En jätte föll från skyarna

sjoberga

Trådstartare
Då är en av resebranschens största konkurser ett faktum. Thomas Cook lämnar in handduken utan att ha någon handduk kvar.

I fallet drar de med sig ”svenska” Ving som omedelbart upphör med sina flyg och resor.

Är det ett tecken i tiden att flygcharter inte är lika hett? Eller bara ett misskött företag? Eller har de rätt i att skylla på Brexit-farsen?

23C70298-0FE0-45BF-B068-8A67E621B878.jpeg


De saknade ”bara” runt 11 miljarder i plånboken.
 
Jag tror att osäkerheten kring Brexit ger fler problem för företag än vad man tänker på vanligtvis. Där jag jobbar får vi göra en del extrajobb nu eftersom vi inte vet vad som kommer gälla efter Brexit. Kanske gör vi jobbet i onödan och kanske är det absolut nödvändigt. Ingen vet.
 
Då är en av resebranschens största konkurser ett faktum. Thomas Cook lämnar in handduken utan att ha någon handduk kvar.

I fallet drar de med sig ”svenska” Ving som omedelbart upphör med sina flyg och resor.

Är det ett tecken i tiden att flygcharter inte är lika hett? Eller bara ett misskött företag? Eller har de rätt i att skylla på Brexit-farsen?

Visa bifogad fil 37053

De saknade ”bara” runt 11 miljarder i plånboken.
Jag tror att det är många faktorer som spelar in, det kan nog vara en kombination av brexit, misskött företag och minskat kundunderlag. Att inte hänga med i den förändrade trenden kan nog vara en problem också. Folk reser nog inte mindre idag, men på ett annat sätt. De företag som får fram tågcharter snabbt och smidigt kommer nog att bli starka aktörer framöver.
 
Jag tror att det handlar om att resebranschen (också) domineras av ett par få giganter som tjänar pengar på att ha en enorm omsättning med små marginaler. Sådana system blir sårbara - jmf med t.ex. hemelektronik firmorna
Det här. Större andelen av flygbolagen går back/har det svårt, det är en svår bransch och svårt om man nu är helt privat eftersom man konkurrerar med verksamheter som har olika grader av statliga subventioner bakom sig.
 
Folk använder inte resebyråer längre utan bokar själva online! Jag minns inte när jag senast besökte en resebyrå men det var några decennier sedan...,! Tomas Cook är ju väl en resebyrå/charterarrangör? Med egna flygplan men ändå.
Jag reser typ aldrig så jag är nyfiken, en allmän fråga - charterresor, är de alltså inte så vanliga längre?
 
Folk använder inte resebyråer längre utan bokar själva online! Jag minns inte när jag senast besökte en resebyrå men det var några decennier sedan...,! Tomas Cook är ju väl en resebyrå/charterarrangör? Med egna flygplan men ändå.
Det är nog lite blandat hur man gör - och pendeln har nog svängt lite. Jag tror fler svenskar använder byrå eller flyger charter nu än för några år sedan (även om jag också bedömer att de flesta fixar själva via en portal snarare än via en traditionell byrå). Men jag tror att marknaderna går lite i otakt, vilket gör det svårt som ett företag som Thomas Cook.

Charterresorna kan bli väldigt billiga tack vare att de kör egna flygplan och hyr hela hotell. Och har små marginaler. För att åka lika billigt som charter får man ofta mellanlanda många gånger. Många barnfamiljer tycks också gilla en one stop-shop.

Jag har också hört av folk att byrå blivit vanligare när det gäller riktigt dyra resor. Här betalar man någon för att fixa allt och leta biljetter etc.
 
Jag tänker ibland att det bästa med hela internet är att jag slipper ha kontakt med resebyråer!

Jag bokar mina biljetter och ibland mina hotell/motsvarande själv, och så är det bra med det. Det var en sådan befrielse när det blev möjligt!
 
Lustigt nog så finns det en fysisk resebyrå i mitt närmsta köpcentrum och jag har undrat ibland hur de går runt med den butiken.
I vårt också - men den tillhör en av kedjorna (Airtours).

Så det är väl det vanliga mönstret i moderna marknader. De som är störst i segmentet klarar sig, liksom den som hittar en egen liten niche, mellanskiktet försvinner
 
I vårt också - men den tillhör en av kedjorna (Airtours).

Så det är väl det vanliga mönstret i moderna marknader. De som är störst i segmentet klarar sig, liksom den som hittar en egen liten niche, mellanskiktet försvinner
Ja alltså den jag tänkte på tillhör också en kedja. Jag tänkte inte ens på att det finns(fanns?) privata mindre såna.
 
Jag reser typ aldrig så jag är nyfiken, en allmän fråga - charterresor, är de alltså inte så vanliga längre?

Nej tror främst det är barnfamiljer som åker charter. Kan tänka mig att det känns tryggt och smidigt med småbarn/stor familj. Jag känner ingen annan som åker charter.
Som @Petruska skriver plockar de flesta ihop sin resa själv på nätet och behöver inte tjänsten med färdiga paket som resebolagen erbjuder.
 
Nej tror främst det är barnfamiljer som åker charter. Kan tänka mig att det känns tryggt och smidigt med småbarn/stor familj. Jag känner ingen annan som åker charter.
Som @Petruska skriver plockar de flesta ihop sin resa själv på nätet och behöver inte tjänsten med färdiga paket som resebolagen erbjuder.
Men har du hittat statistik som bekräftar det? Jag gjorde ett halvhjärtat försök men hittade inget.

Min erfarenhet från en stor Greklandsgrupp är att det är helt olika typer av resenärer som åker charter vs på egen hand. Charterkramarna där är många och de är inte bara barnfamiljer.
 
Men har du hittat statistik som bekräftar det? Jag gjorde ett halvhjärtat försök men hittade inget.

Min erfarenhet från en stor Greklandsgrupp är att det är helt olika typer av resenärer som åker charter vs på egen hand. Charterkramarna där är många och de är inte bara barnfamiljer.
Vad säger du, har antalet som åker charter minskat?
 
Men har du hittat statistik som bekräftar det? Jag gjorde ett halvhjärtat försök men hittade inget.

Min erfarenhet från en stor Greklandsgrupp är att det är helt olika typer av resenärer som åker charter vs på egen hand. Charterkramarna där är många och de är inte bara barnfamiljer.

Jag skrev alltså ”jag tror”...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp