En lektion i bättre sparande Tack!

G-uldlock

Trådstartare
Börjar känna att enbart låta pengarna sitta på en vanligt slätt sparkonto/bankkonto är lite tråkigt och onödigt.

Självklart vill jag ha en lättillgänglig buffert för knapra månader eller oförutsatta utgifter. Men resten, vad gör jag med dom? Och hur?

Summan det rör sig om är ca 50'000:- Hur förvaltar jag detta bäst? Självklart ska jag till banken och prata, men känner att jag vill ha ett litet hum om vad jag vill.
Kan direkt säga att hålla på med aktier aktivt är jag inte intresserad av att pyssla med.

Så kära Buke, ge mej en lektion i lönsamt sparande! :D
 
Sv: En lektion i bättre sparande Tack!

Börjar känna att enbart låta pengarna sitta på en vanligt slätt sparkonto/bankkonto är lite tråkigt och onödigt.

Självklart vill jag ha en lättillgänglig buffert för knapra månader eller oförutsatta utgifter. Men resten, vad gör jag med dom? Och hur?

Summan det rör sig om är ca 50'000:- Hur förvaltar jag detta bäst? Självklart ska jag till banken och prata, men känner att jag vill ha ett litet hum om vad jag vill.
Kan direkt säga att hålla på med aktier aktivt är jag inte intresserad av att pyssla med.

Så kära Buke, ge mej en lektion i lönsamt sparande! :D

Antingen sätter du in pengarna på ett sparkonto. Ca 3% kan du rimligen få med insättningsgaranti. Jämför kreditinstituten med varandra, storbankerna är inte att räkna med.

Kan du låta pengarna sitta i 6-12 månader?
Då skulle jag rekommendera dig att öppna en kapitalförsäkring eller ett investeringssparkonto och börja månadsspara i (aktie)fonder eller ännu hellre ETF (börshandlade fonder).
För detta rekommenderar jag dig att inte vända dig till en av de vanliga bankerna som tar ut hutlösa avgifter utan istället ex Avanza eller Nordnet. Deras kundtjänst kan ge dig minst lika bra hjälp och vägledning som traditionell bankpersonal.


Andra bra spartips är att du ser över alla dina utgifter och huruvida du kan skära i dem.
Byta elbolag, börja tänka elsmart, byta bil, se över alla försäkringar, handla ekonomismart, byta teleabonnemang etc
 
Senast ändrad:
Sv: En lektion i bättre sparande Tack!

Kan du låta pengarna sitta i 6-12 månader?
Då skulle jag rekommendera dig att öppna en kapitalförsäkring eller ett investeringssparkonto och börja månadsspara i (aktie)fonder eller ännu hellre ETF (börshandlade fonder).
För detta rekommenderar jag dig att inte vända dig till en av de vanliga bankerna som tar ut hutlösa avgifter utan istället ex Avanza eller Nordnet. Deras kundtjänst kan ge dig minst lika bra hjälp och vägledning som traditionell bankpersonal.

Jag kan absolut tänka mej att låsa pengarna en längre tid. Det är ett långsiktigt sparande jag är ute efter med dessa pengar. Vill att de ska växa och ha det bra, med så lite jobb som möjligt från min sida. Kanske utvecklar sig intresset senare för ett mer aktivt fixande och trixande, men detta är inte aktuellt nu.

ETF, hur fungerar det? Vad ska man investera i för bransch? Vad går bra i tider som dessa? Är det öht lönt att gå till min ordinarie bank, Swedbank, eller ska jag vända mej ngn annanstans direkt?
 
Sv: En lektion i bättre sparande Tack!

Jag kan absolut tänka mej att låsa pengarna en längre tid. Det är ett långsiktigt sparande jag är ute efter med dessa pengar. Vill att de ska växa och ha det bra, med så lite jobb som möjligt från min sida. Kanske utvecklar sig intresset senare för ett mer aktivt fixande och trixande, men detta är inte aktuellt nu.

ETF, hur fungerar det? Vad ska man investera i för bransch? Vad går bra i tider som dessa? Är det öht lönt att gå till min ordinarie bank, Swedbank, eller ska jag vända mej ngn annanstans direkt?


Isf skulle jag råda dig att inte spara i avgiftshög storbank utan istället ta kontakt med ex tidigare nämnda nätbanker (=avgiftsfritt sparande) och öppna en kapitalförsäkring/investeringssparkonto (=förmånligt och enkelt sparande).
Dels kan du göra enskild insättning men även starta ett fondmånadsspar genom att knyta an ditt nuvarande lönekonto.

Jag rekommenderar alltid fonder för den som vill ta lägre risk än vad det innebär att handla med aktier.
Sedan måste du välja risk även när det gäller fonder, räntefonder innebär generellt låg risk & lägre avkastning, aktiefonder innebär högre risk & chans till högre avkastning. Sedan finns det även mixfonder som innebär medelvägen.

När det gäller börshandlade fonder (ETF) så har dessa generellt betydligt lägre avgifter än vanliga fonder och det finns bra möjlighet till riskspridning.
Ska du handla med ETF skulle jag säga att det är en fördel att välja en bred (det finns ETFer som både följer index och som berör upp till 500 aktiebolag) med god historik.

Vill man månadsspara i vanliga aktie/ränte/mixfonder är marknaden öppen medan utbudet är betydligt snävare om man vill månadsspara i ETF.
Är man däremot öppen för att manuellt på egen hand gå in och handla ETF en gång i månaden, istället för automatisk överföring, så är utbudet öppet även där.

Men, om jag nu tittar på vilka "få" ETF som erbjuds som månadsspar på en av internetbankerna så skulle jag personligen säga att ex XACT OMXS30 (stockholmsbörsens 30 mest omsatta) och DBX S&P 500 EFT (de 500 mest omsatta i USA) har bra/balanserad historik och bra spridning.
Studera dem på nätet och kolla in historiken så får du lite hum om du vill jämföra med övrigt utbud.

Sedan ska man veta att alla fonder, särskilt aktiefonderna, alltid har perioder med dipp men om man har god spridning och inte har bråttom med att komma åt pengarna så kan man sitta lugnt i båten och passa på att köpa lite extra när utvecklingen är låg och tjäna ännu mer när det går upp.


När det gäller vanliga fonder (ej ETF) så har din nuvarande bank en kanonbra lättöverskådlig riktig dummie-sida som ger dig möjlighet att sortera och få fram historik/utveckling i jämförelse - om du vill plugga på lite :)

Välj i menyn till vänster och sedan är det bara att köra:
http://www.swedbankrobur.se/fonder/
 
Sv: En lektion i bättre sparande Tack!

sätt in pengarna på fond aktiger med bra ränta och som banken deklarerar åt dig..de har jag gjort.. sen har jag ett vanligt e-spar och framtidskonto(1 frit utag per år) sen hästkonto och bilkonto och pention och lönekontot :p jag vet har massa konton så de överförs hitt och ditt men på detta sätt har jag altid pengar om nått oväntat händer tex med bil eller häst...och ett spar/nöje pengar + att jag har pengar för framtiden
 
Sv: En lektion i bättre sparande Tack!

50 000 kr som du kan avvara i ett år skulle jag satt i aktieindexobligationer med garanti på det belopp du satt in.

No1: vilket konto ger 3%? Det bästa jag hittat är 2,7 med fria uttag då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 386
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp