En jätte föll från skyarna

Det är just det jag inte hittat när jag gjorde mitt halvhjärtade försök att leta fakta (semesterhjärna)
Nu frågade du efter statistik, men bara för skojs skull sökte jag på "chartresandet har ökat" och sen på "charterresandet har minskat" och jag fick upp ungefär lika mycket av båda vinklarna.

Vad som däremot torde vara en sanning. är väl att resandet i genomsnitt har ökat lavinartat de senaste 20-30 åren oavsett det handlar om charter eller inte.
 
Vi får inte glömma alla faktorer som spelade in i konkursen som, bränsle priser, valuta kurser, brexit oro och en varm sommar förra året. detta spelar in när man driver ett rese företag och inte en anledning kan vara orsaken. men det är lätt när likviditets flödet stramas åt att det uppstår svårlösa situationer.
Tror att Valutakursens fall är ett svårt fall här för om den är i GBP och annat betalas i USD/EUR så blev saker genast mycket dyrare. Men jag vet inte utan Killgissar stenhårt.
 
Men har du hittat statistik som bekräftar det? Jag gjorde ett halvhjärtat försök men hittade inget.

Min erfarenhet från en stor Greklandsgrupp är att det är helt olika typer av resenärer som åker charter vs på egen hand. Charterkramarna där är många och de är inte bara barnfamiljer.
Nu frågar du inte mig, men jag utgår helt och enbart från mig själv. Jag har ingen aning om vad som är vanligast.
 
Lite spridda noteringar.

2007 My Travel och Thomas Cook går samman och blir Thomas Cook PLC, ett av världens största resebolag.
2007 Den globala uppvärmningen är en stor fråga och flyget ses som den värsta miljöboven. Flera charterbolag börjar erbjuda resenärerna att klimatkompensera sina resor.
2010 Den arabiska våren ändrar svenskarnas resmönster och Egypten förlorar mängder av turister. Oroligheterna i området gör att svenskar lotsas till andra resmål, som Thailand och Kanarieöarna.
2012 För första gången åker mer än en miljard människor utomlands som turister på ett år, enligt världsturismorganisationen UNWTO.

Följande är all trafik, ej bara charter. (Runt 2 miljoner är totala charterpassagerarna årligen från Sverige enligt Ving.)

2006 hade vi alltså ca 20 miljoner

Hmm. Statistiken har nog lurat mig. Tar tillbaka uppgiften. Det finns en diskrepans i faktaunderlaget gällande transferpassagerare.

utrikflyg.PNG
 
Passagerarflyget ökar hela tiden, det senaste jag såg var att Sverige ligger på EU:s genomsnitt vilket är runt 7 procents ökning per år.
 
Resorna är för billiga, bolagen har satsat för hårt på stora volymer, förklarar en turismforskare i DN. Marginalerna är för små, de tjänar för lite på varje passagerare.

https://www.dn.se/ekonomi/reseexperter-raknar-med-fler-konkurser-det-ar-for-billigt-att-resa/
(Vet inte om den är låst)
Här tror jag att en stor nyckel ligger (även om det väl säkert är väldigt marknadsberoende, nordiska grenen av de helägda döttrarna till TC tycks väl ha gått skapligt bra, danska modern till denna gren låg väl A-rejtade tror jag att jag läste i typ DI eller ngt sådant). Jag har flera gånger förvånats över hur rasande billigt det verkar vara att t.ex. resa till Karibien och liknande resmål från GB när jag följer resegrupper där, och hade jag inte varit för bekväm och gjort en valutaförlust så hade jag bokat via typ Birmingham eller annat.

Också i Sverige är det dock omöjligt att i vart fall på långresor konkurrera med storbolagen. Försöker man packa ihop en Karibiensemester själv med flyg, hotell osv. med samma standard som resebolagen erbjuder så blir priset ungefär det dubbla och restiden minst det dubbla, med flera byten.

Jag har alltid älskat chartermodellen för att resa, ibland bara för att köpa flygstol visserligen, det är hopplöst hitta lika bra flygtider och direktflyg som de erbjuder till mina favoritresmål.
 
Jag hör till barnfamiljerna som har åkt charter, och då just med Ving/Tomas Cook. Det har ju f.ö. inget med fysiska resebyråer att göra, de har nog också det mesta av sin försäljning på nätet.

Ja, orsaken är ju helt klart smidigheten och någon slags garant för att det inte blir total pannkaka när man kommer fram. Men i takt med att det blir enklare att plock ihop sin resa själv så blir det nog mer sånt.

Bäst att inte tala om för 4-åringen att Lollo och Bernie har dött :D
 
Jag har inte åkt charter sen jag var just fyllda 18, alltså 21 år sedan.
Jag känner ytterst få som åker charter.
Det är ju ofta(beror väl på resmål) så lätt att själv plocka ihop. Och man kanske kör airbnb för att få en hel bostad om man är ett gäng etc.

Jag var och käkade med ett gäng jobbkontakter. Det var med en kvinna där som jag inte känner. Hon hade tidigare jobbat på resebyrå. Det blev svårare och svårare iom hon också bor högt upp i norra Sverige i mindre stad.
Hon har alltid hållit på lite med trav och känner många. Någon gång ringde en väldigt känd kusk upp henne från en flygplats utomlands. Han hade panik iom inställda resor och behövde komma hem och köra andra löp. Hon hade ju kontakter och lyckades få hem honom i tid.
Han insåg hur skönt det var att slippa mecka med alla sina resor iom att främst jobbar som tävlingskusk och då åker en väldig massa. Så hon fick betalt för att fixa all logistik åt honom. Sen spred det sig. Och nu är det många "travresor" hon sköter. Jag tror hon lever på det numer om jag inte förstod fel.
Så hon kan bo kvar där hon bor, slipper flytta pga arbetslös utan har istället skapat en marknad, gittat sin nisch. Coolt ändå!
 
Jag har åkt charter ett antal gånger.
Tycker det är överlägset när man önskar en viss typ av begränsad resa med minimal planering och minimal egen insats tillsammans med flera små barn i fokus.
Jag känner ganska många som har gjort det i liknande situation.

Det var länge sedan sist nu när barnen vuxit upp. Nu är andra typer av resor mer eftertraktade.
 
Jag har åkt med charterbolag när jag rest till lite mer udda ställen för att pyssla med geologi och ikoner. Himla skönt att slippa hålla på och meka med flyg-byten och att slippa vänta timtals i Frankfurt

(numera är jag mer restriktiv med flygresor)
 
"Även om osäkerheten kring brexit bidragit till företagets ekonomiska kollaps är den bara en del av den ekonomiskt giftiga cocktail som fick resejätten på fall, enligt tidningen (The Guardian, min anmärkning). Bland annat nämns sammanslagningen med MyTravel 2007 som innebar att Thomas Cook övertog stora skulder. Utöver det har britternas resande förändrats de senaste åren, något som har missgynnat traditionella researrangörer." SDS idag

Jag tror också det är många förutsättningar som bidragit, och slutligen blir det en droppe som får bägaren att rinna över. Så himla synd om alla som sett fram emot sin semester.
 
Nu frågade du efter statistik, men bara för skojs skull sökte jag på "chartresandet har ökat" och sen på "charterresandet har minskat" och jag fick upp ungefär lika mycket av båda vinklarna.

Vad som däremot torde vara en sanning. är väl att resandet i genomsnitt har ökat lavinartat de senaste 20-30 åren oavsett det handlar om charter eller inte.
Som jag minns köpte man även vanliga reguljärbiljetter via resebyrån, "förr i tiden", innan gemene man hade dator och internet. Resebyrån fixade typ allt. Idag sköter de väl enbart charter, då, och kanske temaresor av olika slag?
 
Som jag minns köpte man även vanliga reguljärbiljetter via resebyrån, "förr i tiden", innan gemene man hade dator och internet. Resebyrån fixade typ allt. Idag sköter de väl enbart charter, då, och kanske temaresor av olika slag?
Jag har förutom ett undantag, inte flugit på 20 år, och resebyrå har jag nog inte varit inne på de senaste 30 åren. Men jag betvivlar att det gick att boka reguljärtrafikbiljetter på annat sätt innan internet.
 
Resorna är för billiga, bolagen har satsat för hårt på stora volymer, förklarar en turismforskare i DN. Marginalerna är för små, de tjänar för lite på varje passagerare.

https://www.dn.se/ekonomi/reseexperter-raknar-med-fler-konkurser-det-ar-for-billigt-att-resa/
(Vet inte om den är låst)

Ja men precis.

Väldigt små marginaler gäller flygbolag generellt. Det blir billigare och billigare att flyga samtidigt som allt annat blir dyrare.:cautious: Det finns inte en marknad för alla dessa bolag som konkurrerar om samma resenärer, som ändå bara betalar en bråkdel av vad flygandet egentligen kostar.
 
Jag har förutom ett undantag, inte flugit på 20 år, och resebyrå har jag nog inte varit inne på de senaste 30 åren. Men jag betvivlar att det gick att boka reguljärtrafikbiljetter på annat sätt innan internet.
Senast jag flög (2002), inrikes iofs, så bokade jag via telefon direkt hos flygbolaget och hämtade sen biljetten på en resebyrå som jag råkade hitta i närheten av där jag bodde.
 
Själv tycker jag det är skönt att åka charter när jagbara vill iväg en vecka utan att behöva planera och tänka för mycket själv. Jag gillar charter om jag vill komma bort en vecka mitt i vintern, bort från snö och kyla och bara vara. Reser på annat sätt gör jag t.ex. på sommarsemestern då tycker jag det är roligt att planera och boka skapa mer min egen resa. Medan vintern gör mig bara trött, lite deppig på grund av mörkret och energin att lägga upp min egen resa finns inte hos mig. Då passar chartern mig perfekt. Gör minst en charterresa per år då på vintern.
 
Det fina med charter är att de resebolagen som erbjuder paketresor har ett krav att plocka hem resenärer vid eventuella problem, tex konkurs. Det har inte "vanliga" flygbolag. Så köper man en charterresa omfattas man av skydd som de som bygger ihop sin egen resa inte har.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp