En jätte föll från skyarna

Senast jag flög (2002), inrikes iofs, så bokade jag via telefon direkt hos flygbolaget och hämtade sen biljetten på en resebyrå som jag råkade hitta i närheten av där jag bodde.

Jag har nog inte ens reflekterar över att man kan boka hos flygbolagen. De gånger som jag flyger privat så går jag in på en jämförelsesajt, söker resa och bokar sedan via den resebyrå som erbjuder det mest passande alternativet.

Charter har jag bokat en gång, det var tågcharter med Fritidsresor (fast det heter väl Tui nu?). Det var dock väldigt lite charter över det utan mer paketresa tågbiljetter och hotell.
 
Jag har nog inte ens reflekterar över att man kan boka hos flygbolagen. De gånger som jag flyger privat så går jag in på en jämförelsesajt, söker resa och bokar sedan via den resebyrå som erbjuder det mest passande alternativet.

Charter har jag bokat en gång, det var tågcharter med Fritidsresor (fast det heter väl Tui nu?). Det var dock väldigt lite charter över det utan mer paketresa tågbiljetter och hotell.
Fast det är det jag också lägger in i charterbegreppet; resa och hotell i ett paket. Nåt mer behöver det ju inte innebära. Vi har aldrig varit med på en massa program eller vad man nu kan tänka sig.
 
Fast det är det jag också lägger in i charterbegreppet; resa och hotell i ett paket. Nåt mer behöver det ju inte innebära. Vi har aldrig varit med på en massa program eller vad man nu kan tänka sig.
Det där tycker jag mig höra väldigt ofta. "vi har aldrig varit med på en massa program eller arrangerade utflykter". Det låter som det är något skamfyllt i att delta i det. Nu är min erfarenhet av charterturism mest från 'andra sidan' då jag jobbade som instruktör en sommar vid ett dykcenter i Eilat för många många år sedan, men jag tycker nog att de arrangerade utflykterna var ett lysande sätt att dels få turister att dels betala för säkra och kvalitativt bra arrangemang, dels att med dagens värderingar och miljötänk - bättre att en grupp människor reser tillsammans i organiserade transporter än att fyrtio olika sällskap hyr varsin moppe eller bil och avgasar runt som självständiga upptäckare och ibland hamnar i trubbel i ovan miljö.
 
men jag tycker nog att de arrangerade utflykterna var ett lysande sätt att dels få turister att dels betala för säkra och kvalitativt bra arrangemang, dels att med dagens värderingar och miljötänk - bättre att en grupp människor reser tillsammans i organiserade transporter än att fyrtio olika sällskap hyr varsin moppe eller bil och avgasar runt som självständiga upptäckare och ibland hamnar i trubbel i ovan miljö.
Jag håller helt med. Och har man inte tid eller ork att plugga in sig på resmålet är det ett mycket bra sätt att få reda på vad som är sevärt och vad som inte är så viktigt. De flesta av oss har ju ändå en begränsad tid vi är på resmålet. TUI hade tex aldrig dragit ut en busslast till någonting som inte var av allmänintresse roligt att besöka. Dessutom är det ju så att man till 99% får mer ut av ett resmål om man har någon typ av guide som berättar och visar.
 
Jag har åkt charter och gjort utflykter, det har varit superbra ibland och delar som man hade önskat att man slapp. :) Men överlag så har utflykterna gett mycket, visst jag hade kunnat ta reda på det själv, men det är semester.
Nu vill barnen hellre göra andra resor så då har charter gått bort. När barnen uttrycker att de vill vandra i fjällen och cykla mtb så är det bara att hänga på. ;) Sen ligger en fotbollsresa till Liverpool på önskelistan så det blir nog nästa år. Där finns det också charterresor som fixar allt och bolag som har hittat sin nisch.
 
Det där tycker jag mig höra väldigt ofta. "vi har aldrig varit med på en massa program eller arrangerade utflykter". Det låter som det är något skamfyllt i att delta i det. Nu är min erfarenhet av charterturism mest från 'andra sidan' då jag jobbade som instruktör en sommar vid ett dykcenter i Eilat för många många år sedan, men jag tycker nog att de arrangerade utflykterna var ett lysande sätt att dels få turister att dels betala för säkra och kvalitativt bra arrangemang, dels att med dagens värderingar och miljötänk - bättre att en grupp människor reser tillsammans i organiserade transporter än att fyrtio olika sällskap hyr varsin moppe eller bil och avgasar runt som självständiga upptäckare och ibland hamnar i trubbel i ovan miljö.

Det enda gangen jag akt charter var det, for mycket lange sedan, till Eilat. :p En mycket trevlig resa till ett mycket trevligt resmal. Aven da, pa -80 talet. :)

Vi har inte charter pa den har kontinenten som man har i Europa och jag saknar det inte. Jag forstar varfor det ar bekvamt att aka charter, men det ar inte mycket mer invecklat att bestalla varje grej for sig. (visst kan man bestamma hotel via charter ocksa?)
 
Det enda gangen jag akt charter var det, for mycket lange sedan, till Eilat. :p En mycket trevlig resa till ett mycket trevligt resmal. Aven da, pa -80 talet. :)

Vi har inte charter pa den har kontinenten som man har i Europa och jag saknar det inte. Jag forstar varfor det ar bekvamt att aka charter, men det ar inte mycket mer invecklat att bestalla varje grej for sig. (visst kan man bestamma hotel via charter ocksa?)

Grejen är att det är ett paket och att lagstiftningen vid paketboknlng här ger ett starkt konsumentskydd. Skulle någon del av paketet strula, får du tillbaka pengarna för alla delar. En motpart som tar ansvar för hela arrangemanget inklusive garanti mot just konkurser.
 
Det enda gangen jag akt charter var det, for mycket lange sedan, till Eilat. :p En mycket trevlig resa till ett mycket trevligt resmal. Aven da, pa -80 talet. :)

Vi har inte charter pa den har kontinenten som man har i Europa och jag saknar det inte. Jag forstar varfor det ar bekvamt att aka charter, men det ar inte mycket mer invecklat att bestalla varje grej for sig. (visst kan man bestamma hotel via charter ocksa?)

Jag har åkt en del på charter. Främst när jag var barn eller när jag var småbarnsförälder. Det är ett väldigt enkelt sätt att resa. Man köper hela paketet av samma företag, vilket gör att ens skydd vid strul blir väldigt starkt. Sen tar de hand om en hela resan från början till slut. Från flyget dit, transfer till hotellet, på hotellet, transfer till flygplatsen och flyget hem. Man kan också lätt välja ett hotell som passar en bra. Är man en småbarnsfamilj kan man väldigt enkelt välja ett hotell som är speciellt anpassat för just småbarnsfamiljer. Värdet av en bra barnklubb är väldigt stort!! Mitt barn älskade barnklubben och Lollo och Bernie! Och vi föräldrar uppskattade att få barnvakt en timme några gånger i veckan när barnet var på aktivitet med barnklubben. Allt på hotellet var perfekt anpassat så att vi föräldrar kunde få slappna av samtidigt som barnet hade roligt. På buffén på kvällen fanns en barnbuffé i barnhöjd så de kunde ta sin mat själva och känna dig stora. Jag såg inte ett enda gnälligt och skrikande störigt barn på hela veckan trots att hela hotellet var fullt med småbarn!

Hade man bokat det på egen hand hade man inte fått barnklubben. Man hade inte haft hela resan försäkrad i ett paket utan var för sig.

Men åker jag på storstadssemester så bokar jag det inte via charterbolagen. Men en veckas sol och bad, definitivt!
 
Senast ändrad:
Nu frågade du efter statistik, men bara för skojs skull sökte jag på "chartresandet har ökat" och sen på "charterresandet har minskat" och jag fick upp ungefär lika mycket av båda vinklarna.

Vad som däremot torde vara en sanning. är väl att resandet i genomsnitt har ökat lavinartat de senaste 20-30 åren oavsett det handlar om charter eller inte.
Ja, det var så långt jag också kom. Men charterns andel av det totala semesterresandet verkar svårare att få grepp om.
 
Jag har nog inte ens reflekterar över att man kan boka hos flygbolagen. De gånger som jag flyger privat så går jag in på en jämförelsesajt, söker resa och bokar sedan via den resebyrå som erbjuder det mest passande alternativet.

När du hittat en biljett den vägen så KAN det löna sig att kolla direkt på flygbolagets sajt.. ibland, men inte alltid, är den billigare där.
 
Jag tänkte på den där greklandsgruppen, men du kanske inte har varit med där tillräckligt länge för att märka någon skillnad?
Jag har varit med från start, men det går inte att dra några slutsatser från en fb-grupp dessvärre. Just nu tycker jag att där är mycket charterfolk men det behöver ju inte bero på att chartern ökat, utan att fler som åker charter gått med i gruppen.
 
Nu frågar du inte mig, men jag utgår helt och enbart från mig själv. Jag har ingen aning om vad som är vanligast.
Ja? Det jag frågade om var bara om @tornblomma hittat nåt som visar att många bokar resan själv i stället för att åka charter, jag hade själv letat efter det. Jag bokar också själv men det säger ju inget om helheten.
 
Det fina med charter är att de resebolagen som erbjuder paketresor har ett krav att plocka hem resenärer vid eventuella problem, tex konkurs. Det har inte "vanliga" flygbolag. Så köper man en charterresa omfattas man av skydd som de som bygger ihop sin egen resa inte har.
Ja, ironin i detta är ju att charter känns så tryggt, när man bokar med de stora jättarna. Vi har haft lite otur ibland när vi rest, med problem med hotell, orkan som drar in osv och haft stor hjälp av ett stort bolag i ryggen när vi käbblat med hotellen. Utan TUI eller Ving i ryggen hade lösningarna definitivt inte blivit lika bra. Dessutom har vi ofta fått ganska rejält med kompensation i efterhand, genom t.ex. presentkort. Hade vi själva behövt kontakta hotellen och enbart haft dem som motpol så hade vi stått helt utan lösningar (den vägen prövas ju liksom först, innan charterbolaget kontaktas).
 
Ja? Det jag frågade om var bara om @tornblomma hittat nåt som visar att många bokar resan själv i stället för att åka charter, jag hade själv letat efter det. Jag bokar också själv men det säger ju inget om helheten.
Precis. Jag ville bara undvika att jag lät som att jag generaliserade från mig själv.

Resandet har väl ökat så mycket sen tex 1980 att det finns gott om utrymme för charterresorna att ha vuxit i antal och samtidigt kanske ha minskat sin andel av resandet.

Men vad vet jag.
 
Ja, ironin i detta är ju att charter känns så tryggt, när man bokar med de stora jättarna. Vi har haft lite otur ibland när vi rest, med problem med hotell, orkan som drar in osv och haft stor hjälp av ett stort bolag i ryggen när vi käbblat med hotellen. Utan TUI eller Ving i ryggen hade lösningarna definitivt inte blivit lika bra. Dessutom har vi ofta fått ganska rejält med kompensation i efterhand, genom t.ex. presentkort. Hade vi själva behövt kontakta hotellen och enbart haft dem som motpol så hade vi stått helt utan lösningar (den vägen prövas ju liksom först, innan charterbolaget kontaktas).
Fast jag har på sista åren råkat ut för att en hotellbokning inte funkat, vid ett par tre tillfällen. När jag har bokat själv, dessutom ofta asbilligt och sunkigt. Så sunkigt att lite administrativa missar är att vänta.

Oavsett tid på dygnet brukar det ändå ordnas fram en taxi och ett annat hotell, utan att kostnaden påverkas nämnvärt.

Men jag fattar så klart fördelen med att boka hos vettiga bolag. Varför jag själv inte gär det, vet jag egentligen inte.
 
Precis. Jag ville bara undvika att jag lät som att jag generaliserade från mig själv.

Resandet har väl ökat så mycket sen tex 1980 att det finns gott om utrymme för charterresorna att ha vuxit i antal och samtidigt kanske ha minskat sin andel av resandet.

Men vad vet jag.
Jag kom inte ens ihåg ditt inlägg när jag läste ditt svar till mig i dag ... när jag pausade tråden i går var det för att gå ner till färjan och möta en kompis som var på ingång. Han hade flugit ner i söndags med Thomas Cook, en seat only så att han inte omfattas av resegarantin.

Lagom till vi kom hem efter en lång middag kom beskedet att Ving flyger som vanligt igen fr o m i dag. Så han blev rätt nöjd. Men han hade inte varit särskilt orolig heller, hem kommer man alltid, det kan bara bli lite dyrt.
 
Fast jag har på sista åren råkat ut för att en hotellbokning inte funkat, vid ett par tre tillfällen. När jag har bokat själv, dessutom ofta asbilligt och sunkigt. Så sunkigt att lite administrativa missar är att vänta.

Oavsett tid på dygnet brukar det ändå ordnas fram en taxi och ett annat hotell, utan att kostnaden påverkas nämnvärt.

Men jag fattar så klart fördelen med att boka hos vettiga bolag. Varför jag själv inte gär det, vet jag egentligen inte.
Våra bokningar har funkat, administrativt, det har snarare handlat om att det i något fall var ett så mögligt rum att vi inte vågade låta ungen sova där, AC som inte alls funkade eller som läckte så mycket vatten att vi gick och vadade i äckligt brunt vatten, toalett som läckte toavatten på golvet osv - trots betalning för skaplig i vart fall ****-standard. Hotellen krånglade, tog tusen år på sig att åtgärda, resedagar som gick åt för att passa en vaktmästare som kanske eller kanske inte kommer och kanske eller kanske inte faktiskt gör något när hen kommer osv. När vi pratade med hotellet så hände nada - när bolaget pratade med dem tog det en kvart så var vi uppgraderade till bättre rum, alla kläder som börjat lukta illa ivägfraktade till tvätt och vi fick x antal tusen som kompensation efter hemresan. Mer bekvämlighetsgrejer liksom.

Senast nu råkade två stora, feta stormar krocka utanför den ö vi bodde på = orkanvindar. Hotellrummet fick evakueras, våra saker flöt runt i rummet som stod under vatten osv och hotellet hade ingen koll på hur lösa problemet. Med nästan en vecka kvar av vistelsen var vi måttligt roade över att inte alls få vad vi betalat för, övriga hotell på ön löste situationen men inte vårt, där de mest stod handfallna och tittade på förödelsen. Återigen steppade bolaget in, skötte kontakterna med hotellet så att vi fick ett rum som i vart fall liknade det vi betalat för, löste dagpass på närliggande hotell för att kunna använda deras områden eftersom vårt var en sanitär olägenhet och skickade också över ett fett presentkort efteråt. SÅ skönt.

Nu hör det väl för vår del också till saken att de resor vi lägger mycket pengar på är de som passar bra för charterlösningar med direktflyg, hotellbokningar där det för oss är viktigt med bra hotellmiljö med strandläge, stora pooler osv och som då betalas extra för eftersom merparten av semestern spenderas på ett eller max två hotell under en längre tid.

Bilsemestrar eller storstadssemestrar är liksom inte lika noga. Ska man bara bo ett par nätter så överlever man ju utan kompensation om poolerna är avstängda, även om det är surt att ha betalat extra för högre standard som sedan uteblir.

Sedan är jag en jobbig kund också, om jag väljer att betala för premium så ska jag banne mig få det också, då är det skönt att ha lite köparkraft i ryggen (särskilt som vi ofta reser i länder där våra begränsade språkkunskaper gör att vi direkt hamnar i ett svårt läge pga svårt göra oss förstådda ordentligt).
 
Jag kom inte ens ihåg ditt inlägg när jag läste ditt svar till mig i dag ... när jag pausade tråden i går var det för att gå ner till färjan och möta en kompis som var på ingång. Han hade flugit ner i söndags med Thomas Cook, en seat only så att han inte omfattas av resegarantin.

Lagom till vi kom hem efter en lång middag kom beskedet att Ving flyger som vanligt igen fr o m i dag. Så han blev rätt nöjd. Men han hade inte varit särskilt orolig heller, hem kommer man alltid, det kan bara bli lite dyrt.
Eftersom jag står i begrepp att åka till Italien (inte med Ving) har jag lekt med tanken på att jag skulle stranda där. Det blir snabbt dyrt, men i övrigt så bor ju folk i Italien hela livet, så jag överlever nog.

Men tex skulle en flygbiljett hem, bokad typ dagen före avfärd, kunna gå på 18 000 SEK. Det vore djävligt sura pengar. Typ lika mycket som jag gissar att hela månadens vistelse kommer att kosta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp