En höstmånad i södra Europa!

Petruska

Trådstartare
Jag funderar på att tillbringa en månad under hösten i södra Europa. Men hur gör man när man arrangerar en sådan resa?

Jag tänker mig en liten, ganska stillastående men trevlig ort, där jag kan hyra ett litet rum med kök, och så ska jag sitta där och skriva. Det är viktigt att det finns några små men bra restauranger i närheten, och det är viktigt att rummet/lägenheten har någon sorts kök och att det finns goda råvaror att köpa. Det är också viktigt att det är trevligt att gå mina dagliga promenader och så får det gärna finnas lite mer spejsiga utflykter som jag kan ägna helgerna åt. Det ska förstås vara lagom varmt, säg drygt 20 grader på dagarna eller så. Jag vill sitta på uteserveringar utan att frysa. De enda hobbies jag tänker mig att jag kommer att utöva är att promenera och att äta god mat och dricka lite vin då och då. Och kaffe. Jag kräver alltså inga särskilda resurser i övrigt.

Mina frågor är två:

1. Hur hyr man en bostad en månad i södra Europa? Genom vilka kanaler går man? Hur går det till, helt enkelt?
2. Var är det som trevligast att göra en sån här grej? Jag funderar på Madeira, Provence, någon grekisk ö, eller, ja?

lägenhet kan man ju hyra via hotellsajter, resebyråer eller air bnb t ex.
Det som jag skulle undvika är typiska turistorter eftersom de ofta avfolkas och får minskad service när de stora turistströmmarna försvinner i mitten av september (eller ännu tidigare). Det är t ex inte ovanligt att de som har hotell/arbetar på grekiska öar bor i Aten under vintern. Av samma anledning skulle jag undvika semesterlägenhetskomplex/områden även om de ligger i närheten av en större ort. Stor risk att kollektivtrafik och annan service försvinner tillsammans med grannarna om det inte är ett område med mycket "övervintrare", som finns i t ex Södra spanien.
Temperaturen hänger ju ihop med när du ska åka. I oktober - november så är nog Cypern och Malta mest vädersäkert. Har erfarenhet av Sicilien i oktober, och det kan vara väldigt varmt och skönt, men man får vara beredd på att vädret kan växla en hel del.

Airbnb kanske?

Jag skulle nog ha åkt till Côte d'Azur. God mat och fint landskap.
Tyvärr bor mina svärföräldrar i Colle sur Loup, så jag tror att jag får svårt att hävda min självständighet om jag är alltför nära dem. Annars tycker jag också att det området känns som ett givet alternativ!

Hur funkar Airbnb egentligen?

Jag funderar på att tillbringa en månad under hösten i södra Europa. Men hur gör man när man arrangerar en sådan resa?

Jag tänker mig en liten, ganska stillastående men trevlig ort, där jag kan hyra ett litet rum med kök, och så ska jag sitta där och skriva. Det är viktigt att det finns några små men bra restauranger i närheten, och det är viktigt att rummet/lägenheten har någon sorts kök och att det finns goda råvaror att köpa. Det är också viktigt att det är trevligt att gå mina dagliga promenader och så får det gärna finnas lite mer spejsiga utflykter som jag kan ägna helgerna åt. Det ska förstås vara lagom varmt, säg drygt 20 grader på dagarna eller så. Jag vill sitta på uteserveringar utan att frysa. De enda hobbies jag tänker mig att jag kommer att utöva är att promenera och att äta god mat och dricka lite vin då och då. Och kaffe. Jag kräver alltså inga särskilda resurser i övrigt.

Mina frågor är två:

1. Hur hyr man en bostad en månad i södra Europa? Genom vilka kanaler går man? Hur går det till, helt enkelt?
2. Var är det som trevligast att göra en sån här grej? Jag funderar på Madeira, Provence, någon grekisk ö, eller, ja?
Madeira är inte så dumt, har turism i pricip året runt och en begränsing i antal turistsängar vilket gör att den bofasta befolkningen dominerar. Men även där skulle jag bo inne i Funchal eftersom mindre orter och hotellområden går ner lite på hösten. På Madeira är det väldigt trevligt och lättsamt att vandra. Man kan välja miljö och svårighetsgrad beroende vad som passar en. Arrangeras också båtutflykter av olika slag. Finns ett väl utbyggt bussnät. Däremot så är det inte lika lätt att hitta god mat till bra pris som i t ex Italien.

Madeira är inte så dumt, har turism i pricip året runt och en begränsing i antal turistsängar vilket gör att den bofasta befolkningen dominerar. Men även där skulle jag bo inne i Funchal eftersom mindre orter och hotellområden går ner lite på hösten. På Madeira är det väldigt trevligt och lättsamt att vandra. Man kan välja miljö och svårighetsgrad beroende vad som passar en. Arrangeras också båtutflykter av olika slag. Däremot så är det inte lika lätt att hitta god mat till bra pris som i t ex Italien.
Madeira känns som en stark kandidat. När jag tänker ett litet och stillastående ställe, så betyder det att typ Rom och Paris går bort. Jag har funderat på Palermo. Men det är bra med ett lite småtråkigt ställe, eftersom planen är att skriva.

Men maten? I Portugal är maten inte alls bäst i världen, och Madeira är ju Portugal men en ö? Har de inte god fisk etc?

Sen är det en fördel med något ställe i Frankrike att jag kan småprata lite med folk på franska. Det kan jag i någon mån även på spanska (och jag förstår rätt mycket spanska), men italienska och portugisiska är det mycket klent bevänt med i mitt fall. För att inte tala om grekiska!

Det blir kanske lite väl ensamt om jag inte kan småprata alls, när jag är ensam en månad.

Madeira känns som en stark kandidat. När jag tänker ett litet och stillastående ställe, så betyder det att typ Rom och Paris går bort. Jag har funderat på Palermo. Men det är bra med ett lite småtråkigt ställe, eftersom planen är att skriva.

Men maten? I Portugal är maten inte alls bäst i världen, och Madeira är ju Portugal men en ö? Har de inte god fisk etc?
Tyvärr, trodde det med. Gick bet varje gång, de äter mycket en djuphavsfisk som det tycks vara omöjligt att få till bra. Andra jag känner som har varit där har gjort samma erfarenhet. Jag tyckte att många av restauranterna var väldigt turistinriktade. men fanns också väldigt bra mat om man visste var, men då var prislappen inte sådan att man skulle vilja äta där varje dag. Men jag känner också sådana som tycker att maten är bra, så det kan vara jag som är kräsen (eller bortskämd med italiensk mat).

Tyvärr, trodde det med. Gick bet varje gång, de äter mycket en djuphavsfisk som det tycks vara omöjligt att få till bra. Andra jag känner som har varit där har gjort samma erfarenhet. Jag tyckte att många av restauranterna var väldigt turistinriktade. men fanns också väldigt bra mat om man visste var, men då var prislappen inte sådan att man skulle vilja äta där varje dag. Men jag känner också sådana som tycker att maten är bra, så det kan vara jag som är kräsen (eller bortskämd med italiensk mat).
Jag är också klart bortskämd. Jag kallar det helst inte kräsen, men finsmakare, det är jag det. :p Jag har hört av andra att maten inte är så rolig på Madeira.

Ska du till Frankrike så måste du nog åka i början av hösten om det ska vara så varmt att du kan sitta ute på kvällarna.

Mina föräldrar har hyrt lägenhet i Fuseta (utanför Faro) - vilket verkar vara ett trevligt ställe. De stannar inte en månad, men har valt resmål ungefär efter samma kriterier, så det skulle kanske kunna vara värt att kolla in iaf. Det ligger ju också såpass nära spanska gränsen att det går att ta sig dit på utflykter :)

Det duger om jag kan sitta ute vid lunch och eftermiddagskaffet.
Då ökar ju alternativen snabbt. Sedan är det väl bara att fundera på hur många dagar med regn som du står ut med. Det kan bli ganska grönt och fräscht av regn efter sommarens torka, så det är inte bara negativt. Men kan ju vara bra att ha lite koll på vad du kan förvänta dig. YR.no har en funktion där man se hur många dagar med nederbörd det är i genomsnitt på en ort under en månad.

Mina föräldrar har hyrt lägenhet i Fuseta (utanför Faro) - vilket verkar vara ett trevligt ställe. De stannar inte en månad, men har valt resmål ungefär efter samma kriterier, så det skulle kanske kunna vara värt att kolla in iaf. Det ligger ju också såpass nära spanska gränsen att det går att ta sig dit på utflykter :)
Alltså, Portugal fast inte Maderia och inte Lissabon! Där sa du nåt! Då återstår bara problemet med den kokta potatisen i Portugal. Har dina föräldrar sagt något om den?

Svenskt forskningsinstitut? Anpassade arbetsplatser och kreativ miljö.

Hälsar Myrten från Svenska institutet i Rom
Jag har funderat på exakt den plats där du nu befinner dig, inspirerad av en kollega som du nog känner. Men det jag ska göra gynnas inte av att jag är i Rom och har öht inget att göra med Rom eller Italien. Det har heller ingen annan geografisk anknytning som kan motivera sådan vistelse. Och då går det väl inte?

En kollega till mig bodde i Sevilla ett år. Enligt henne var det alldeles för varmt mitt i sommaren, men resten av året verkar det ha varit lagom skönt.

Jag har funderat på exakt den plats där du nu befinner dig, inspirerad av en kollega som du nog känner. Men det jag ska göra gynnas inte av att jag är i Rom och har öht inget att göra med Rom eller Italien. Det har heller ingen annan geografisk anknytning som kan motivera sådan vistelse. Och då går det väl inte?
Jodå, det går. Det brukar finnas plats för oss vanliga, dödliga:D forskare. Jag är en sån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka