En lyckad "gå på tygeln"

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare roover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 018
R

roover

Hjälp mig, jag är ju kass på det här. det är många som sågar sina hästar, de e ju inte så det ska gå till väl? En ridlärare säger "krama tyglarna" den andra "stilla med händerna!" , hur ska man få hästen att trampa sådär underbart under sig? Hjälp.. Vet ju att det har med skänkeln att göra men vafan.. :) /jannie

Sv: En lyckad "gå på tygeln"

hepp, får väl försöka svara till mig själv dådå.
Jo du jannica! såhär gör man, ee. Chilla o tänk positivt! ;)

roover skrev:
Hjälp mig, jag är ju kass på det här. det är många som sågar sina hästar, de e ju inte så det ska gå till väl? En ridlärare säger "krama tyglarna" den andra "stilla med händerna!" , hur ska man få hästen att trampa sådär underbart under sig? Hjälp.. Vet ju att det har med skänkeln att göra men vafan.. :) /jannie

Som du redan vet så har en lyckad "på tygeln" inte nåt med tygeln att göra... För att krångla till det lite för dig... Var sitter din skänkel??? ;)

mvh Jessica

Humor har du ju i allfall :D

Tyvärr låter det sig inte så lätt beskrivas tycker jag

Grunden är att du har följsamhet och balans.
En balansserad _oberoende_ sits.

Sedan kan du ju sitta still med handen - och be hästen välva sig uppåt med ryggen med hjälp av halvhalter ( det är här skänkeln komemr in) :smirk:

Lättare sagt än gjort i början :)

Sedan är det ju frågan
-vill du att hsäten skall böja på nacken?
Ha rätt kontakt med bettet? (vilket jag svarade på)

tack! :) Jo, det är ju kul om det ser snyggt ut men det viktigaste just nu är att få känna att hästen verkligen trampar under mig, det är ju så mysigt och känns kraftfullt. (plus att då blir ridläraren OCH JAG glad) Men tack, jag ska verkligen försöka hålla mina händer stila, fast mjuka då.

:D

Jag hoppas att min skänkel sitter där den ska, benen nånstans :p

roover skrev:
Jag hoppas att min skänkel sitter där den ska, benen nånstans :p

Hihi... ja "benen nånstans" är väl ett så bra svar som nåt annat... :D

Det jag ville förtydliga är att skänkeln börjar nånstans vid höfterna o slutar vid hälen... alltför många tror att skänkeln är endast hälen.

mvh Jessica

så sant så sant! :) Jag trodde att skänkeln var vaderna och neråt.. :p

Vid optimal ridning ska handen hållas stilla och endast fingrarna krama och lätta kring tygeln vid tygeltag. Så båda ridlärarna menar samma sak.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 036
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 522
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka