Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men alltså, är det någon som kan förklara varför det är "äckligt" att använda toapapper för att torka upp något i t.ex. köket?! Jag menar, förutsatt att det är oanvänt är det väl lika fräscht som vilket rent hushållspapper som helst? Eller?![]()
Mina nära & kära driver ganska ofta med mig och kallar mig överkänslig då jag ibland tycker en del saker är äckliga/osmakliga medan de tycker det är helt normalt. Nu tänkte jag höra mig lite för och se hur det står till hos andra människor och om jag verkligen är så känslig som en del vill påstå...
Några exempel på saker som jag finner äckliga:
- Att fila naglarna i till exempel soffan, sängen eller vid datorn. (i mina ögon är det äckligt med en massa döda hudceller som faller ner, det blir smutsigt och detta bör skötas utomhus eller över en vask/toa där man kan spola bort det)
- Att ligga en längre stund i solstolen utan att ha en handduk emellan kropp och stol. (svettig blir man ju - speciellt om man sitter så tätt intill ett syntetiskt material som solstolar oftast som alltid är gjorda av)
- Att torka upp yoghurt, mjölk, kaffe eller andra direkta matrester med disktrasan. (här tar jag i första hand hushållspapper för att bli av med det "kladdiga"; disktrasan använder jag sedan på relativt rena ytor för att finputsa liksom)
- Att ta tandtråd på annat ställe än i badrummet. (det skvätter ju ut matrester)
- Att sitta till bords med andra människor och äta utan tröja/annat relevant klädesplagg. (det här tycker jag illa om mest för att jag finner det osmakligt att stirra in i någon annans bröstkorg el. dyl medan jag äter)
- Att gå omkring svettig efter ett träningspass längre än nödvändigt. (jag fattar ju att man måste varva ner och sluta svettas, men sen...)
- Att använda en ren diskborste till att borsta bort grovsmuts - t.ex. stekflott eller liknande. (diskborsten blir ju alldeles brun och äcklig! jag vill helst ha en för grovrengörning och en för själva diskandet...)
Sedan tycker jag illa om när någon annan oinbjuden kryper ner i min säng bland mina lakan eller går omkring barfota inomhus också, men det har jag insett att de flesta andra människor inte har något problem med...
Så, Buke - do judge! Är jag överkänslig, eller finns det någon som tycker likadant? Vad av ovanstående hade ni varit okej med - och finns det något annat ni tycker är äckligt som jag inte tagit med? Det är helt okej att driva med mig och reta mig för min känslighet - jag är som sagt ganska härdad redan![]()
Få saker tycker jag är så oförskämda som just det. Jag blir snorirriterad när folk automatiskt granskar det man dukar fram men brukar tänka att de själva kanske alltid diskar dåligt hemma och därför är vana vid att behöva dubbelkolla allt.Kan inte äta hos någon utan att inspektera både tallrik, bestick och glas först.. Ohyfsat kan man tycka men det är ett tvång, speciellt hos de som inte har diskmaskin.
Ja, jag såg att du skrev detHåller ju själv med om att det är ohyfsat men det är just ett tvång och jag jobbar med bl.a. tvång av olika slag i terapi. Nu äter/fikar jag i princip aldrig hos någon som jag inte står nära 'som tur är' pga olika psykiska faktorer.
Ja, jag såg att du skrev det. Det var mer menat som en kommentar i största allmänhet bara!
Ja, då tycker jag att man nog faktiskt får avstå den impulsen.OkejJa, gör man så "bara för att" av en ren reflex så är det ju jäkligt illa.