En liten undran angående NH

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Elshacera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 998
E

Elshacera

För ett tag sedan var jag med när en häst skulle lastas. Ägaren använde sig enligt henne själv av NH. Gick till på följande vis, Hästen går upp på transporten,matte står kvar bakom hållandes i ett långt grimskaft. Kommenterar det hela "Good boy, Good boy"hästen går in varpå matte säger back hästen går ur transporten. Detta upprepas ett flertal gånger. Till slut "tröttnar hästen"och vägrar bestämmt gå in i transporten någon mer gång=De missar tiden de hade bokat på ett ställe. Nu till min undran "Varför tjata hästen trött med att gå in backa ut ett flertal gånger. En eller två gånger hade jag förstått, men detta var givet i förväg att hästen till slut skulle tröttna. :confused:Min undran är detta hur NH går till eller hade denna ägare totalt missförstått det hela.
mvh Elshacera som inte vet något om NH

Jag skulle vilja påstå att tjejen var fel ute, och att "tjat" verkligen inte hör det jag vill kalla NH till. Har inte heller hittills hört/sett/läst något av någon tränare som förespråkar en upprepning av redan avklarad övning. NH bygger snarare på att ta saker och ting i väldigt små steg, och när man väl nått hela vägen är det lugn och ro och beröm som gäller.

Lastning brukar ju dessutom vara en rätt känslig fråga för många hästar, så hur man kan vara så urbota dum att man lastar ur hästen när man har en tid att passa går över mitt förstånd.

Så ta bort "tjatet", det hör inte NH till...

Tycker det låter som att hon missförstått det hela.
Finns ingen anledning att tjata på hästen. Och om hästen gick in bra fanns det väl heller ingen anledning att backa ut den igen på en gång.

Det där lät mer som ONH , he,he
O naturlig N aturlig H ästhantering
eller
V M K T D F S
Vad Människor Krånglar Till Det För Sig :crazy:

Nu var det kanske lite dålig timing att börja joxa för mycket med in och ut när man har en tid att passa. Bara det kan få en lugn person att stressa upp i onödan.

Tanken i sig är behöver inte vara helt fel och matten här behöver inte missuppfattat allt. OM man har en häst som ogillar transporten mer än snittet kan man mycket väl låta den kliva i och ur, lugnt och sansat. Att sända på och istället för att vänta på att hästen ska gå (alt kasta sig) ur, själv ge den kommandot för back. Det är ett sätt att avdramatisera lastning för hästar speciellt för sådana som har blivit utsatta för punkten B nedan.

(punkt B).Den motsatta varianten är ju där hästen går på ev. äntligen och direkt den kommit in så PANG, PANG, PANG på med bommar och luckor fort som fan så att det absolut inte ska kunna gå av igen. Och så svisch iväg!

Som alltid handlar det dock om att vara lyhörd för situationen och hästen och här missade förmodligen matten att avsluta övningen i tid och skapade på så sätt motstånd istället, speciellt eftersom det fanns en tid. Inget bra för lastningsövningar.....

Det behöver inte bero på att hästen "tröttnade" utan likaväl på att ju närmare själv tidpunkten för avresan kom desto spändare blev matten att det inte skulle fungera hela vägen vilket naturligtvis avspeglade sig i hästen. Problem uppstod då matten inte räckte riktigt ända fram även om tanken var god.

Frid Kokopelli Mana

Att du inte frågade henne? Det är naturligtvis bara hon som vet varför hon gjorde som hon gjorde. NH är ingen enhetlig träningslära där andra kan förklara en persons handlande.

mandalaki

Tyckte inte att hon riktigt var i det tillståndet,att fråga alltså. Hon blev ganska upprörd när de missade tiden.Lina,spö,stolar fram massor meed folk men det var tvärnit. Och jag kan förstå hästen, Jag menar här går han snällt på och av flera gånger ändå fortsätter människan. Att då som utomstående påpeka "Är det rätt det du gör, du tror inte att han tröttnar"Hade man då som jag är totlat nollställd på vad NH innebär. Hade det nog bara slutat med skarpa ord från matten.
mvh Elshacera

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 479
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka