F
froggy
jag tänkte bara skriva ner en tanke jag hade. såg idag på en "engelsk sadel", alltså en vanlig sadel som dom flesta använder och jag tänkte då på hur den egentligen är formad. jag tycker den borde ligga väldigt obekvämt på ryggen på hästen, eftersom den är formad så att den ej ska ligga på ryggraden. så då får hästen alltså all tyngd på vardera sida av ryggraden, vilket måste kännas obekvämt. visst kanske hästen får en viss tyngd på ryggraden, men den är ju inte jämt fördelad och trycker mer på på sidorna av den. och är det inte då därför så många hästar som rids med dessa sadlar får så ont i ryggen? jag vet många hästar som har ont i ryggen på pga sadeln.
jag hade ett varmblodssto på foder, och hon reds i dressyrsadel. hon trivdes inte alls med den och massören sa att sadeln inte var bra alls för henne och att den förvärrade hennes rygg. och just då hade jag ingen annan sadel så det vart att rida barbacka tills jag hittade en ny.
och då vart det en westernsadel, eftersom den fördelar tyngden, så att den ej bara trycker på vissa ställen.
men det här var bara nått som jag tänkte på, så får väl ni säga vad ni vill.. ni får gärna diskutera ...
jag hade ett varmblodssto på foder, och hon reds i dressyrsadel. hon trivdes inte alls med den och massören sa att sadeln inte var bra alls för henne och att den förvärrade hennes rygg. och just då hade jag ingen annan sadel så det vart att rida barbacka tills jag hittade en ny.
och då vart det en westernsadel, eftersom den fördelar tyngden, så att den ej bara trycker på vissa ställen.
men det här var bara nått som jag tänkte på, så får väl ni säga vad ni vill.. ni får gärna diskutera ...