kring sporrar!

Med en sådan pass ung häst skulle jag vänta med sporrar. Att rida med sporrar är allafall inte jag eftersträvar utan att ha hästen känslig utan.

Vad säger din tränare? :)

Men rider du inte med tillräckligt liten signal redan om hon är så känslig och svarar så bra? Nu är inte jag nån expert alls, men jag hade hellre velat få hästen bekväm med skänkeln innan man vässar till den ännu mera. Hon är ju ung så jag vet inte om det är så bråttom att börja finlira med sporrar om du knappt kan peta på henne utan??

Men jag vet inte, det finns ju lika många sätt att tänka och träna som det finns hästägare. Men så tänker jag. jag vill kunna röra min häst först innan jag plockar in extra och börjar finlira. Grunden skall befästas först.

Just nu har vi ingen fast tränare men vi kommer att ha i både hoppning och dressyr så fort vi flyttat! :)

Nej jag vill också gärna slippa alla hjälpmedel om man säger så, hon är fin som hon är nu, men man vill ju såklart alltid förfina allt! :)

Jo alltså hon lyssnar väl för skänkeln, nästan för bra, just därför jag vill fortsätta med små små hjälper! :)

Just för att hon redan är såpass känslig, skulle jag vänta ett tag med sporrar. Hästen är ju redan lyhörd för små skänkelhjälper ;)

Så du tror inte att känsligheten bevaras bättre med en liten hjälp av sporre än om jag skänklar med en bredare häl så att säga? :)

Hon är väldigt pigg och rids utan spö eller sporrar, det taggar henne för mycket och det räcker och blir över med den bjudning vi har idag!

Här har du ditt svar. Om hon svarar bra för skänkeln och som du säger, blir för taggad med sporrar, varför använda dem?

Jo alltså hon lyssnar väl för skänkeln, nästan för bra, just därför jag vill fortsätta med små små hjälper!

Rida med små små hjälper kan du väl redan om hon svarar så bra för skänkeln?

Jag är knappast en expert på sporrar (:D), men nej, det tror jag inte. Hästen är ung, och lyhörd. Jag tror snarare att så länge hon fortsätter att få positiv respons av ryttaren för att hon svarar på lätt skänkelhjälp, bör den känsligheten bibehållas. Jag skulle fortsätta att vara noggrann med så små (men tydliga) hjälper som möjligt.

Jo jo, jag kanske skrev lite bakvänt!

Hon är jättekänslig och fin att rida, lyssnar för minsta lilla, och just därför vill jag behålla det! :laugh:

Det var bara en fundering jag hade att om jag har sporrar så kanske det blir ännu mindre verkan men jag kanske tänker helt fel.. :confused: :D

Min första tanke är att om du kör in henne med sporrar och bara rider med det finns risken att hon slutar svara så bra utan sporrar för att det inte blir lika "skarpt" som sporrarna hon vant sig vid.

Nu är jag lite kärringen mot strömmen och tycker att använda skänkeln är rätt kraftig drivning. Sätet är det jag strävar efter att använda, den minsta impulsen är m e m tanken.

En häst som behöver skänkel (ben) för att ta framåtdrivning tycker jag har en hel del arbete kvar.

Nja, det beror ju givetvis på vad man prioriterar vid inridningen, men född 2007 vill jag nog ska kunna gå fram för sätet innan man funderar på sporrar.

Jag skulle i ditt fall tänka sporrar = kandar. Ett hjälpmedel att "finslipa" när ni nått en viss nivå. Jag har sporrar för att veta att jag får min vilja igenom när han bråkar.

Jag kan ju bara svara utefter mina erfarenheter, men få fyraåringar jag har sett eller haft kontakt med kan gå för enbart sätet, men det beror ju på själva hästen och framförallt ryttaren, hur mycket erfarenhet man har av att göra det och allt sådant.

Att lära hästen svara framåt för sätet är ju inte svårare än att lära den svara framåt för en smackning - för hästen. Problemet är när ryttaren inte är tillräckligt skolad i sin sits för att vara konsekvent vid hjälpgivningen. Ju subtilare signaler, desto högre krav på ryttaren.

(observera att jag pratar om svara framåt, inte styra bakben etc för sitbenen. Endast framåt för sätet)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka