Bukefalos 28 år!

En helt fantastisk kväll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var en helt fantastisk kväll för min del. Det var nämligen både terminens och hela 2017 sista finsittning, på en mycket fin restaurang inne i stan. :love:
För engångskull hade jag faktiskt lyckats hitta en klänning jag kände mig vacker i, och komplimangerna haglade under hela kvällen. Har nog aldrig känt mig så fin i hela mitt liv - snacka om självförtroendeboost! :love:
Kvällen fortsatte i samma härliga anda. Det blev 3-rätters middag helt i min smak. Dessutom var servitörerna ytterst professionella och handlade mycket smidigt kring mina allergier, stort + 1 på det! Till middagen hörde ett härligt "program" med bl.a. utdelning av div. priser och utmärkelse. Några ur mitt närmaste gäng blev prisade - riktigt härligt, det var verkligen så välförtjänt! :up:
När middagen var slut var det dags för dans. Först traditionsenlig vals, därefter mer "modern" dito.
Oh well, dressyrryttare som jag är, borde jag ha någon form av taktkänsla i dans också. Det har jag inte. :grin:
Trodde jag (i all välmening!) skulle slippa att behöva krossa tår, men nepp - blev uppbjuden av en kille ur mitt närmaste gäng. :love: Var faktiskt helt fantastiskt att dansa vals med honom, även om jag var allt annat än bra på det.
Efter det så testade jag verkligen mina vingar på dansgolvet och dansade inte bara med "mitt gäng" utan med de flesta på festen. Det var faktiskt riktigt roligt och kändes överlag riktigt bra. Blev också något av ett "kramkalas" där jag under kvällens gång bl.a. kramade de flesta killarna på festen. Kramade också Honom några gånger, vilket såklart kändes lite extra bra. Snacka om varm, härlig känsla i kroppen efter det. :love: Kanske ska börja samla på kramar? :p
Nej, men överlag en helt fantastisk kväll där jag verkligen fick må riktigt bra under några timmar! Det här kommer jag att kunna leva på länge! :love:

Bland de mindre roliga sakerna hör bl.a. att jag blev både ditskjutsad och hemkörd - fast jag egentligen inte hade bett om skjuts. :meh: Men så länge som jag ändå fick gå på festen ska jag väl inte klaga allt för högljutt, jag kunde ju faktiskt ha blivit förbjuden från det, eller ännu värre fått några konsekvenser sedan jag åkte till faddergruppsreuinonen förrförra helgen utan mammas tillåtelse, och dessutom drog på F. Gasquen förra onsdagen utan riktig hel tillåtelse....
Därtill råkade "min chaufför" se när jag fick en hejdå kram, vilket kanske inte var "sådär väldigt populärt", och något jag fått höra om otaliga gånger idag...................:arghh:

Aja, huvudsaken att kvällen var helt magiskt fantastiskt. Det är de minnena som ska få leva kvar och brinna starkast! :heart
 

Men som jag skrev i mitt förra inlägg: pluggade hon på 70-talet hade hon sannolikt samma lån som jag som pluggade på 80-talet. Och de skrevs av när man fyller 50, om man har någon skuld kvar då.

Det är ju du själv som i de här trådarna pratar om din mammas studieskulder så tydligen tycker du att de hör till diskussionen.

Därför att det är en viktig anledning till varför jag inte själv vill hamna i samma fälla.
Men avskrivna vid 50? :eek: :eek: :eek: :confused: :confused: What?! Kan det stämma?! För hon har iaf skulder kvar vad jag vet/hon säger, men det var ju "många" år sedan hon var 50.
 
Därför att det är en viktig anledning till varför jag inte själv vill hamna i samma fälla.
Men avskrivna vid 50? :eek: :eek: :eek: :confused: :confused: What?! Kan det stämma?! För hon har iaf skulder kvar vad jag vet/hon säger, men det var ju "många" år sedan hon var 50.
Så var det på 80-talet, och jag tror att det var så även decenniet innan. Och även om de inte skrevs av så låter det inte troligt att man betalar i 40 år på en treårig utbildning.
 
Så var det på 80-talet, och jag tror att det var så även decenniet innan. Och även om de inte skrevs av så låter det inte troligt att man betalar i 40 år på en treårig utbildning.

Nej, nu när du säger det så låter det...konstigt. Milt uttryckt. O_o
Tror pappa betalade av sina CSN lån (dock bara lite, långt ifrån max, men 3 år för Civ.Ing - och ja, han läste 1 år snabbare) när han var drygt 40 år. Han var klar vid 22 års ålder, så han bör ha betalat de på ganska exakt 20 år. Men det låter däremot fullt rimligt, iaf för mig som inte är superinsatt. :up:
 
Nej, nu när du säger det så låter det...konstigt. Milt uttryckt. O_o
Tror pappa betalade av sina CSN lån (dock bara lite, långt ifrån max, men 3 år för Civ.Ing - och ja, han läste 1 år snabbare) när han var drygt 40 år. Han var klar vid 22 års ålder, så han bör ha betalat de på ganska exakt 20 år. Men det låter däremot fullt rimligt, iaf för mig som inte är superinsatt. :up:
Jag googlade lite nu, åtminstone 1978 gällde 50-årsgränsen. Avskrivning vid 65 infördes 1989.
 
Eller så är det ännu något som hon har lurat i dig för att hålla fast dig...

Man kan ju faktiskt undra! :eek:
Däremot - och det är jag 100% säker på - vet jag att hon inte hade betalat av alla sina lån när pappa hade betalat av alla sina vid typ 42 års ålder (och hon var 41). Men ja, det är ytterst märkligt att hon skulle ha några lån kvar ytterligare nästan 20 år efter det.... O_o
 
Man kan ju faktiskt undra! :eek:
Däremot - och det är jag 100% säker på - vet jag att hon inte hade betalat av alla sina lån när pappa hade betalat av alla sina vid typ 42 års ålder (och hon var 41). Men ja, det är ytterst märkligt att hon skulle ha några lån kvar ytterligare nästan 20 år efter det.... O_o
Troligen så betalade hon väldigt lite under föräldraledigheten?
 
Men att hon ska ha skuld kvar måste även du inse är orimligt?
Ja, att hon skulle ha skulder kvar nu låter ju helt orimligt! Att hon däremot hade haft till hon var kanske t.ex. 45, om pappa hade betalat av vid 42, skulle däremot inte känts orimligt.
Men som sagt, att nu, vid närmare 60, ha skulder kvar låter...Märkligt. O.o
 
Man kan ju faktiskt undra! :eek:
Däremot - och det är jag 100% säker på - vet jag att hon inte hade betalat av alla sina lån när pappa hade betalat av alla sina vid typ 42 års ålder (och hon var 41). Men ja, det är ytterst märkligt att hon skulle ha några lån kvar ytterligare nästan 20 år efter det.... O_o

Jag struntar fullkomligt i deras lån, men jag är nyfiken på din del i er situation. Du verkar ju onekligen gilla att få allt betalt, maten lagad, bli hämtad och lämnad mm.
Du klagar, men samtidigt så tar du ju emot allt.

Laga din egen mat. Ta dig runt själv. Säg ”tack, men jag är så gammal att jag vill klara detta själv, men jag säger till om jag behöver stöd”.

Ta reda på vad hästen kostar i drift.

Och att vara rädd för lån till utbildning är tragiskt, det ger så mycket på alla plan.

Och som exempel på lån; vi tog lån på 3 miljoner för 6 år sedan för att köpa bostad. Den är idag värderad till det dubbla. Det är den bästa affär jag någonsin kommer göra rent ekonomiskt.
Har man låg inkomst kan man ansöka om nedsatt belopp för återbetalning till CSN.
 
Jag struntar fullkomligt i deras lån, men jag är nyfiken på din del i er situation. Du verkar ju onekligen gilla att få allt betalt, maten lagad, bli hämtad och lämnad mm.
Du klagar, men samtidigt så tar du ju emot allt.

Laga din egen mat. Ta dig runt själv. Säg ”tack, men jag är så gammal att jag vill klara detta själv, men jag säger till om jag behöver stöd”.

Ta reda på vad hästen kostar i drift.

Och att vara rädd för lån till utbildning är tragiskt, det ger så mycket på alla plan.

Och som exempel på lån; vi tog lån på 3 miljoner för 6 år sedan för att köpa bostad. Den är idag värderad till det dubbla. Det är den bästa affär jag någonsin kommer göra rent ekonomiskt.
Har man låg inkomst kan man ansöka om nedsatt belopp för återbetalning till CSN.

Alltså typ vissa hemmasysslor skulle jag väl teoretiskt kunna ta på mig, absolut. Men om du läser tidigare i tråden blir jag ju tvångsskjutsad - jag ville ju t.ex. inte bli skjutsad till/från banketten, men det var villkoret för att jag skulle få gå.
 
Det går att försörja sig själv och häst även utan skulder. Det kräver planering och lägre krav på boende osv.
Tex kan du bo i en stuga i "kolonilottsformat" med utedass. Eller husvagn.
Jo det går absolut visst. Man måste inte ta CSN lån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 326
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 179
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: gammalek
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 717
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp