En "grej" för att få stigbyglarna raka..

JessicaM

Trådstartare
Har sett någonstans (kommer självklart inte ihåg vart el vad de heter) att det finns en "grej" man köper så att man kan få western stigbyglarna "raka".

Alltså när vi sätter i foten i w stigbygeln o sitter upp så vänder vi inte bara stigbygeln så att foten blir längs med hästen utan att fendret måste också vrida sig. Det som kan vara lite gött när man köper en beg sadel så är fendrerna redan färdig "vridna" så att säga!

Jag o förklara!!

Men iaf jag har sett att det finns en grej man kan sätta på fendrerna och sedan stigbygeln i denna så att stigbygeln kan vända o vrida på sig utan att fendrerna behöver vridas!

Någon som förstår?

Vet ni Vart jag kan få tag på detta!

Sv: En "grej" för att få stigbyglarna raka..

Precis, fast jobbigt om det är långt och släpar i marken när man rider..

:)

Har hört att man kan blötlägga med kvastskaft, men hur länge behövs?

Bäst är att blotta upp läder ödentlig och sen in med skäfftet. Låt sto så tills läder är halv torr, oilja in läder och låt torka med skäfftet kvär.
Az

Skulle vilja ha just den här grejjen som säljs för att göra det hela enklare. Tror jag sett det i westernbitens reklamblad. Fasen att de inte har sina grejjer på nätet!!

Vill ha grejjen för mitt knä pallar snart inte, blir sådant tryck på knät när jag måste "vända" fendrarna

Skulle vilja ha just den här grejjen som säljs för att göra det hela enklare. Tror jag sett det i westernbitens reklamblad. Fasen att de inte har sina grejjer på nätet!!

örstå inte vad du mena för grejjen?
Det finns Gimmiks för Gunzels och City Slickers att köpa.
Az

Tänk dig att du tar av dina stigbyglar och där sätter du istället denna gejj istället för stigbygeln. Sedan PÅ denna grej sätter du stigbygeln och då sitter stigbygeln så som den sitter när du rider med foten i den. Förstår du hehe

Kul att folk vill spendera pengar på något som är helt onödigt.

Kör man med kvastskaftet så blir fendrarna formade väldigt fort. Och för att de inte skall tappa formen så har man skaftet i under den tid man inte rider, dvs alltid så fort sadeln hänger på sadelbocken.

Därför är alla mina sadlar är extremt bekväma för knän och fotleder oavsett om någon skulle hängt en månad.

//Waern

Kul att folk vill spendera pengar på något som är helt onödigt.

Kör man med kvastskaftet så blir fendrarna formade väldigt fort. Och för att de inte skall tappa formen så har man skaftet i under den tid man inte rider, dvs alltid så fort sadeln hänger på sadelbocken.

Därför är alla mina sadlar är extremt bekväma för knän och fotleder oavsett om någon skulle hängt en månad.

//Waern

Ibland kanske inte det räcker till att använda kvastskaft, har man problem med knän eller fotleder kan en sådan "onödig" liten grej göra milsvid skillnad för ens bekvämlighet i ridningen och om man kan rida ett helt pass utan att bli halvt krympling efteråt.

...jag maste bara...

kanner absolut inte igen nagot "tryck" mot knana... sa jag tankte fraga.. rakar du ha en bild dar vi kan se hur du sitter?

Jag har sjalv kassa knan, 30 minuter i en klassisk sadel o jag har ont i evigheter efterat.. gar fran pigg o gla 25 aring till en 90 arig karring som knappt kan ga.. :rofl: men oavsett vilken w-sadel jag rider i kanner jag aldrig av mina knan, sa jag funderar lite pa om det kanske har lite md att gora hur du sitter o hur korta/langa du har dina fendrar... :)

jag vet, du fragade efter tips pa det dar... men jag blev sa nyfiken! :)

Tänk dig att du tar av dina stigbyglar och där sätter du istället denna gejj istället för stigbygeln. Sedan PÅ denna grej sätter du stigbygeln och då sitter stigbygeln så som den sitter när du rider med foten i den. Förstår du hehe

Har du problem när du sitter upp (du pratar om att vrida fendrarna) eller när du rider?

Om det är när du sitter upp så finns det någon form av flexibel stigbygel som vrider sig. Eller så är det för att du sitter upp på engelsktvis: stående med ryggen mot hästens huvud och vridandes stigbygeln mot dig -testa western sättet istället (fendrarna är gjorda för detta) stå med ryggen mot hästens bak, stoppa i foten och svinga dig upp - inget kämpande med fendrarna.

Har du ont när du rider, så gäller nog som sagts innan att forma dem med kvastskaft eller kolla din sits/längden på lädret...

lite knepigt att förstå vad du menar :)

Jag förstår vad du menar! Tyvärr vet jag inte vad de kallas eller var de går att hitta så jag kan nog inte vara till någon större hjälp...

Men det jag tror du menar är en liten anordning som fungerar som en "länk" mellan fendern och stigbygeln. Denna extra länk gör att stigbygeln blir rättvänd trots att fendern är rak. Är jag på rätt spår?

Ganska finurlig grej. Men det bästa är nog om du satsar på kvastskaftet ändå, om du kan. Jag kan tänka mig att man får mycket sämre stöd av att rida med raka fendrar...

...jag maste bara...

kanner absolut inte igen nagot "tryck" mot knana... sa jag tankte fraga.. rakar du ha en bild dar vi kan se hur du sitter?

Jag har sjalv kassa knan, 30 minuter i en klassisk sadel o jag har ont i evigheter efterat.. gar fran pigg o gla 25 aring till en 90 arig karring som knappt kan ga.. :rofl: men oavsett vilken w-sadel jag rider i kanner jag aldrig av mina knan, sa jag funderar lite pa om det kanske har lite md att gora hur du sitter o hur korta/langa du har dina fendrar... :)

jag vet, du fragade efter tips pa det dar... men jag blev sa nyfiken! :)

Inge problem med hur jag sitter och knäna "stöter" inte till något utan det är som om det blir tung åt foten att vrida stigbyglarna o det känns inte förrens efter ett tag i knät.

jag förstår vad du menar! Tyvärr vet jag inte vad de kallas eller var de går att hitta så jag kan nog inte vara till någon större hjälp...

Men det jag tror du menar är en liten anordning som fungerar som en "länk" mellan fendern och stigbygeln. Denna extra länk gör att stigbygeln blir rättvänd trots att fendern är rak. Är jag på rätt spår?

Ganska finurlig grej. Men det bästa är nog om du satsar på kvastskaftet ändå, om du kan. Jag kan tänka mig att man får mycket sämre stöd av att rida med raka fendrar...

ja precis!! :d

men.. foten ska inte vrida fendrarna....

Antingen sitter du extremt mkt kvart i tre, eller sa ar inte dina fendrar tillrackligt formade (Det ar dar kvastskaftet kommer in! ;) )

gosh... jag vill inte veta hur ont jag hade haft i knana om inte mina fendrar varit tillrackligt twisted, forstar absolut da om du far ont!

Hur kommer det sig att du inte vill boja till fendrarna forresten? ..ja.. jag ar en nyfiken sjal.. :D

De står på berkrivningen att de går att snurra stigbygeln 360 grader eller låsa den i en speciell position. Så då kan du ju välja om du vill låsa den eller inte.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
810
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 754
Senast: ako
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: Cocos
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 845
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka