En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Tjôta

Trådstartare
Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel.

Vilka andra arbetare straffas med höga böter för att de arbetat några minuter för länge på ett arbetspass?

Jag väljer att både länka och saxa in inlägget.
"Vad fan håller vi på med?":
"Vad fan håller vi på med?"
För några dagar sen uppstod en situation som fick blodtrycket att stiga rejält. Personer som inte är i branschen, men hört händelsen tror att man skämtar, men nej det här är vår verklighet. Min tanke är: vet politiker och myndighetspersoner något om hur vardagen och verkligheten ser ut för åkerinäringen?

Måndag morgon hade vi en tung dispenstransport från Örnsköldsvik till Karlstad, med angiven färdväg i dispenshandlingen. Transporten utfördes i ett mycket dåligt och krävande väglag där vi dessutom tvingades att uppsöka verkstad i Gävle, för byte av en nivåventil på bilen som brustit pga. isbildning. Transporten gick trots allt enligt plan förutom tänkt dygnsvila i Björnfallet mellan Arboga och Örebro omöjliggjordes då rastplatsen var full, mest av utländska bilar som fyllt parkeringen. Samma sak med nästa alternativ, parkeringen i Villingsberg mellan Örebro och Karlskoga. Möjligheten att leta annan plats för dygnsvila med detta ekipage fanns inte med tanke på färdvägsplanen i dispensen, och platsen för vila blev Karlskoga. Då hade körtiden överskridits med åtta minuter.

Ett uppdrag senare i veckan blev en maskin från Östersund till frihamnen i Stockholm.

Transporten utfördes tillsammans med följebil i mycket dåligt väglag. Väl framme i Stockholm visade det sig att ett omfattande muddringsarbete pågick i hamnområdet och lastbilsparkeringen var avstängd. Maskinen fick lossas ute på gatan och möjligheten till dygnsvila var omöjlig. (Vid tidigare transporter har vilan alltid planerats till den platsen) Chauffören åkte därför tillbaka via Norrtull och norrut mot Upplands Väsby för att tillbringa sin dygnsvila på industriområdet, som han väl känner till. Avfarten innan Upplands Väsby står en polispatrull på avfarten och hakar på när han passerar. Chauffören åker av E4 mot industriområdet och stannar vid parkeringen där dygnsvilan ska ske, när han stannat slår polisen på blåljusen och utför kontroll. Fordonet kontrolleras, utan anmärkning. Däremot har körtiden överskridits med tretton minuter för att komma till denna plats för dygnsvila. Vid kontroll av färdskrivaren trettio dagar bakåt har bilen i mitten av december vid ett tillfälle rullat två minuter för länge innan fyrtiofem minuters rast togs ut. (lagstadgad vila efter fyra och en halv timmes körtid)

Polisen, Vi kan kalla honom Evert Bäckström, förfasas över denna oerhörda brottslighet!

Tre körtidsbrott på trettio dagar! Vår chaufför redogör för situationerna och visar transporthandlingar samt dispenser och färdplan. Handlingar som övertygar två av poliserna att inget alternativ funnits och ingen ambition om medveten överträdelse, men ej herr Bäckström. Bäckström klargör att skriver vår chaufför inte på för de tretton minuter han gjort sig skyldig till vid tillfället, så tas samtliga överträdelser upp till åklagare. Skriver vår chaufför på, nöjer Bäckström sig med dessa tretton minuter. Detta trots att herr Bäckström väl känner till situationen vid frihamnen, Bäckström uttalar sig med att “Vi kan inte utföra kontroller för tillfället där ute då parkeringen är avstängd”. Båda överträdelserna visar enligt Bäckström på grov bristande planering.

Åtta minuter fel på sextiotvå mils körning i dåligt väglag, inklusive verkstadsbesök.

Tretton minuter fel på femtiosex mils körning i kraftigt snöfall, och ändrade förutsättning för dygnsvila. Är detta fel på planering? Ja, enligt Bäckström. Ja, enligt lagboken när den tolkas ordagrant och minutiöst. Själv tycker jag det är snudd på trakassering av en nitisk polisman utan verklighetsförankring!

Den ambition vi har i vårt arbete att så långt det är möjligt, göra rätt och underhålla fordonen på ett så trafiksäkert sätt som möjligt där blanka besiktningsprotokoll är målet, verkar inte så viktigt i polisens ögon. Det är färdskrivaren som verkar vara målet, och jakten på minuter. Vi har fram till detta tillfälle aldrig haft minsta anmärkning eller föreläggande vid kontroller från polisens sida.

Slutsatsen av det hela måste bli. Vad fan håller vi på med?! Fullvuxet folk sitter i lastbilar och oroas över någon minut hit och dit för att hinna fram, eller sitter hungriga i bilen några kilometer från matserveringar! Chaufförer ligger och sover på av och påfarter till motorvägar utan tillgång till mat och toalett. Transporter ut i vildmarken där något oförutsett inträffar resulterar i övernattning i hytten någon mil hemifrån i stället för egna sängen, allt för att färdskrivaren aviserat ”slut körtid”.

För att se till vårt fall. Skulle vår chaufför ha gasat mer och konsekvent hållit gällande hastighetsgräns i rådande väglag när han insåg att körtiden kanske inte räcker? (det fanns långa sträckor vid båda transporterna som körts långt under gällande hastighetsbegränsning) Ska vi åka med förpatrull som ”rekar” uppställningsplatser vid varje transport? Registrera företaget i någon öststat kanske är ett alternativ, risken för böter verkar då sjunka drastiskt!

I registren kommer detta att framstå som polisens lyckosamma avslöjande av ett brott mot kör och vilotids lagstiftning. Från och med trettien sekunder registreras överträdelsen, och därmed är man lovligt byte för myndigheten. En minuts överträdelse, eller sex timmar gör ingen skillnad i statistiken.

Det mest otroliga är ändå myndighetspersoner som uttalar sig som experter när media rapporterar om yrkestrafiken. Trafikverkets generaldirektör beklagar sig om den tunga trafiken som kör för fort och för länge, samt hänvisar till statistik. Förstår man inte sambandet? Böter om du kör två minuter för länge i den hastighet väglaget kräver till parkeringsplats och tillgång till mat. Eller gasa och du kan äta en behövlig lunch utan risk för böter vid senare kontroll. Förstår man inte att polisens minutjakt och färdskrivaren ”likt ett timglas” där tiden rinner ut driver upp farterna, är man ingen expert! Den stress färdskrivaren skapar är nog svår att förstå för den som inte kört lastbil i halt väglag, snörök och mycket trafik.

Många ”överträdelser” grundar sig enbart på glömska eller stress. En felaktig aktivitets inmatning på färdskrivaren vid rast, (ett tryck på en knapp) gör att ingen rast registreras.

Att fordonet ej körts syns klart och tydligt, men nej ingen giltig rast. Återstår att sitta ytterligare fyrtiofem minuter för den som glömt, för att undvika herr Bäckströms medicin!

Likna detta med en handläggare på en myndighet som glömmer att växla telefonsvararens meddelande ”sitter i möte fram till elva” eller ”gått för dagen, återkommer i morgon” när det inte är korrekt. Där delas inga böter ut fast personen ej går att nå, liknelsen är fullt relevant!

Hur kan det ha blivit så här? Givetvis skall ingen köra trött eller så långa pass att trafiksäkerheten påverkas. Men målsättningen i ett regelverk måste vara att trafiksäkerheten skall öka, men uppnås målet genom denna jakt på minuter? Att man i lagstiftningen fokuserar på körtid är ett stort fel tänkande. Det enda det resulterar i är att komma så långt som möjligt på lagstadgad körtid, oavsett väglag. Det mest rimliga vore att begränsa körsträckan i regelverket. Låt säga att ett körpass begränsas till trettiofem mil, därefter krävs samma vila som i dag. (fyrtiofem minuter) Efter ytterligare trettiofem mil har dyngskörsträckan uppnåtts, med krav på dygnsvila. Ingen behöver sitta och titta på tiden som räknas ner i färdskrivaren och stressas av att klockan går för fort när trafiksituationen gör att det måste gå långsammare. Avståndet till målet är alltid det samma.

Är det fel på oss chaufförer, eller är det ett regelverk som skapats av byråkrater utan erfarenhet från branschen och aldrig kört en meter?

Norrlandsåkaren

Mycket text att läsa men jag hoppas att ni gör det och att ni tar upp diskussionen med folk runt om er.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

I mina ögon borde dessa minuter i överträdelse av körtid inte spela någon roll. Föraren har inte med vilje fyllt rastplatser/parkeringar och stängt av hamnen. I bland silar polisen mygg och sväljer flugor. Vilket är mycket tråkigt när det drabbar seriösa åkerier och förare.

Polisen o myndigheterna borde i stället jaga de som kör med framartankar i kapelltäckta flak som servar utlänska förare med diesel (vart kommer detta bränsle i från?)och se till att utlänska förare följer regler angående körtid och vila o andra regler som finns. Men det går inte för de utlänska förarna behöver inte betala böter...Inte ens trängselskatt. Så fel!

Fast det var inte mycket bättre med jagandet med färdskrivarbladen förr. Men inte lika stor hets som nu när det är minut jakt på hög nivå. Vi hade pappersfärdskrivare det var endagars och vi hade sju dagars blad.

Felet ligger hos de som bestämmer och aldrig kört på is, snö eller vägen fylld med "badgäster" som aldrig har satt sin fot i en tradare eller ens åkt med.
Men vi måste protestera mot bla cabotage trafiken. Men hur många gör det?
 
Senast ändrad:
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Skapades inte de här tiderna för att skydda den allmäna trafikanten och chauffören mot korkade åkeriägare som ville pressa sin personal långt över vad som är rimligt? Nu verkar allt gå ut på att sätta dit de som borde skyddas (chaufförena).
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Heeelt åt helsicke. Var ligger frågan idag?
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Det är väl ingen överraskning att det är förarna som får ta smällen, det var ju givet att det skulle bli så.

Jag är själaglad att vi är undantagna eftersom vi dagligen inte hinner det tidtabellen påstår att vi ska hinna.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Nej det är inte förvånande men jag lbir lika trött varje gång sånt här sker. Man ska skydda den lilla människan mot rovdrift och så är det den man ska skydda som råkar illa ut. Varför lär man sig aldrig och slutar slå på den som är minst?
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Nej det är inte förvånande men jag lbir lika trött varje gång sånt här sker. Man ska skydda den lilla människan mot rovdrift och så är det den man ska skydda som råkar illa ut. Varför lär man sig aldrig och slutar slå på den som är minst?

För att chaufförerna är enklast att komma åt... Det är helt åt helsicke och som sagt borde jakten läggas på de utländska bolagen istället, det som händer nu är att företagen lägger ut sina leveranser på utländska bolag istället.

Vi har en lastbil i vårat företag och lastar många lastbilar per dag så diskussionen går på högvarv i fikarummet. Förtroendet för polis och myndighet sänkt gång på gång...
Ett förslag hos en riktigt irriterad förare var att stanna mitt på vägen där det blev dags för vila... Bara för att få allmänheten att få upp ögonen och kanske få till någon förändring.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel.

Vilka andra arbetare straffas med höga böter för att de arbetat några minuter för länge på ett arbetspass?

Jag väljer att både länka och saxa in inlägget.
"Vad fan håller vi på med?":


Mycket text att läsa men jag hoppas att ni gör det och att ni tar upp diskussionen med folk runt om er.

Har vi lagar så ska dom följas. Man kan ju liksom inte tro att man på julafton ska ha fri fart på motorvägarna bara för att ja men det är ju bara en gång per år typ :banghead:
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

För att chaufförerna är enklast att komma åt...
Visst är det så men ursäkten för att införa sådana här regler är alltid att man ska skydda den lilla människan. Det händer dock nästan aldrig att det är denna som skyddas utan det är den som råkar illa ut. Det betyder att man medvetet ljuger gång på gång eller är så jäkla korkad så man inte inser vad reglerna man skapar ställer till med.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Å andra sidan, utan regler skulle chaufförerna inte ha "rätt till" några raster alls. För transportledarna har i många fall NOLL koll på hur det fungerar i verkligheten.
Nej, det är verkligen inte lätt att hitta någon bra lösning på detta, för hur man än gör har man röven bak.
Men jag vill bestämt minnas att det står i regelverket att man FÅR överskrida körtiden litegrann om det krävs för att hitta ett vettigt ställe att stanna på. (det gjorde det i alla fall när nuvarande regler infördes)

Förvisso många år sedan, men jag fick en gång veta att transportledaren lovat kund att jag skulle vara i Värtahamnen i Stockholm vid en viss tidpunkt, men denne glömde fråga mig först. Några timmar senare fick jag veta det och det var en ren omölighet. Hade möjligen kanske eventuellt gått om jag hade hoppat över (den lagstadgade) rasten jag haft en timme tidigare (då jag ätit och duschat), men då hade jag ju ingen aning om vad som var lovat...
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Visst är det så men ursäkten för att införa sådana här regler är alltid att man ska skydda den lilla människan. Det händer dock nästan aldrig att det är denna som skyddas utan det är den som råkar illa ut. Det betyder att man medvetet ljuger gång på gång eller är så jäkla korkad så man inte inser vad reglerna man skapar ställer till med.
Många gånger är det som Tjôta beskriver i inledningen, chauffören gör sitt bästa och det är inte heller fel på trafikledningen utan omständigheter gör att det inte alltid blir som man har tänkt sig. Man kan ju inte har en bil som åker i förväg och "paxar" parkeringsplatser för att man ska hålla sig inom tidsramarna. Och man kan inte ställa en lastbil med släp var som helst utan det kräver lite utrymme. Det intressanta är dock om man kör snöröjning så har man inga skyldigheter att ta några raster, dygnsvilan spelar ingen som helst roll och det var åtminstone tidigare helt okej att köra snöröjning nattetid och vanlig körning dagtid. Där kan vi prata om farligt trötta chaufförer!
Men visst, polisen gör kontroller av tidskortet, är det flera minuter hela tiden som går över så borde den åkare som chauffören är anställd av bli kontaktad och denne vara ansvarig.

Å andra sidan, utan regler skulle chaufförerna inte ha "rätt till" några raster alls. För transportledarna har i många fall NOLL koll på hur det fungerar i verkligheten.
Nej, det är verkligen inte lätt att hitta någon bra lösning på detta, för hur man än gör har man röven bak.
Men jag vill bestämt minnas att det står i regelverket att man FÅR överskrida körtiden litegrann om det krävs för att hitta ett vettigt ställe att stanna på. (det gjorde det i alla fall när nuvarande regler infördes)

Förvisso många år sedan, men jag fick en gång veta att transportledaren lovat kund att jag skulle vara i Värtahamnen i Stockholm vid en viss tidpunkt, men denne glömde fråga mig först. Några timmar senare fick jag veta det och det var en ren omölighet. Hade möjligen kanske eventuellt gått om jag hade hoppat över (den lagstadgade) rasten jag haft en timme tidigare (då jag ätit och duschat), men då hade jag ju ingen aning om vad som var lovat...

Problemet till viss del är att poliserna inte har så stor koll på vad som gäller och det blir ofta tjafs vid kontroller. Mycket handlar om attityder mellan olika yrkesgrupper och tyvärr så har stämningen mellan poliskåren och åkarkåren blivit väldigt dålig. Självklart finns det undantag runt om i landet men på det stora hela så är det väldigt hårda om mellan grupperna.
Självklart ska körtiderna regleras men det borde inte vara på minuter, och i första hand borde det vara företaget som får ta smällen, inte chaufförerna. Nu är det dock många som är egna företagare men de har å andra sidan möjligheten att säga nej oxå.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Har vi lagar så ska dom följas. Man kan ju liksom inte tro att man på julafton ska ha fri fart på motorvägarna bara för att ja men det är ju bara en gång per år typ :banghead:

Va? Julafton? Fri fart?
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel.

Vilka andra arbetare straffas med höga böter för att de arbetat några minuter för länge på ett arbetspass?

Jag väljer att både länka och saxa in inlägget.
"Vad fan håller vi på med?":


Mycket text att läsa men jag hoppas att ni gör det och att ni tar upp diskussionen med folk runt om er.

Undrar vad svensson skulle säga om en klocka monterades i varje personbil.
Men samma vilkor o samma böter som förproffsen:arghh:
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Är faktiskt brist i planeringen när det blir så.

Vi har åtta timmar arbetstid i Sverige. Med 10 timmar körtid om man utnyttjar undantaget och tretton timmar arbetstid så ska det inte vara något problem.

Dessutom. Hamnar man på verkstad så vet man att man kommer att bli sen, sätt in extra förare i tid eller stanna.

Skiter det sig riktigt och det inte går att åka av av sådana anledningar, nja de får väl reka före. Dessutom rastar man i tid så är där marginal. Man har ju om inte annat den där timmen att ta till, den ska inte vara bortplanerad.
I värsta fall får man stanna var som helst där man inte är i vägen för trafiken och ta smällen. Rastade, i och för sig bara 45 min, lastbilstappen i Glumslöv när de andra fickorna var fulla. Vart ett jävla liv då det var andra bilar som inte kom därifrån. Föreslog att de skulle ringa Polisen så att jag kunde få en order att flytta fordonet, men de lät det hela vara. en halvtimme senare var jag ju väck i alla fall.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Tror många skulle må bra av det.

Men hur det skulle gå ihop med övertid och dagishämtning och hockeyskjutsande, ja det skulle bli intressant!

Ptr
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Ett förslag hos en riktigt irriterad förare var att stanna mitt på vägen där det blev dags för vila... Bara för att få allmänheten att få upp ögonen och kanske få till någon förändring.
Givetvis kan mycket hända som förstör planeringen, men poängen är ju ändå att planera sin färd såpass att man är säker på vägarna.

När man kört långa turer utan rast blir man inte så himla snabb och skarp i sina sinnen, varpå man behöver vila. Det säger ju sig självt!!

Planering och framförhållning är nyckelorden. Sen kan det givetvis hända saker på vägen och då får myndigheterna göra en individuell bedömning i varje fall ifall det var motiverat eller inte att köra över tiden.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Undrar vad svensson skulle säga om en klocka monterades i varje personbil.
Men samma vilkor o samma böter som förproffsen:arghh:

Det har jag efterlyst länge, med tanke på alla personbilsförare som kör 15-20 timmar i sträck för att åka färga till tyskland o handla sprit eller på midsommar när de åker till Öland...
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Det har jag efterlyst länge, med tanke på alla personbilsförare som kör 15-20 timmar i sträck för att åka färga till tyskland o handla sprit eller på midsommar när de åker till Öland...
Fast ärligt talat, när man kör sådär privat så är man ju sällan ensam i bilen. Det händer mer saker liksom. Och det finns oftast någon annan som kan köra i bilen ifall man blir trött. Dessutom har man ingen tight pressad deadline när man måste vara framme.

Det är stor skillnad på hur jag kör privat och hur jag kör i tjänst.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Planering och framförhållning är nyckelorden. Sen kan det givetvis hända saker på vägen och då får myndigheterna göra en individuell bedömning i varje fall ifall det var motiverat eller inte att köra över tiden.

Det är ju där problemet är. Den bedömningen finns inte. Kör du över med 1 min bli det böter.

Dessutom räknar inte de digitala färdskrivarna tiden speciellt exakt, en förare som kör i stadstrafik kan tappa upp till 30 min/dag i körtid i sämsta fall. Och, jo, jag vet att de nyare är exaktare men man tappar fortfarande körtid och alla bilar har inte de nyare färdskrivarna.
 
Sv: En lastbilschaufförs verklighet (Kör o vilotider)

Rastade, i och för sig bara 45 min, lastbilstappen i Glumslöv när de andra fickorna var fulla. Vart ett jävla liv då det var andra bilar som inte kom därifrån. Föreslog att de skulle ringa Polisen så att jag kunde få en order att flytta fordonet, men de lät det hela vara. en halvtimme senare var jag ju väck i alla fall.

Fast där begick ju du ett brott, det är parkeringsförbud på tapparna. Med största sannolikhet ställde du dessutom till det för de som inte kom ut eller för tankbilsföraren som skulle fylla på macken.

Sådana som beter sig på det viset borde det vara skottpengar på!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp