En liten kommentar.....

Hambo

Trådstartare
För ett tag sedan var jag hos min Hovslagare .
Min häst hade lite svårt att stå still, jag blev fundersam och sa :
Han kanske har ont någonstans ( vilket det senare visade sig att han hade )
Då vänder sig hovslagaren om med hästens ben i ett stadigt grepp och säger till mig :
Hästar som har ont tar man bort !!
Jag blev helt perplex !! Jag fick inte fram ett ord !

När jag läser här om alla hästar som har ont någonstans och läser vad alla
hästägare gör för sina hästar så är jag ännu mer övertygad om att skulle man ta bort alla hästar som har ont någonstans, så skulle hovslagarna inte ha något att göra !!

Jag har bytt hovslagare
Hej från Hambo

Sv: En liten kommentar.....

Mycket märklig kommentar:confused:
Varför skulle man ta bort en häst istället för att försöka göra den frisk:confused:
Jag förstår att du har bytt hovslagare för en sådan blir ju svårt att ha att göra med om den dagen kommer som hästen får en hovböld eller annat knas med hovarna:crazy:

Den hovslagaren kanske skulle byta yrke. Vilken korkad kommentar. Hoppas du aldrig behöver anlita honom igen

Vore det inte bättre att säga så i så fall?

korkat sagt av hovis. Beror väl på vad som är problemet...man tar väl knappast bort en häst som har en nerv inklämmning och därmrd har svårt för att stå på tre ben, då anlitar man en kiropraktor,(ett exempel alltså)
Vart hade pållen ont?

Så om min häst har ont i örat för att hans stallkompis nöp honom ute i hagen, skall jag ringa slaktaren med en gång eller vänta tills imorgon? Vilken korkad kommentar.

Håller med om att i sammanhanget var det en dum kommentar, men jag håller med honom i sak. En häst som har ont (givetvis efter varje tänkbar behandling) tar man bort. Hellre avliva än döma till ett liv i smärta.

Kanske han inte menade din häst, utan bara var lite klumpig när han uttryckte sin allmäna åsikt?

Det var inte så att hovslagaren upplevt att din häst haft ont vid flera tillfällen när han skott den? En tanke bara......

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 664
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 978
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när... 2
Svar
20
· Visningar
1 789
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka