En fundering kring sporrar!

Sv: En fundering kring sporrar!

Jag har ett sto på 13 år, hon är jättekänslig och enligt mamma en ferrari jämfört med volkswagen (mitt sto är prestationsavlad), sporrar eller inte hon är lika känslig ändå. Jag tycker det är onödigt att rida med sporrar om hästen redan svarar bra på skänkeln, min häst har jag haft i 3,5 år och hon är inte ett dugg mindre känslig, det gäller att vara känslig som ryttare för att underhålla den känsligheten som hästen har.

Inga sporrar på en unghäst tycker jag heller. Vänta om du nu är så tvungen att rida med sporrar (vilket jag inte förstår varför, du verkar verkligen vilja rida med sporrar).

Vad menar du med prestationsavlad?

Min erfarenhet är att hästar som avlas för just tävlingar ofta har mycket temperament och är känsliga (förutsatt att ryttaren inte sabbar känsligheten).

Min häst är inte uppfödd för att vara en volvo (ridskolehäst t.ex. Hon skulle inte heller fixa det, framförallt inte ryttarna, med mina gamla trådar är hon mycket speciell...)

Missförstå mig inte, jag bankar inte med skänklarna för att få henne att gå framåt, det räcker med att jag flyttar mig i sadeln för att jag ska få reaktion och eventuellt att jag klämmer till lite med vaden och ett litet tyst *knick* med tungan för att öka farten, mer behövs inte.
Jag anser att hon är bra med för sin årgång, trots att vi har tagit det väldigt lungt, hon är smart och kvick på att lära.

Som sagt, detta var en tråd för att bolla tankar, inte för att jag känner att jag absolut vill rida med sporrar! :)

Min erfarenhet är att hästar som avlas för just tävlingar ofta har mycket temperament och är känsliga (förutsatt att ryttaren inte sabbar känsligheten).

Min häst är inte uppfödd för att vara en volvo (ridskolehäst t.ex. Hon skulle inte heller fixa det, framförallt inte ryttarna, med mina gamla trådar är hon mycket speciell...)

Tror du att det är så många som avlar skogsmullar och ridskolehästar? Det är väl dom som inte dög till tävling?

Tror du att det är så många som avlar skogsmullar och ridskolehästar? Det är väl dom som inte dög till tävling?

Det finns faktiskt ganska många som avlar för att få fram trevliga fritidshästar för oss vanliga motionärer som inte orkar med "knäppa tävlingshästar ala Briar å co".
För en tävlingshäst krävs ett lite annat psyke än för att lulla i skogen och vad som passar nybörjare eller osäkra ryttare.

Det finns faktiskt ganska många som avlar för att få fram trevliga fritidshästar för oss vanliga motionärer som inte orkar med "knäppa tävlingshästar ala Briar å co".
För en tävlingshäst krävs ett lite annat psyke än för att lulla i skogen och vad som passar nybörjare eller osäkra ryttare.

Du tog orden ur min mun. :bow:

Nu är jag lite kärringen mot strömmen och tycker att använda skänkeln är rätt kraftig drivning. Sätet är det jag strävar efter att använda, den minsta impulsen är m e m tanken.

En häst som behöver skänkel (ben) för att ta framåtdrivning tycker jag har en hel del arbete kvar.
:bow::bow::bow:

Alltså jag håller med dig men jag tror inte de flesta vanliga hobbyryttare som har 3-4åringar kan göra det på ett riktigt bra sätt. Det är dom jag räknar till de flesta fyraåringar jag sett. I sak håller jag med dig däremot kan jag inte svära på att jag skulle göra det och lyckas med det, det får framtiden utvisa. Men jag håller med dig, tror bara inte att det alltid är så.

Nej, det är dessvärre inte alltid så eftersom många tycker att de kan rida in hästen själv, medan kunskapen faktiskt saknas att göra det på ett vettigt sätt. Att sitta in hästen är det minsta bekymret, att verkligen rida in den och lära den ridas på ett bra sätt är en helt annan femma.

Sporrar är något som används om det behövs, alltså borde varje ryttare som rider unghäst kunna ha sporrar på fötterna om så önskas - eftersom det är en medveten handling att använda dem (d v s vinkla om lårbenet upp i bäcken och peta in sporren i sidan på hästen). Av praktiska skäl (skvättiga unghästar) tycker jag att det är olämpligt att använda sporrar på yngre kusar om det inte behövs för förstärkning. Å andra sidan är det nog något annat som är fel om man behöver så skarp förstärkning på en så ung häst.

Men visst, i undantagsfall finns det säkert anledning att använda (jag pratar inte om bära) sporrar på yngre hästar. Men bara om man som ryttare är tillräckligt skolad att VETA att man inte använder dem oavsiktligt (vilket syns på var och varannan försäljningsfilm t ex).

om man rider med sporrar hela tiden så vänjer sig hästen vid de minimala hjälperna man ger, så att det kan vara svårt att gå tillbaka till att rida utan. hellre att man skolar hästen att kunna gå på så små hjälper som möjligt utan sporrar och sen använda sporrar endast under tävling för att kunna få in ännu mindre hjälper.

Absolut, det är nog det allra bästa! :laugh:

Jag är inget superfan av sporrar, jag är bara så otroligt rädd om min häst och har ridit allt för många hästar som blivit förstörda av ryttare vars händer och skänklar har gått som på batteri! :(:devil:

DÄRFÖR ville jag bolla tankar om detta med sporrar, men nu märker jag att de flesta tänker som mig, att det är bättre att se till att man är i full balans över sin häst och på så sätt ger känsliga signaler i första hand och att ha sporrarna som en finslipare längre fram! :)

jo det är allt för många hästar som blir ridna så som du beskriver, men du verkar vara väldigt mån om hur du rider, och hur man inte ska rida så det borde ju inte bli något problem för dig :) lycka till! :)

Tack till dig och alla som har svarat, underbart att bolla idér på ett lungt och trevligt sätt här på Buke för en gångs skull! ;):D:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka