En liten, liten färgfråga...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tosca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 745
T

Tosca

Jag är så fruktansvärt nyfiken och undrar om ni färgkunniga kan hjälpa mig?
Undrar om man på något sätt kan se om ett gulbrunt föl kommer att skimla eller behålla färgen? (Då mamman är fux och pappan är skimmel född gulbrun) Som på ett fuxföl att om det är mörkt runt ögon och nos så skimlar den om jag förstått rätt?

Jättetacksam för svar! :)

Du kan se att den kommer bli skimmel när den tappar fölpälsen. Då ser du om det kommer vita hår.
Detta är det enda säkra sättet jag vet i alla fall...
Sem beror det på vad det är för ras - connemarorna har en hingstlinje där de haft sin grundfärg ända upp i HÖG ålder innan de blivit skimlar. Är det månne en av dem som är far till din? (jag vet en som
är just skimmel född gulbrun, blev skm långt efter 10 år sålder, jag vet inte exakt när.)

Sv: En liten, liten färgfråga...

Ok, det är bara att vänta och se då... Hoppades man kunde se små ledtrådar...*försöker ha tålamod* Tack för svar!
Jag tror du tänker på Shirleys Thunderbell (e Belldara) och det är just han som är pappa. Tror han var reggad som gulbrun rätt länge innan han skimlade. Kanske han nedärver det då? Spännande... :d

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 245
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: fio
·
Övr. Hund En liten funderare här. Är det möjligt att en valp kan byta färg när det blir äldre? Våran nuvarande tik var beige när hon föddes men... 2
Svar
25
· Visningar
16 423
Senast: Monstermom
·
Islandshäst Behöver lite hjälp, har en fråga angående färg, vi har ett föl som är fött i augusti, när han föddes hade han en intensiv fuxfärg...
Svar
5
· Visningar
1 714
Senast: annaingri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka