en fundering!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare froggy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 489
F

froggy

jag tänkte bara skriva ner en tanke jag hade. såg idag på en "engelsk sadel", alltså en vanlig sadel som dom flesta använder och jag tänkte då på hur den egentligen är formad. jag tycker den borde ligga väldigt obekvämt på ryggen på hästen, eftersom den är formad så att den ej ska ligga på ryggraden. så då får hästen alltså all tyngd på vardera sida av ryggraden, vilket måste kännas obekvämt. visst kanske hästen får en viss tyngd på ryggraden, men den är ju inte jämt fördelad och trycker mer på på sidorna av den. och är det inte då därför så många hästar som rids med dessa sadlar får så ont i ryggen? jag vet många hästar som har ont i ryggen på pga sadeln.

jag hade ett varmblodssto på foder, och hon reds i dressyrsadel. hon trivdes inte alls med den och massören sa att sadeln inte var bra alls för henne och att den förvärrade hennes rygg. och just då hade jag ingen annan sadel så det vart att rida barbacka tills jag hittade en ny.
och då vart det en westernsadel, eftersom den fördelar tyngden, så att den ej bara trycker på vissa ställen.

men det här var bara nått som jag tänkte på, så får väl ni säga vad ni vill.. ni får gärna diskutera ... :D

Sv: en fundering!!

Tryck på ryggraden ger skador i ryggen. Tornutskotten (som skjuter upp från ryggkotorna) är det vi känner när vi drar längs ryggraden. De är känsliga och kan skadas.

Sadeln ska belasta hästens ryggmuskler, som ligger på ömse sidor av ryggraden. En jämn belastning längs den yta sadeln ligger. Inte med punkttryck fram och bak eller mittpå (i första fallet för rak bom, i andra fallet för svängd bom).

En westernsadel fördelar heller inte trycket på ryggraden, om den inte ligger vansinnigt illa (och då ska den inte användas).

Menar du att sadeln borde gå ner på sidorna och fördela tycket över revbenen?

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 217
Senast: NilHe
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 353
Senast: Tossa90
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈