Bukefalos 28 år!

En höna mindre...

Fraggel_Tess

Trådstartare
Det är lika tråkigt varje gång det händer. Nu har gammelmor i hönsgården tagit sina sista andetag.

Någon som har koll på hur gamla höns brukar bli?
 
Sv: En höna mindre...

En jag känner har höns som blir 12 år gamla! En del till och med ett par äldre än så. Själv har jag inte hållt på höns så länge att mina hönor hunnit uppnå en sådan aktningsvärs ålder.
 
Sv: En höna mindre...

beror nog på ras, jag hade riktiga värphöns innan, de blev inte mer än, den äldsta, 5 år..... de andra mellan 3-5

Nu har jag en annan ras, tyska dvärghöns, och jag tror de kan blir ganska mycket äldre..

Värphöns eller broilers har blivit rätt illa avlade...
 
Sv: En höna mindre...

nyfiken fråga, hur brukar era dö? Våra bara gick och lade sig någonstans, i bland låg de i groteska ställningar.....
 
Sv: En höna mindre...

De vuxna som dött för mig har dött för min hand... :( Då har det handlat om bortgallring av dem med "dåligt humör", t.ex. en tupp som ville döda sina egna kycklingar.

Sen har höken också försett sig med en vuxen höna, men hittills har det bara hänt en enda gång. De vuxna brukar klara sig undan rovdjur väldigt bra, varken skabbräv eller hök har lyckats bättre annat än på ungfågel.

Men även om jag inte har haft höns i 12 år så TROR jag att 5 år inte är någon ålder alls på lantrashöns, som jag har. Däremot är 12 år gammalt, och heder åt ens hönshållning om de uppnår den åldern. :bow:
 
Sv: En höna mindre...

SusanneO skrev:
Men även om jag inte har haft höns i 12 år så TROR jag att 5 år inte är någon ålder alls på lantrashöns, som jag har. Däremot är 12 år gammalt, och heder åt ens hönshållning om de uppnår den åldern. :bow:

nä det är säkert sant, de höns jag hade som blev 5 var köpta från ett kläckeri, där man födde upp värphöns.. vi köpte dem av en bonde när de var 2, då var de enligt honom förbrukade, värpte inte lika produktivt osv...

Jag är själv sugen på att skaffa någon lantras, några rekommendationer? Har tyska dvärghöns idag..
 
Sv: En höna mindre...

Har holländsk vithätta. Den som lämnade in idag var ca 4 år och är mor till resterande höns!
 
Sv: En höna mindre...

En del av har vi tagit bort själva pga diverse orsaker. Folkilskna tuppar som attackerar ständigt hör inte hemma i mitt hönshus.
Annars när de dött av sig självt brukar de ligga och ja se döda ut.
 
Sv: En höna mindre...

ankans skrev:
Jag är själv sugen på att skaffa någon lantras, några rekommendationer? Har tyska dvärghöns idag..

Jag har Åsbohöns och är såklart partisk gentemot den lantrasen. :D Ruvar som dårar (åtminstone mina), medelstora där hönan är ca 1,0-1,5 kg och tuppen ca 1,5-2,0 kg, pigga, livliga och nyfikna. Blir lätt så tama att man får se sig för var man ställer ner fötterna i hönshuset, eftersom de av någon anledning alltid ska springa kring fötterna på en. Kommer en springandes till mötes när man är ute på gården i hopp om att få något gott och springer sedan efter en.

Men förutom att jag är partisk gentemot min ras så får du fråga dig själv vad du vill ha ut av hönsen. Vill du ha dem som ruvar bra så är även Hedemorahönan, Gotlandshönan och Kindahönan bra alteranativ. Vill du ha ägg så är Blommehönan och Ölandshönan (tror jag) sämre på att ruva och borde därför ge fler ägg. Blommehönan är den största lantrashönan. Så finns ett par dvärghöns också. Om du är intresserad av att delta i bevarandet av någon lantras så kan du ta med det också i beräkningarna i ditt val av ras, och kanske satsa på någon som är med hotad än vad t.ex. Åsbo, Hedemora och Blommehönan är, som trots allt finns några fler än de andra.

Gå gärna in på Svenska Lanthönsklubbens hemsida och titta på de lantraser som finns.

www.kackel.se

Glöm inte bort att titta på även ankorna och gässen, som också behöver fler bevarare!
 
Bra inlägg!

Ett tillägg. Man kan relativt lätt korta ruvningslusten hos enstaka hönor genom att ta bort äggen (om dom har sådana). Dom kan iofs torruva några dagar, men sätter sedan igång och värper igen.

Dom hönor som får ruva fram kycklingar, börjar värpa igen först sedan kycklingarna blivit 2-3 månader.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: En höna mindre...

He he, säg det till mina hönor... ;)

De lägger sig att ruva på ingenting och fortsätter sedan så gärna att ruva på ingenting. Har låtit hönorna ligga tomt ett par veckor bara för att sprida ut på kullarna lite. Viljan är oförändrad fast de inte har några ägg. Har även en bekant som omöjligt kunde låta sina hönor (dock en annan ras än vad jag har) ruva en sommar, och de låg pall från vår till höst på ingenting.
 
Sv: En höna mindre...

Grejen är att låta dom ligga på ägg några dagar och sedan ta bort dom. Äggen alltså.
Fungerar utmärkt med mina höns. Borde kunna gå med dina också- lantras ju! Teorin bakom :idea: är att djur börjar om fortplantningen, när dom tappar avkomman på ett tidigt stadium.

LIA
 
Sv: En höna mindre...

Håller med tanken bakom. En vild fågel ligger inte tomt om boet av någon anledning rensas. Om möjligt lägger hon en ny kull ägg.

MEN, än en gång - säg det till mina hönor! ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: Krummi
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 082
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp