En höstmånad i södra Europa!

I oktober också? Jag har allltid velat bo där en liten stund. Där, och Dovrefjället i Norge. En månad är nog lagom.
Jag kom dit i maj och åkte hem i slutet av augusti och både de första veckorna och de sista var TUFFA. Det är ganska grått och framförallt kallt som satan. Sommaren är fantastisk och säkert vintern också men kan tänka mig att resten: not so much.

Oktober skulle jag inte sätta min fot där.

Men vackert är det ju såklart!

Jag kom dit i maj och åkte hem i slutet av augusti och både de första veckorna och de sista var TUFFA. Det är ganska grått och framförallt kallt som satan. Sommaren är fantastisk och säkert vintern också men kan tänka mig att resten: not so much.

Oktober skulle jag inte sätta min fot där.

Men vackert är det ju såklart!

Åh! Vad gjorde du där? Rensade fisk? Målade akvareller och drack vlin?

DSC00555.webp

OT men vill visa @Hyacinth eftersom det är så vackert :) !

Spännande! Jag har alltid drömt om Havanna, men aldrig varit där.

Jag tänker att Cuba kanske är lite för spännande och intressant, och därmed ger lite mer av kulturchock för att jag ska kunna koncentrera mig?

Jag sökte ett jobb i Havanna för många år sedan, men jag fick aldrig ihop det med familjen så det blev inget med det.
Kuba är jättespännande, men på en månad så hinner man få till lite vardag i det hela, tänker jag?
Tycker att har man chansen så ska man passa på innan det blir allt för exploaterat.
Kan då verkligen rekommendera att ta kontakt med en lokal "guide" som kan hjälpa en med boende och liknande.

Annars så vill du hålla dig till Europa så kan jag rekommendera Montpellier i sydöstra Frankrike. God mat, små pittoreska byar runt omkring och Montpellier kändes "hippt". Sa jag god mat? Ligger i närheten av Camargue vilket är något av ett drömresemål för mig sedan jag var liten, med de vita hästarna. Tänker mig att det är billigare på hösten än vad det är under högsäsongen.

I oktober också? Jag har allltid velat bo där en liten stund. Där, och Dovrefjället i Norge. En månad är nog lagom.

Tycker du om grått och trist är oktober och november perfekt. Det är grått och färglöst, men samtidigt så ljust att man ser hur eländigt det är. När det är mørketid slipper man i alla fall se hur trist allting är. Min åsikt, som Nord-Norge älskare.

Anonymt Lofoten gråväder
14638958477_76d823e3eb_z.jpg

Jag menar också Taormina stad ;-). Men det finns en liten stad ovanför också. Ja uppenbarligen har vi olika erfarenheter. Antingen var det fler som tog bilen (turistbussen) till Taormina när vi var där, eller så upplever vi samma folkmängd olika ;-). Juli (som väl du var där?) är ju också en bra tid att semestra i Italien om man vill ha det lite lugnare före högsäsongen. Men i slutet av september brukar det ha lugnat ner sig, vilket dock inte stämde den dag vi var i Taormina. Trots nästan helt nedstängda badorter runt om.
Jag har varit i Italien året runt, jag har jobbat där i många år, är halvitalienare samt träffade min exmake, tillika barnens far där, så jag anser att jag har relativt god insyn på Italien och dess turism. Bodde i San Gimignano i flera år och återkommer ofta då vi har släkten kvar där.
Jag rekommenderade @Petruska Taormina för att jag tror att det kunde passa just hennes specifika önskemål även om jag kan föreslå andra orter för andra ändamål, utefter vad jag tror kan passa.

Och så blir man asbra konstnär och gifter sig med levnadsglad man från Brasilien! Startar museeum i Karlstad!
Jamen, det är ju när rymt från Lofoten och fått kontroll på sitt pillertrillande. Jag börjar bli för gammal för så långsiktiga planer, för att inte tala om.levnadsglada brasilianer.

Min högsta önskan är typ att jag skule vara så cool att jag skulle klara Lofoten. Utan att supa ner mig eller dränka mig eller bli galen. Men med tanke på att jag nästan bryter ihop på landet i norra Halland, tror jag att det får vara med Lofoten.

Jag håller med om att Lofoten blir bra på foto.

För att spinna vidare på mat och Italien, så är maten väldigt regionell. Varje region har sina specialiteter som är sjukt goda på plats men möjligtvis inget speciellt i grannregionen. Det kan således vara bra att läsa på lite innan vad man ska passa på att äta när man är i ett specifikt område. Pesto i Genova, pasta med köttfärssås i Bologna ("min" stad), cotoletta milanese, dvs schnitzel i Milano, gnocchi i Torino och auberginrätter på Sicilien för att nämna några få klassiker.

För att spinna vidare på mat och Italien, så är maten väldigt regionell. Varje region har sina specialiteter som är sjukt goda på plats men möjligtvis inget speciellt i grannregionen. Det kan således vara bra att läsa på lite innan vad man ska passa på att äta när man är i ett specifikt område. Pesto i Genova, pasta med köttfärssås i Bologna ("min" stad), cotoletta milanese, dvs schnitzel i Milano, gnocchi i Torino och auberginrätter på Sicilien för att nämna några få klassiker.
Sen blir man ju inte alltid nöjd ändå, mvh prallan som tyckte gnocchin smakade gammal pepparkaksdeg :cool::D

Jag är i högsta grad kompatibel med maten i Italien. En gång fick jag påvärmd fryst Finduspasta i Syracusa. I övrigt har jag varit allt från nöjd till euforisk i Italien. Både norra och södra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka